Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   4. tengely forgató mechanika és Harmonic Drive
4. és 5. axis mechanikai megoldások és vezérlések

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben

 © vers2006. dec. 06. 00:27 | Válasz | #66 
jah akkor jol benéztem ,bocsi :)
azt hittem a fejet akarod forgatni
ahhoz tuti jo , mennyiér mennek ebayen ezek?

 © Varsányi Péter2006. dec. 05. 23:43 | Válasz | #65 
Nem. Valami félre értés van....
ez nem az 5.tengelyes rovat...
Csak egy sima 4. tengely forgatja a munkadarabot....
Pl. borosüvegre lehet marni... semmi több...

 © vers2006. dec. 05. 23:32 | Válasz | #64 
nem látok más linket csak eszterga forgatot
mutass olyat amin a 4-ik tengely van ezzel
és van rajta egy bazi nagy maro

 © Varsányi Péter2006. dec. 05. 22:17 | Válasz | #63 
pl. alább linkek...

 © Varsányi Péter2006. dec. 05. 21:08 | Válasz | #61 
A legelterjedtebb megoldás a Harmonic Drive...

 © vers2006. dec. 05. 18:22 | Válasz | #60 
a maráskor fellépö rezgés nem teszi rövid életüvé a hullámhajtomüvet?
valahogy nekem nagyon nem jön be ez, én a cyclora szavazok, kértem árajánlatot, ha megjön közzéteszem

 © vers2006. dec. 05. 18:08 | Válasz | #58 
nyomatélra figyelj mert ha a motor nem birja maráskor megtartani csszheted

 © vers2006. dec. 05. 18:06 | Válasz | #57 
pontosabb lesz..
én 200-900-as áttételröl gondolkozom
igaz szervoval

 © Varsányi Péter2006. dec. 05. 14:51 | Válasz | #56 
Idevágó kérdés megint van az Ebay-on Harmonic Drive liciten... csak az a bak, hogy 200-as áttételű eleg lessan fog forogni...
Ez azt jelenti, hogy ha 1000-et fordul a léptető... kimenet 5ford/perc = 12 másodperc egy teljes fordulat...
Mennyit tud - szinte terhelés nélkül egy léptetőmotor, bizonságosan...?
Vagy előtte fogaskerék (hiba itt ugyebár nem számit) felkonvertáció...
Persze egy 3000-es szervóval a számok szebbek lennének...
Persze lehet, hogy nem is kell nagyobb forgás - mert nem a forgással mar... (nem eszterga lesz)

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 23:30 | Válasz | #55 
kisebb motor is elég...

 © vers2006. nov. 27. 23:28 | Válasz | #54 
az sok ? ha egy 2 nm-es léptetömotort 100-as áttétellel lecsökkented az 200nm
vagy valamit nem jol gondolok ?

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 23:16 | Válasz | #53 
30 Nm output...

 © vers2006. nov. 27. 23:10 | Válasz | #52 
a harmonic szerinttem marásra nem is igen jo , bár ok mindentöl függ, de az a vékony acélrugo nem valami bizalomgerjesztö

 © vers2006. nov. 27. 23:06 | Válasz | #51 
nem tudom , de fontos a pontosság , az áttétele a harmonicnak ha a jol tudom max 120:1
elég ennyi? mert ha nem akkor 2 kell belöle
servohoz szerintem nem elég létetöhöz talán
de ez a max nem tudom amit kinéztél mennyit tud mert van 1:20-as is

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 23:03 | Válasz | #50 
gondolod nincs jobb esély?

 © vers2006. nov. 27. 22:57 | Válasz | #49 
150$-al kibékülnék :)

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 22:57 | Válasz | #48 
bocs 1996-os évjárat - mint a drága francia bor... De új...
Az a meglátásom, hogy Harmonic Drive-t csak a Co. Harmonic gyárt mert mindenki levédette a nevet..

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 22:55 | Válasz | #47 
hát az ár az bizalmas dolog... kevésen tudnak ilyet csinálni.. ezért drága ... nem akarom mondani, hogy ha K..ban is gyártanák akkor a TESCCO-ban 1000 Ft lenne..
De most nagyon drága - én egy új 200-as de 1196-os gyártmánnyal szemezgetek... úgy 150 USD körül... De még marógépet II. is kellene előtte csinálni...

 © vers2006. nov. 27. 22:49 | Válasz | #46 
áttétel is fontos, mert lehet 2 kell :)

 © vers2006. nov. 27. 22:47 | Válasz | #45 
mindkettö jo a 4-ik tengelyhez,de sok mulik a fellépö eröktöl
ez a legjobb csak sehol nincs ár

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 22:44 | Válasz | #44 
Ez valami bikázó dolog lehet - nagyon drága...
sok sok ezer... ha jól látom...
De - mostmár tudom - a 4. tengelyhez és a mi dolgainkhoz talán a Harmonic Drive kell...
Csak az a kérdés honnan.. és mennyiért..

 © vers2006. nov. 27. 22:38 | Válasz | #43 
nemtudod véletlenül hogy a cyclo drive ára is ekörül mozog? csak mert az kissé starapabirobb meg pontosabb is

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 22:36 | Válasz | #42 
100 tól 1500 USD/db...

 © vers2006. nov. 27. 22:35 | Válasz | #41 
nem olyan jo ez, mert elfárad benne a rugoacél
amugy mennyi lehet egy ilyennek az ára ugy körülbelül?

 © Varsányi Péter2006. nov. 27. 22:31 | Válasz | #40 
Erről a bűvös szerkezetről a Harmonic Drive-ről találtam egy jó linket.
működési elv és videó

Az iparban a 1,5 fokmásodperc hiba felett kidobják őket - talán ez még jó lesz nekünk...?
Egyébként szenzácós ez Harmonic Drive!
Minden Airbus-ban is van belőle pár darab... Ha valahol selejtezés lesz nekem is szóljatok...

 © Varsányi Péter2006. nov. 22. 21:04 | Válasz | #39 
A tokmány nincs benne az 1000 Euroba... az még plusz...

 © Kristály Árpád2006. nov. 22. 20:34 | Válasz | #38 
Hallihó Péter!
Egy kottyanásmentes csiga, rajta egy kis eszterga tokmány, léptecshajtás, szembe pedig egy kis forgócsúcs.
Az Isel bemutatott egy ilyet az első talin
Hallihó!
Apropó.... 1000-euró azért sok 300-ért én is adok neked, új tokmánnyal....

 © Varsányi Péter2006. nov. 22. 18:35 | Válasz | #37 

 © Varsányi Péter2006. nov. 22. 18:33 | Válasz | #36 
100 ért már talán lesz...

 © Motoros2006. nov. 22. 09:13 | Válasz | #35 
Péter!
Akkor ez nem csapágyban csapágy, az amit első ránézésre gondoltunk, hanem valami olyasmi amit nem fogsz találni akármilyen MÉH telepen. Nem az a kategória hogy:van öt percem összedobok egy ilyet--nem hobby kategória. Az 1000 eurót meg sokallom.
Forgatóhoz valami más irány kellene.
Még mindíg azt mondom: mikrosztepp direktbe, és ha ez nem elég akkor hozzá bordásszíjjas áttétel-- vagy csigahajtás-> de ezt nehezebb jól megcsinálni..

 © Motoros2006. nov. 21. 22:16 | Válasz | #34 
Kösz - lesz mit olvasgatnom.

 © Motoros2006. nov. 21. 22:13 | Válasz | #33 
Igen -fekete acél házban, bronz kefével, versatil ceruza volt a patron. Sajna én is 15 körül lehettem. Az ötletdíj 50 vagy 100 ft volt.

 © Imi2006. nov. 21. 22:11 | Válasz | #32 

 © Motoros2006. nov. 21. 22:10 | Válasz | #31 
Gépész: akkor használható olcsó megoldás lenne hobby célra--a mechanika részben kilőve.

 © Lampas2006. nov. 21. 22:08 | Válasz | #30 
Arra en is emlekszem, valami kis modellmotor volt,
Voltam vagy tizenot.

 © gépész2006. nov. 21. 21:58 | Válasz | #28 
Motoros! A léptetőmotoroknál egész lépésben a lépésszög pontossága 2-5%.Ez mechanikai gyártási pontosságtól függ. Mikrolépésben a 2 tekecs áramának a viszonya az ami a lépés szögét maghatározza, persze a pillanatnyi terhelés is beleszól. A vezérlő minőségétől függően a mikrolépés lépésszög pontosságára 10-30%-ot szoktak megadni.
gépész

 © Amatőr2006. nov. 21. 21:58 | Válasz | #27 
Megnéztema Rat-féle linket, egész érthető a dolog. A bolygóművet csak azért említettem mert először azt hittem hogy itt egy csapágy a csapágyban megoldásról van szó, és azért a fogaskerék kiszámíthatóbb mint a csapágygolyó. Már látom hogy ez egész más. Ezt az áttételi módot eddig nem ismertem.

 © Imi2006. nov. 21. 21:57 | Válasz | #26 
Szerencsére vannak a fórumon régi "Motoros"-ok!
Az 1972 májusi EZERMESTERBEN van az idézett leírás. (DJVU formátumban) A cikkben szerepel az áttétel kiszámítása is, de ezzel 1:200-as lassítás nemigen érhető e, főleg nem pontosan. A "gépész"által említett hullámhajtóműről pedigITT AZ OKOSSÁG! Hát ezért olyan "K" drága.

 © Lampas2006. nov. 21. 21:54 | Válasz | #25 
Lepesek kozott valoban van nemi bizonytalansag, ami nem lehet nagyobb egy lepes nagysaganal, es a kovetkezonel kompenzalodik. Nagyon pontos ugysem lesz, a motor sem all be szogpontosan minden lepesre, de kit erdekel, ha pl. egy csavart oszlopt akarok csinalni. Ha fogaskereket akarsz marni, csak a csiga attetel johet szoba. (bar gondoltam, csinalok en is egy fa orat, ennel biztos menne a leptecs is).

 © kozmaj2006. nov. 21. 21:53 | Válasz | #24 
Hát gépész kolléga a magam részéről köszönöm a felvilágosítást. Eddig még soha nem hallottam erről a megoldásról!

 © Motoros2006. nov. 21. 21:40 | Válasz | #23 
Bocs lehet hogy igazad van--akkor ez egészen más mint amire gondoltam.

 © Motoros2006. nov. 21. 21:37 | Válasz | #22 
Én a 128/step re gondoltam, de a számításod szerint ez nem is szükséges-kis átmérőknél meg felesleges is.
Milyen bizonytalanság van mikroszteppnél a visszaállásnál-ezt nem ismerem--ki kéne mérni.

 © Rat2006. nov. 21. 21:36 | Válasz | #21 
a hullámmozgás kb 0.5-0.7mm
ha jobban megnézed a képeket lehet is látni a pici fogakat is

 © gépész2006. nov. 21. 21:36 | Válasz | #20 
Szervusztok!

Amatőr! Az akkus csavarhúzókban közönséges bolygómű van, hogy a megfelelően nagy áttétel meglegyen, 2 fokozat egymásután.

Ennek a szerkezetnek, amiről Péter a képeket felrakta, a magyar neve: hullámhajtómű.
Ezt az amerikások a holdautó kerékhajtásához használták először.
Úgy működik, hogy a hajtómű házában -amit a gépvázhoz csavaroznak - van egy néhány tized modulos pár száz fogú belső fogazat, van egy vékonyfalú külső fogazatú serleg, ennek a fogszáma csak pár foggal (2-4) kevesebb mint a belsőé. A serleghez van a kihajtó tengely, ill. agy rögzítve. A behajtó tengelyen van 2 egymással szemben eltolt excenter. Erre fel van ütve egy-egy csapágy, a csapágyakat belenyomják a serlegbe, úgy, hogy azt oválisra eldeformálja. Az ovális serleget tolják be a belsőfogazatba. Az excentricitás pontosan annyi, hogy holtjáték mentes legyen a kapcsolat, oldalt viszont a fogak szépen elmennek egymás felett. Tehát a behajtó tengely minden fordulatára a serleg fogai kétszer benyomódnak és kijönnek a belső fogazat fogárkaiból, a serleg eközben éppen a fogszámkülönbségnyivel elfordúl. Ezzel a szerkezettel egy lépésben eszetlen nagy áttételt lehet megcsinálni.
Remélem így értitek a működését, ha valami mégsem tiszta, kérdezzetek!

Üdv:
gépész

 © Motoros2006. nov. 21. 21:32 | Válasz | #19 
Itt szerintem nem erről van szó. Ez nem végez hullámmozgást.

 © Lampas2006. nov. 21. 21:31 | Válasz | #18 
Egyenesen, vagy csiga attetllel gondoltad?
Osztani lehet nagyon sokkal, stabilan hasznalatos a 16/step, szamoljunk ezzel.
Egy 200 lepeses motor 3200 reszre osztja a kort ezzel, de egy 500 lepeses mar 8000-re, ami 0.045fok/ lepes. Ez 300mm atmeronel hozza a tized mm pontossagot, ami dekor celokra boven sok. Lehet, hogy olcsobb beszerezni egy bazi nagy leptecset, (ami amugy senkinek sem kellene), es ezt hasznalni egyenes meghajtasra.

 © Rat2006. nov. 21. 21:26 | Válasz | #17 
harmonic drive magyar megfelelöje: hullámhajtómű
itt egy kis magyarázat a müködési elvröl
http://www.pid.hu/tananyag/tudasbazis/robotsuli3/index.html

 © Merkel Géza2006. nov. 21. 21:23 | Válasz | #16 
Sziasztok!
Ez egy ismert 2 csapágyas hajtóműmegoldás. Kapható ilyen kisebb méretben elektromos modellmotorokhoz. Az áttétel általáben nem nagy. Nem éri el még az 1:4-et sem

 © Varsányi Péter2006. nov. 21. 21:17 | Válasz | #15 
Na közben nem voltam itt, mert a nagy www.HobbyCnc könyvet próbálom összehozni, hogy lehessen keresni a témék között - ha sikerül...

Na de először is itt kottanás mentesség alapvető. Ez nem kottyanik. Eddig két megoldást láttam egyiket ez amit mindenki használ a világban... a másik a többszörös fogasékszíj hajtás...
De ez az igazi ! Keresettek rá a neten már kb. 100 USD-től vannak ilyenek. (néha 1000USD)...
Mi lehet ebben olyan drága... Nincs valamiben ilyen a MEH telepen... A cnc marásban új dimenziókat nyit ez a szerkezet. Most a németkenél ez a sláger...(Az 5.tengely egy kicsit rázós)
Én ugyebár WinPC-NC economy-t használok az teljesen fel van erre készítve... pl. corelban megszerkesztek egy szöveget - import a vezérlőbe és bekapcs. a 4. tengely - megkérdezi hány mm átmárőjű az anyag... kész...
Még autocad sem kell hozzá... A Mach ezt ugyanígy valószínüleg tudja...
Pl. Hamutartót most csak olyat tudunk amire nem bírjuk az oldalára semmit marni... ez nem állapot...

Misi: Ez elkápzelhető, de még nincs rá példa. Ezek a microlépések tuti pontosak? Ha ez így van akkor feltaláltad megint a magyarviaszt !
Bár én annak is örülnék, ha olcsón szerznék egy ilyen 200-as áttételes csapágyat - vagy van ennek magyar neve? Az angol kifejezésre is csak ma jöttem rá!
Google: harmonic drive... aztán van találat dögivel...

 © Lampas2006. nov. 21. 21:12 | Válasz | #14 
Szerintem normalis igenybevetelnel nem tud megcsuszni, sokkal nagyobb gond az attetel allandosaga; aki ismeri a csapagyat, tudja, hogy a gordules egyetlen elen tortenik, nem feluleten, (a golyoscsapagynal). Ezen elek pontos helye, ezaltal atmeroje a kopas fuggvenye, tehat az attetel is valtozik idoben, ha nem is nagyon, de egy digitalis gepnel ez vegzetes.

 © Motoros2006. nov. 21. 20:57 | Válasz | #13 
Nem olcsóbb ugyanez egy mikrosteppes hajtással. Mondjuk egy átlagos 300 mm kerületnél a 25600lépés/fordulatnál 0.01 mm felbontás már nem is rossz. És nem kell ez a drága és bizonytalan valami- vagy rosszúl gondolom?

 © lovas gyula2006. nov. 21. 20:24 | Válasz | #12 
Természetesen megcsúszik! épp ezért a hajtáslánc
ban alacsony nyomatékú helyre kell épiteni.Ez a
hely pedig közvetlen a meghajtás után van.Talán ezért nem tud elterjedni.Ugyanakkor a müködésé-
ben van nem feloldható ellentét, kell a jó kenés mert a bemenő fordulat igen magas is lehet viszont a módositáshoz a tapadás a fontos.Én nem tervezném be olyan felhasználásba-
ahol a bemenő fordulat pontos osztását kell
mérnem a kimeneten.Tapasztalat! ha egyszer megcsuszik azt egyre többször teszi...mignem
kidobod.

 © Amatőr2006. nov. 21. 20:05 | Válasz | #11 
van ilyen megoldás fogaskerekekkel is, akkus csavarhúzókban gyakran alkalmazzák (másmilyet még nem is láttam), az biztos nem csúszik meg, és jó nagy áttételt tud. Viszont valószínűleg messze nem kottyanásmentes.

 © kozmaj2006. nov. 21. 19:28 | Válasz | #9 
Csúszásról ott nem lehetett beszélni, mivel a kondenzátor forgatása minimális erőt igényelt. Természetesen elvben megcsúszhat. Minden tervezés és kivitelezés dolga. No meg egy átlagos golyóscsapágy kosara sem bír el óriási erőket, de Péter sörös ill. boros üvegeket szeretne forgatni vele. Ha nem bírja el a teli üveget, akkor majd megisszuk a tartalmát... ;-)
A viccet félretéve beleültettétek a bogarat a fülembe!

 © Fraser2006. nov. 21. 19:06 | Válasz | #8 
Szerintem az elv az lehet mit amikor egy 8-as formában futnak a golyók, a két lyuk pedig a két tengely helye

 © HobbyCNC2006. nov. 21. 19:05 | Válasz | #7 
És nem csúszhat meg? Nincs kényszerkapcsolat ilyenkor!

 © kozmaj2006. nov. 21. 19:02 | Válasz | #6 
Régen a rádióamatőrök barkácsoltak valamilyen hasonló dolgot. Ott két csapágyat használtak fel a hangoló kondenzátor forgatásához. Az egyik csapágy "belsejét" hajtották meg. A golyós kosár kényszerhatás révén forgott (mint általában a kosaras csapágyak), ami a következő csapágy belsejét hajtotta. A következő csapágy kosara volt összekötve a konenzátor forgó tengelyével. Szép nagy áttétel keletkezik így. Talán a képen is ilyen "kosár" a világos színű alkatrész a golyók között. Az a baj, hogy egy régi haverom csinált ilyet magának, de nem tudom mostanában merre járhat. :-((

 © Motoros2006. nov. 21. 18:52 | Válasz | #5 
Lámpás a múltkor itt a fórumban megmondta hogyan működik.
De ezt is a magyarok fedezték fel, mert már az Ezermester újságban valamikor 1972 környékén így csinált valaki nagyon nagy áttételt ami kis helyen elfér.

 © Varsányi Péter2006. nov. 21. 18:35 | Válasz | #3 
Én sem tudom...
Ez a téma... hátha valaki látott már ilyet.
A fél világ ismeri csak mi nem...
Egy ilyen komplett forgató több mint 1000 Euro. Plusz tokmány.. ha kell... de nem létszükség ha fatányért vagy ékszíjtárcsát akarsz "esztergálni"



A belső részt forgatják és a 200-ad részével forog a külő rész. Kottyanás mentesen !!!CNC-STEP forgatója... csak 1000 Euro plusz a tokmány...

 © Varsányi Péter2006. nov. 21. 18:11 | Válasz | #1 
Na ez is megér egy topikot.
A 4. forgató tengely tengely.
Ezzel a megoldással hengeres formájú dolgokat is meglehetne munkálni. (pl. boros és sörös üvegekre marni... de fogaskereket is talán..stb..)
Sokat írtunk már erről - de eredmény nem nagyon van. Vagy valkinek van már ilyenje..?
Most megtaláltam - azt híszem - hogy mi a lelke a kottynás mentes áttételezésnek.
A "Harmonic drive"

Linkek:

www.harmonicdrive.net
www.hds.co.jp
www.harmonicdrive.de

Képek:



















és a 4. tengely kompletten motorral:









Első ... 9 10 11 [12]

Ugrás a tetejére

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com