Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Épül a gépem ::: Szám Attila
xxx

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © Szám Attila2012. aug. 11. 21:57 | Válasz | #528 
Nekem a trafo után van a graetz, majd 10.000uF.
Utána elmegy a kismegszakítókra, majd a vezérlőkre.
Minden vezérlő táp bemenetén van egy 10.000uF.

 © zoli03022012. aug. 11. 18:34 | Válasz | #527 
Az említett gépben egy egész kondenzátor telep volt vagy 20 kondival, gondolom, a kondenzátorok soros ellenállása miatt,..és mégis kevés volt.

 © elektron2012. aug. 11. 13:53 | Válasz | #526 
Nem csak a vezeték vastagsága, hanem induktivitása a hossz miatt, ha vastag, akkor is induktivitása van.

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 11. 08:50 | Válasz | #525 
Szia

Saját példám erre a szürés dologra : labortáprol probáltam egy uj nyáktervet ( 6560 ) és nagyon nem tetszett a forgás hangja , zugott , rángatott minden fordulaton .A táp kimenetére 10 000uf szürés és nem értettem hoy mi a gond .Szkop elö és rámértem a tápvezeték vezérlöfelöli végére és láss csodák televolt mindenféle tüskével és mindenféle görbeségekkel . A tápvezeték hossza kb 40cm volt , megoldás a vezérlö felöl is tettem még egy 2200uf 50V elkot és minden helyre állt töle .Valoszinü alulméreteztem a vezetéket de a kondi szépen helyre hozta ezt !!


 © Szám Attila2012. aug. 11. 00:05 | Válasz | #524 
Ez így van. Rendszeres takarítás szükséges.

 © RogerCo2012. aug. 10. 23:30 | Válasz | #523 
Akkor nem lettem okosabb.
Az viszont biztos, lehet akármilyen jó egy elszívó, por akkor is fog lebegni a levegőben, ami előbb utóbb megül a síneken orsókon...

 © Szám Attila2012. aug. 10. 23:23 | Válasz | #522 
Sajnos a szkópom megdöglött. Nem nagyon van időm, sem energiám hibát keresni benne.
Sőt miután már egyszer belenéztem, sok lelki erőm sem, annyira bonyolult a belseje.

De azért csodálnám, hogy a 10.000uF + tengelyenként( 4x) 10.000 Uf kevés lenne szűrésnek.

 © Szám Attila2012. aug. 10. 23:20 | Válasz | #521 
Az az igazság, hogy ezen még komolyabban nem gondolkodtam.
Harmonika biztos nem lesz, sokkal inkább kétoldalt 1-1 magas függőleges lemez ami elválasztja a munkatértől
a síneket és orsókat. MDF maráshoz pedig van egy jó elszívóm, csak még valami kefés fejet kell hozzá gyártanom.

 © zoli03022012. aug. 10. 18:23 | Válasz | #520 
Szia !
Nézd meg a tápot oszcilloszóppal nagyobb sebességnél , én javítottam olyan gépet aminél nem csak rezonanciát, hanem durva lépésvesztést is okozott a relatív szűretlenség.A mérést célszerűen egy soros kondival végezd.

 © RogerCo2012. aug. 10. 16:54 | Válasz | #519 
Szia Attila,
Neked van már valami elképzelésed, hogy a lineáris vezetőidet, illetve az orsóidat mivel fogod por védeni?
Nekem is hasonló az elrendezésem, és tanácstalan vagyok. Pontosabban nem találok megfizethető áron "gyári" harmonikákat.

 © Szám Attila2012. aug. 08. 18:39 | Válasz | #518 
A vicc az egészben, hogy a harmadik motorral, a szíjat is felrakva hibátlanul megy. Sőt, ezzel még 18m/percet is tud stabilan a tengely. Nem értem, mert az volt az a motor amiből még a forgórészt is ki kellett szedni letakarítani, mert nem forgott el.

 © Szám Attila2012. aug. 08. 17:56 | Válasz | #517 
Azt még nem, azonban van egy harmadik motorom is, aminek be volt állva egy csapágya. Kicseréltem, feltettem, a helyzet ugyanaz. Na nem. három motor nem lehet rossz. Amire rájöttem az az, hogy ha minden más vezérlőt lekapcsolok, akkor nem jelentkezik a jelenség. Ahogy rákapcsolok a tápra egy másik tengely vezérlőjét, pár másodperc múlva berezonál és megáll. Ezek szerint elektromosság irányba kell elindulnom.

 © Karasz András2012. aug. 08. 17:25 | Válasz | #516 
Azt próbáltad amit írtam neked?

 © Szám Attila2012. aug. 08. 17:00 | Válasz | #515 
Forgórész csere megtörtént. A helyzet ugyanaz.
Sőt, mindkét motorral csinálja, csak nem egyforma gyakorisággal.
Az vettem észre, hogy felcsavarozás nélkül próbálva jobban észrevehető egy alacsony frekis rezonancia ami ha a motor nincs rögzítve, akkor nem állítja meg csak elkezd mászni a motor. Ha ekkor leszorítom, rögtön megáll. A videon is jól hallható ez a rezonancia:

rezonancia video

 © hostya2012. aug. 07. 23:31 | Válasz | #514 
Értem.

Tehát valójában ezek az AlNiCo mágnesek nem mágneseződnek le teljesen, csak éppen a zárt mágneskörben (közel duplára) fel mágneseződöt tulajdonságukat veszítik el.

Köszönöm.

Még lenne kérdésem ezzel kapcsolatban, de menjünk át vele a Léptetőmotoros topikba.
(közben megnéztem a linket is... köszi.)

 © svejk2012. aug. 07. 23:06 | Válasz | #513 

 © svejk2012. aug. 07. 23:05 | Válasz | #512 
Megnyílik az addig zárt mágneskör.
Az AlNiCo mágnesek jellemzője ez.
Ilyenekkel szerelték régebben a léptetőmotorokat.
Saját tapasztalatomban a HPIII laserjet nyomtatók motorjainál, Videoton tárcsamotoroknál, Sanyo-Denki vasmentes forgórészű motoroknál találkoztam a jelenséggel.

Természetesen ezek az AlNiCo mágnesek is használhatók nyitott körrel is, de zárt körben utólag felmágnesezve talán kétszeresére is fel lehet mágnesezni.



 © svejk2012. aug. 07. 22:51 | Válasz | #511 
Állítólag az újabb motorok mágnesei már nem mágneseződnek le.
De elég egy apró szemét amit összeszed a mágnes és lehet csak pár nap múlva kerül rossz helyre.
De Te tudod, mi csak örülünk ha a tapasztalataidat megosztod velünk.

 © Szám Attila2012. aug. 07. 22:25 | Válasz | #510 
A gép első munkája :




 © hostya2012. aug. 07. 22:25 | Válasz | #509 
Bocsánat hogy ide OFF-olok, de...

Mi a magyarázata annak hogy lemágneseződik a léptetőmotor forgórésze, ha kivesszük az állórészből?

 © Szám Attila2012. aug. 07. 22:17 | Válasz | #508 
Mi baja lenne? Majd visszarakom ha nem jó és kész.
Amúgy a másikat is szét kellett szedni, mert az első pajzsot át kellett raknom. Nagyobb volt a perem rajta és nem ment fel a helyére.

Tudom, többen írtak már lemágneseződésről, de én nem tapasztaltam ilyet.
A másik gépem 3 motorját tekercseltem át és napokig hevertek szétszedve a motorok. ( akkor még nem olvastam, hogy nem szabad szétszedve tárolni elvileg) Semmi bajuk nem lett.
Tekercselés után jóval erősebbek is lettek.

Most pedig csak néhány 10 másodpercig lesz kint a forgórész a helyéről.

 © svejk2012. aug. 07. 21:19 | Válasz | #507 
Biztos jó ötlet ez a forgórész csere?
Mi van ha a másik motorod is elkezd majd vacakolni?
Tudom én hogy kíváncsi az ember, de ami jó annak ne adjunk esélyt a romlásra.

 © Szám Attila2012. aug. 07. 20:57 | Válasz | #506 
Csapágycsere megtörtént. Összeraktam. A helyzet változatlan.
Akkor most vagy az állórész vagy a forgórész.
Ha lesz egy kis időm, akkor átcserélem a forgórészt és kiderül.

video


 © mssleepy2012. aug. 07. 08:27 | Válasz | #505 
Elnézést kérek LZ, csak vasárnap mikor válaszolni akartam neked, egy kb. félórás fogalmazvány vége felé, mielőtt elküldtem volna a választ, beált a gépem mint a szög. Úgy, ahogy volt megfagyott, elveszett az egész irományom. Olyan mérges lettem, hogy otthagytam az egésszet a francba, pedig nagyon jól összefoglaltam a dolgot. Azóta tegnap folytattam a szenvedést idebent és a lenti dologra jutottam. Most akartam neked írni. Időm nem sok, otthon is este még a saját gépem fúrom faragom.

 © LZ2012. aug. 07. 08:20 | Válasz | #504 
A másik problémádra már írtam valamit de válaszra sem méltattál. Ugyanis abból a dologból lehet származtatni az elsőre is ha, kevés a nyomaték nagyobb fordulaton.
Az első gépem nekem is egy rezonátor volt gyakorlatilag, de nem volt ilyen gondom. 3m/perccel tekert.

 © keri2012. aug. 07. 07:23 | Válasz | #503 
rezonancia mérés egyszerű, ragassz egy mikrofont a vázra, nézd a jel amplitudóját, elvileg amikor a motor kiesik a szinkronból, kiugrást fogsz tapasztalni. Ha spektrumot is tudsz nézni az még jobb. Én egy régi hangszerkesztő programot használok (cooleditor) az valós idejű tárolóskópként is használható.(persze csak hangfrekis tartományban)

 © keri2012. aug. 07. 07:17 | Válasz | #502 
Léptetőnél nincs visszacsatolás, így a szervókra jellemző gerjedés sem tud kialakulni. Itt simán a mechanikai saját rezonancia és a motor léptetéséből adódó frekvencia, valamint a mágneses mező mint rugalmas elem interferenciájáról van szó.
A videóból egyébként semmi nem derült ki. Az sem látszik, mikor forog a motor.

 © mssleepy2012. aug. 07. 07:04 | Válasz | #501 
Sajnos a videót nem tudtam megnézni valamiért, a sávon kívül nem jött be semmi.

#Gyuri
A Q-Tech Kft.-nek van egy hajtástechnikával foglalkozó 8 vagy 9 részes cikksorozata, abban is olvastam ezt az általad említett 10:1 tehetetlenségi nyomaték arányt szervókra. Lehet hogy a léptetőknél is létezik valami hasonló, erről nem írtak.
De esetemben más a probléma, pont hogy szíjjal, a mechanikával összekötve jó, akkor nem akad el, csak üresben a vázra csavarozott motor. A motort üresben az asztalra kitéve megint jó.

A Léptetőmotor topic-ban részletesen leírtam a problémám. Nem akarom Attila topik-ját az enyémmel "terhelni", csak nagyon hasonlított a problémája az enyémhez.

Amire jutottam még tegnap ezzel kapcsolatban, további próbákkal által, hogy az üresen vázra csavarozott motor több mint valószínű, tényleg a rezonancia miatt esik ki aszinkronból. Hétvégén még azt írtam nem függ a mikrólépés beállítástól. Ez így nem teljesen igaz, nem függ olyan értelemben, hogy csinálja így is úgy is, viszont ami csak tegnap tűnt fel, hogy ez az instabil tartomány "elmászik". Elhangolható a mikrolépésekkel, tehát más fordulatszám tartományban fog jelentkezni. Sőt, mintha még felharmónikusok is lennének, több ilyen fordulatszám tartomány van ahol elakad és köztük stabilabb részek, ahol jóval nehezebben vagy egyáltalán nem akad meg.
Viszont ha a szíj felkerül, a probléma megszűnik, a motor nem akad el sehol. Úgy hogy, ezzel valószínűleg nem is foglalkozom tovább, mert a másik problémám nagyobb és egyenlőre nem tudom mi lenne a megoldás, már több mint egy hete szenvedek vele. Most már eljutottam oda, hogy aludni sem tudtam az éjszaka, mert ezen zakatolt az agyam.
Ezzel viszont már tényleg visszamegyek a Léptetős topikba.

#Attila:
Azért ha a motort összerakod kíváncsi vagyok egy próbára.
Én két motorral két vázon is előidéztem a problémát.
Arról olvastál, hogy a léptetőmotorok szétszedése nem igazán javasolt, mert állítólag, soha nem lesz olyan mint az eredeti.

Esetleg mások próbáira is kíváncsi lennék, hogy mit csinál a motorjuk csak simán a vázra csavarozva. Jó sok próbálkozással jár, mire az ember összefüggéseket talál, de jó lenne egyértelműen kimondani, hogy tényleg a rezonancia az oka.

 © Szalai György2012. aug. 06. 16:52 | Válasz | #500 
Szervomotor választás egyik szempontja, hogy a motor tehetetlenségi nyomatékának kisebbnek kell lennie, mint a terhelés tehetetlenségi nyomatékának tizede. Felette veszélyesen nagy a rendszer berezgésre való hajlama, mert a tehetetlenségi nyomatékok viszonya befolyásolja a hajtás rezonanciapontját és válaszidejét.
Pozicionáló hajtásnál 5:1 és 10:1 közé javasolja a szaki irodalom. Lehet, hogy léptetőmotor esetében sem mindegy.

 © Szám Attila2012. aug. 06. 16:45 | Válasz | #499 
Így rosszalkodott a motor :

video

 © Szám Attila2012. aug. 06. 13:19 | Válasz | #498 
Felcsavarozás nélkül azt a motort amivel a baj volt, nem próbáltam. De már nem is tudom, mert már szétszedtem.
A másikat ami felkerült azt úgy próbáltam ki először, hogy nem volt felcsavarozva, de úgy is jó volt.
A napokban veszek csapágyakat és kicserélem a rossz motorban, aztán próba.
Kiváncsi leszek, hogy megjavul-e tőle. Ha nem, akkor jöhet a forgórész csere.

Neked csak egy motor rosszalkodik ily módon?


 © keri2012. aug. 06. 10:20 | Válasz | #497 
A szíj csillapítást visz be egy rezgő rendszerbe, így nehezebben alakul ki a rezgés. Egy merev szerkezetnek mindig van önrezonanciája, ha ez egybe esik a léptető motor jellegzetes rezonanciájával akkor kieshet a szinkronból és azért áll meg visítva.

Az orsó rezonanciájával nincs mit tenni, a motor rögzítést érdemes megvizsgálni még, illetve ha más nincs, akkor a motor áramot, mikrolépést, és tartóáramokat esetleg a gyorsítási rámpát érdemes áthangolni, akár úgy hogy gyorsabban pörögjön fel. Illetve a MACH3 által kiadott jelek egyenetlensége is bevihet plusz rezonanciát a rendszerbe. DOS-os vezérlővel tesztelni, mert annak egyenletesek az időzítései lévén egy szálon fut csak progtam, ha azzal működik, akkor egyértelműen a MACH-et kell gatyába rázni. Én olyat is csináltam, hogy közvetlenül egy PIC-et programoztam fel a teszt mozgatásokra, mivel annál is tökéletes időzítéseket lehet csinálni.

 © mssleepy2012. aug. 06. 07:02 | Válasz | #496 
Még annyi az előzőhöz, hogy nállam, ha felteszem a szíjat a probléma nem jelentkezik, mert valószínűleg a mechanika tehetetlensége tovább lendíti a motort a kritikus ponton és nem esik ki a szinkronból. Én ezt nem is vettem volna észre, ha más probléma miatt nem veszem le a szíjat.

 © mssleepy2012. aug. 06. 06:41 | Válasz | #495 
Szervusz Attila,

Én problémám nagyon hasonlit a tiédhez, a "Léptetőmotor" topikban részletesen leírtam tegnap.
Röviden a lényeg a motor üresben szépen megy, mondjuk letéve az asztalra, de ha felszerelem a vázra akár egy csavarral is a sárkán, pár másodpercen belül elkezd megváltozni a hangja és majd visítva megáll.

Kipróbáltad vagy kipróbálnád, ha eddig nem próbáltad, hogy laza csavarokkal vagy csak az asztalon önmagába megy-e a motor?

Nálam kétféle motorral és vezérlővel, sőtt vázzal is jelentkezik a probléma.

 © Szalai György2012. aug. 06. 06:27 | Válasz | #494 
„Mi mástól rezonálhat be?”
Ha kézzel forgatva a tengelyt, mechanikai akadozása nincsen, akkor csak mágneses baja lehet.
Lemágneseződik a forgórész, vagy az állórész tekercs nem kap elég áramot a kellő forgatónyomaték eléréséhez. Egy érintkezési hibát nem is feltételezek, azt már biztosan kizártad.
Az is lehetne, hogy kap elég áramot, de rossz időben, így a forgó mágneses tér helytelenül alakul ki, ez vezet remegéshez. De ha másik, ugyan olyan típusú motorral a vezérlő jól működik, akkor a vezérlő hiba kizárható.

 © Szám Attila2012. aug. 05. 20:51 | Válasz | #493 
Ez egy jó kérdés.
Túl nem melegedett, az biztos, mert munka közben tapiztam mindent, hogy mi mennyire melegszik, első munka lévén.
Első lépésben csapágyra tippelek. Már le is szedtem őket. Sima 6002 ZZ van benne. Kicserélem és kipróbálom.
Mi mástól rezonálhat be?

 © RogerCo2012. aug. 05. 18:50 | Válasz | #492 
Arra én is kíváncsi lennék. Nekem is az egyik 3.1Nm-es motorom szaraxik ily módon.. :(

 © Szalai György2012. aug. 05. 18:30 | Válasz | #491 
Mi baja lett a motornak?

 © Szám Attila2012. aug. 05. 18:14 | Válasz | #490 
Köszönöm mindenkinek a segítséget!

Ma volt egy kis időm foglalkozni a kérdéssel.
Először levettem a szíjat. Az orsó kézzel szépen, könnyedén hajtható.
A motor így is berezonál és megáll. Levettem a bordáskereket, mert 2db imbuszfejű csavarral volt felrakva, gondoltam hátha balanszos, de nélküle is ezt csinálta. Akkor a motor a hunyó.

Kicseréltem és tényleg az volt. Most szépen, csendesen megy és nem rezonál semmi.

 © Danibá2012. aug. 05. 17:14 | Válasz | #489 

Én, ilyen rezonálásos megállással, belassulással, az orsó közepe felé. Akkor találkoztam, ha túlpörgettem az orsót, és a közepe, kihajlott. Vagy bizonyos mikro lépés beállításoknál,
Próbáld meg, alacsonyabb sebességgel, végig hajtani.


 © Miki22012. aug. 05. 16:14 | Válasz | #488 
Ezért kérdeztem, hogy milyet.
A lineáris egységekhez van speciálisan erre kifejlesztett híg zsír.
Az igaz, hogy nem olcsó, de legalább nem tapadnak tőle a gördülő elemek.

 © Áts László2012. aug. 05. 15:35 | Válasz | #487 
Vigyázz a zsírral,mert van olyan csapágy és lehet az orsó is ilyen,hogy meg tud szorulni,ha túl sok van benne. És ez főleg az első komolyabb járatás után jelentkezhet. Van a szomszédban egy ipari daráló (műanyag). A srácok rendeske módjára tele rakták új zsírral a csapágyházat és fél óra múlva már fogta az 5KW-os motort. És a csapágyházat nem lehetett megfogni olyan forró volt,ekkor ki akarták cserélni,mondván,hogy biztos rossz az új csapágy,de szerencsére elég volt csak a felét kivenni a zsírnak. Át kell mindent tüzetesen nézni,ezt nem lehet megúszni sajnos. Én a csapágyakat meg szoktam pörgetni esztergán és közben terhelem,hamar kiderül,hogy jó-e.

 © Szám Attila2012. aug. 05. 13:27 | Válasz | #486 
Amit nem mondtam, hogy nem minden sebességnél rezonál és van olyan sebesség ahol különösen.

Köszönöm az ötleteket, mindent átnézek. Egy azonban biztos, a táppal nincs gond. minden vezérlőnek van egy 10.000 mikros kondija, tehát 40.000 mikro szűri a tápot. A mikrolépés is rendben.

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 05. 12:56 | Válasz | #485 
Nem tudom .

Az orso vagy az anya önmagában hogyan tudna rezonálni ha azt valami nem "rezonáltatja " .Értem hogy mit akarsz irni de kétlem hogy az orso akkor hibás lenne ( rezonálni helyes beállitásnál csak akkor tud ha valamelyik irányban holtjátéka van , illetve a megemgedettnél nagyobb az ) .
A lényeg az hogy találd meg az okát biztosra .

 © Szám Attila2012. aug. 05. 12:42 | Válasz | #484 
Félre érted. A rezonancia nem a motorból jön, hanem a mechanikából, sőt inkább azt mondanám, hogy az orsótól.

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 05. 12:35 | Válasz | #483 
Az egy dolog hogy milyen volt ,de a hiba most fenn áll és ha tudod mi az akkor tudod a gyogyszert rá :)Keresd tovább .

Ez a motor hang a tápra utal ( kevés , gyenge , esetleg szürés ) .Csak az X-et a tápon hagyva probáld már ki .Még talán a motor tuning step-dir késleltetéssel is lehet szorakozni .Sött elöbb inkább azzal .


 © Szám Attila2012. aug. 05. 11:06 | Válasz | #482 
A marás előtt nem volt ilyen hiba, tehát a szíj feszítés, a motor árama és még pár dolog amit írtál egyből kiesik.
Valami a terheléstől, rezonanciától állítódott el az tuti. A megállás különböző helyeken történik és nem is mindig.
Úgy történik a megállás, hogy lehet hallani egy erősödő alacsony frekis rezonanciát mozgás közben, ami néha elhalkul, néha felerősödik. Amikor nagyon felerősödik, akkor áll meg.
A kenés megtörtént még igénybevétel előtt telenyomtam BP csapágyzsírral minden orsót annyira, hogy már az orsó mellett jött ki a zsír. Jövő héten nekiállok megvizsgálni amiket írtál.

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 05. 07:49 | Válasz | #481 
Semmi baj :) .

Azért is kérdeztem rá , nehogy félre dumáljak itt :)
Hát ez viszont kemény dio és nem is fog megszünni csak ha ismered a hiba okát 100% ban .

Proba .

Ha az egytengelyüséggel lenne baj akkor nem a közepén "blokkolna " mivel ott a legflexibilisebb az orsod ( ettöl még lehet hogy nem egytengelyü de nem attol blokkol ) .



Lehet egy tulfeszitett szij is ami az orsot a csapágyon keresztül eltudja hajtani a feszitéssel ellentétes irányba .
Lehet egy laza golyos anya vagy annak a rögzitése .
Lehet a Nema32-es tul nagy áram beállitása vagy a mikrostep hiánya .
Lehet a léptetö tul nagy forudulata ( Nema 32-nél kb 5-600f/min ami még biztonságos ) illetve a fordulathoz szükséges tápfesz hiánya .Ezt viszonylag könnyen ki lehet zárni ha kis fordulaton is blokkol akkor ez kilöve .

Ha tul laza a lin rendszered egy ekkora emelkedésü orsonál az is okozhat problémát , probáld kézzel terhelni az osot menetközben .
Egy ekkora emelkedésü orsonak már van axiális irányu rugalmassága ( föleg ha használt ) ez könnyen mérhetö egy az anyára rögzitett orával és a tapintot az Y lábaihoz érintve vagy még jobb ha az orso csapágyházához képest mérsz ( folyamatos terhelés , nem lökdösni mert nem holtjátékot keresel hanem rugalmasságot ) .

Lehet a kenés hiánya is ( ahogy a Miki irja ) , kicsit gyanus de elvileg ehetséges .
Stb , stb , stb :(

Csak találgatok mert ehhez már látni kellene a gépet és méregetni sokmindent , de azért leszükithetö valamennyire igy is .

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 05. 07:21 | Válasz | #480 
Szia Gyuribá

Jogos a felvetés ( és akkor ) de ,minden mérés feltételez egy optimális váz merevséget illetve a merevség paramétereinek ismeretét ( erre voltál Te is kiváncsi kicsit lejjebb ) .Tehát ez a rész csak egy mérés folyamat valahanyadik része , azért is irtam hogy a paramétereket illetve a türéseket Ö ismeri ( mik az elvárásai ) .
Minden gépen a tényleges munkavégzés és az állásközben beállitott érték között van különbség ( ha nem lenne akkor nem lennének határai egyik gépnek sem :)) ( de szép is lenne ) :)


 © Miki22012. aug. 04. 20:20 | Válasz | #479 
Lehet, hogy buta kérdés: Zsírt mikor látott az orsód, és milyet?

 © Szám Attila2012. aug. 04. 19:37 | Válasz | #478 
a 25-ös orsó?? Csak nem. Remélem csak az anya-orsó egytengelyűség állítódott el. Jövő héten megnézem.

 © Hunka Tibor2012. aug. 04. 19:33 | Válasz | #477 
Apszulute nem értek , hozzá , csak van egy észrevételem : szerintem elgörgült a X orsód .

 © Szalai György2012. aug. 04. 17:23 | Válasz | #476 
Szerintem a módszered akkor adna megfelelő eredményt, ha a gépváz torzulása a forgácsoló erő hatására elhanyagolható volna. Hobbyista gépváz esetében szerintem csak habanyag megmunkálásakor az. Terhelni is kell a Z-t, X és Y irányban, mert a nélkül a mérés csak kutya füle szalámi. Az forgácsolási erők határozzák meg a váztorzulásokat, a torzulások pedig a szerkezet pontosságát.
(Hogy még ennyire se legyen egyszerű: A vázszerkezet torzulások, a közepes forgácsvastagságra visszahatva, jelentősen befolyásolják a forgácsolási erőt.)

 © Szám Attila2012. aug. 04. 17:06 | Válasz | #475 
A felső tengely amin egy motor van, én azt hívom x-nek ( ami jobbra-balra megy). Az áll meg néha amikor berezonál valami ( az orsóra tippelek, de még nem néztem komolyabban). Megáll a motor és csak visít ( így értettem, hogy kiesik a szinkronból, lehet rosszul fogalmaztam).

 © Szalai György2012. aug. 04. 16:41 | Válasz | #474 
A gépnek ez egy szélsőséges igénybevétel volt, ilyennel már szerintem nem fog találkozni, ezért is érdekelt annyira a hatás és az ellenhatás.
Hobby viszonylatban a legnagyobb fajlagos forgácsolási erő igényű anyagban, a legmélyebb Z állással megmunkálni: az a legnagyobb kihívás a váznak.
És ezen felül ott van még a szerszám saját elhajlása is.
Valószínűleg ettől már csak kisebb igénybevétel éri majd ezután a gépet. De ha maradandó változást is szenvedett, az nagy baj, mert akkor ebből nem derül ki az igénybevehetőség határa.
A felületi érdesség nem csak egyszerűen az X-Y síkra nem derékszögű Z axistól van, hanem az ekkora forgácsoló erő és az ekkora Z erőkar hatására nem derékszögű Z axistól.
Sajnos arra nem tudok megoldást, hogy egy kész gépvázon hogyan lehet megállapítani károsodás nélkül, a maradandó alakváltozást kiváltó erő nagyságát. Pedig biztosan van ere is módszer, csak nem Hobbyistának. Vagy nincsen rá módszer, mert az iparban ez már messze megengedhetetlen. Ezért én a 0,1mm max. Z-hez tartozó deformációt találtam ki magamnak, mint maximálisan megengedhető váztorzulást.
Nagyon tanulságos a példád.

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 04. 15:35 | Válasz | #473 
Ne nagyon viselje meg !! Föleg ne ilyen hamar :)

Irod hogy kiesik a szinronbol és meg áll .
Melyik tengelyed az X ? A kétmotoros ?

Ha a felsö akkor milyen szinkronbol esik ki ?

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 04. 15:31 | Válasz | #472 
Hát ?! nem igazán , illetve de :)

Mivel a Z tengelyed állando és a föorso motor cserélhetö feltétlen külön kel mérni ( állitani ) .

 © Szám Attila2012. aug. 04. 12:07 | Válasz | #471 
Néha berezonált a híd, főleg a középső pogácsáknál.
Az X tengelyt kicsit megviselte úgy veszem észre, mert eddig az ment a legszebben, most pedig néha valami annyira berezonál, hogy gyors mozgásnál kiesik a motor a szinkronból, a tengely megáll.

Igen, látszólag kész a gép, de van még rajta munka, beállítgatás bőven.

 © Szám Attila2012. aug. 04. 12:03 | Válasz | #470 
Igen, azt rögtön sejtettem, hogy nem merőleges a maró.
Jól gondolom, hogy mindkét mérés ugyanazt a célt szolgálja ( a Z merőlegességének ellenőrzését)?

 © Kulcsar Zoltan2012. aug. 04. 09:19 | Válasz | #469 
Szia

Két mérésed van még , illetve beállitásod .
Az egyik a már felmart felület egyikét használd bázisnak , erre tegyél elöbb X irányba egy "hiteles " ( hitelesités : ha 90 fokban elforditva is ugyan azt az értéket mutatja ) derékszöget és a Z asztalra rögzitett százados orával mérj rá a derékszög függöleges palástjára ( Z irányu mozgással ), utána ugyan ezt Y irányban is csináld meg ( azt Te tudod hogy mi a jo eredmény :) .
A következö : Csinálj egy olyan méröeszközt amit a szerszám helyére fogsz a föorsodba .Ez egy "Z" alaku szerszám ami ugy végzdik mint egy rajztü , hegyes )aminek a hossza valamivel rövidebb mint a munkaterületed fele ( lényeges hogy a lehetö leghosszabb legyen ) , ezzel beállsz a géped közepére és kézzel körbe forgatva meglátod hogy a maromotorod mennyire meröleges az asztalra , csak a maromotort döntöd ha kel ! A pontosságokat ugy kapod meg hogy vissza számolsz a mért hoszbol a maro hosszára és az átméröjére ( logikusan a leghosszabb és a legnagyobb átméröhöz állitod mert a többi ettöl csak jobb lehet :)

 © szokes2012. aug. 04. 07:23 | Válasz | #468 
szerintem ez adódhat abból is, hogy a szerszám nem teljesen függőlegesen áll rá az anyagra, azt is szép meló beállítani...

 © sanyi842012. aug. 04. 04:10 | Válasz | #467 
Nincs beállítva a derékszöged valószínűleg. Vágj egy kereket a géppel. Központjába a furat átmérője akkora amilyen kis tengelyed van, mindkét felülete legyen sík és pörgesd meg a tengelyen, ütni fog nem keveset, alakhibás is lesz. Most jön majd a beállítás java.

 © Szám Attila2012. aug. 03. 22:41 | Válasz | #466 
Utána kióráztam a pogácsákat és még így is maradt benne +-0.1mm.
De mint utólag kiderült bőven jó, mert az alulemez síklapúsága ennél sokkal rosszabb.
+-0,2 mérhető a felszerelt lemez teljes területén, sőt a bal szélén egy 10cm-es sávban a hátsó felénél még 0,7 is van benne.
Az egészet nem tervezem telibe marni, mert nincs akkora jelentősége a tervezett munkáknál.

 © Szám Attila2012. aug. 03. 22:35 | Válasz | #465 
Én köszönöm a számítást.
A felület szemmel nem igazán tűnt simának, de kézzel is érezhető volt egy kis egyenetlenség:


 © Szalai György2012. aug. 03. 08:01 | Válasz | #464 
Köszönöm.
Akkor az adataid alapján q = 0,01mm2 közepes forgács keresztmetszet keletkezett, és ha k = 3000N/mm2 fajlagos forgácsolási erő szükségletű acéllal számolom, akkor F = 29,7N erő keletkezett.
Hogyan viselte a szerkezet a megpróbáltatást és milyen lett a megmunkált felület?

 © Hunka Tibor2012. aug. 02. 16:43 | Válasz | #463 
Nagyon szellemes megoldás !!

 © Szám Attila2012. aug. 02. 09:43 | Válasz | #462 
5000 volt a fordulat.

 © Szalai György2012. aug. 02. 07:13 | Válasz | #461 
A tízesmarós művelethez kéne a fordulatszám adat, hogy tudhassak közepes forgács keresztmetszet és forgácsolási erőt számolni.
Köszönöm.

 © Szám Attila2012. aug. 01. 23:12 | Válasz | #460 

 © Szám Attila2012. aug. 01. 23:09 | Válasz | #459 
Így egy pogácsa lemarása 30 percig tartott. 300 sebesség, 0,4mm fogásmélység és 2,4mm lépés.
Közben megérkezett a már nagyon várt 10-es 4 élű maró. Be is üzemeltem rögtön. Máris 9 perc lett a 30-ból.

Marás 0,4mm mélyen, 5mm lépéssel és 700-as sebességgel:

marás 10-es maróval

 © Szám Attila2012. aug. 01. 23:04 | Válasz | #458 
Sikerült beszerezni lötyit és neki is estem a síkolásnak. Egy ismerős esztergályos azt a tippet adta, hogy tegyek trisót a lötyibe és akkor nem fog megbüdösödni. Még nem próbáltam ki.
Gyorsan összeütöttem egy keringető rendszert és egy tálcát visszafolyóval, aztán nekiestem a 6-os maróval:




marás 6-os maróval

 © Áts László2012. júl. 18. 21:03 | Válasz | #457 
Nekem is,de ha sokáig áll a "lötyi" akkor kiül a tetejére az olaj és akkor rozsdásít amit csak ér. De ha ezt nem várod meg nincs probléma. Ja és mindenképpen szintetikusat kell venni. Az ásványi már a múlté...

 © Danibá2012. júl. 18. 20:07 | Válasz | #456 

Mindenképp rozsdagátlósat vegyél. Sajnos, nem találom az enyém nevét. De ha meglesz írom. Hetekig fényes a vas amit marok. Vagy, talán hónapokat is mondhatnék.

 © Szám Attila2012. júl. 18. 19:43 | Válasz | #455 
Köszönöm, utánanézek. Az nem jó hír, hogy a vasat megeszi. Főleg akkor, ha a szivattyúnak is vannak vas alkatrészei. Meg ugye ott a gépváz ami vas.

 © Szám Attila2012. júl. 18. 19:42 | Válasz | #454 
Rövid szakaszokban hegesztettem és mindig máshol és másikat, hogy ne nagyon vetemedjen.

 © Szám Attila2012. júl. 18. 19:41 | Válasz | #453 
Igen.
Nem.
Nem tudom.

A szélső tappancsokhoz sehogy, ezért kellett beljebb hegesztenem még 6-ot ( tervezési malőr ).


 © sasi2012. júl. 18. 19:32 | Válasz | #452 
Amennyiben S235, vagy hasonló szerkezeti acélból vannak a lemezek, semmilyen mértékű beedződés nem keletkezik. Más lenne a helyzet pl. C45-ös, vagy hasonlóan magasabb széntartalmú anyagoknál, ott ugyanis az átmeneti övezet valóban beedződik, sőt meg is tud repedni.

 © Áts László2012. júl. 18. 18:55 | Válasz | #451 
Én mol makromil 200-at vettem több mint egy éve. A 4 literes 7500Ft volt,azóta biztos "lement" az ára. Akkor olcsóbbat nem találtam. Nagyon sok kijön belőle (4-7% hígítás) ,nagyon jó tapasztalatom van róla. Ha nem használod 1-2 hét alatt tönkremegy,de nem lesz büdös. Ill. korlátozottan még azután is lehet használni,de úszik az olajos trutyi a tetején.Már nem olyan mint volt,de érzéssel lehet vele dolgozni. Figyelem: a vas alkatrészek ilyenkor veszélyben vannak,mert rohassza őket.Szerintem drágábbat nem érdemes venni,hobbiban nem tud többet.

 © Szalai György2012. júl. 18. 15:57 | Válasz | #450 
Kérdezhetek hármat?
A szélső tappancsokhoz hozzá fog férni a maró?
Szerinted hegesztés közben mekkora keménységűre edződtek a tappancsok?

 © Szám Attila2012. júl. 18. 14:18 | Válasz | #449 
Milyen emulziót javasoltok amit majd a szivattyúval tudok keringetni? És hol vegyem?
Úgy látom nagyon sokféle létezik. Most vas maráshoz kell először, de később aluhoz is.

 © Szedlay Pál2012. júl. 18. 00:29 | Válasz | #448 
Megállna.

 © Danibá2012. júl. 18. 00:26 | Válasz | #447 
Igen, te tudod. De, kíváncsi lennék, mit szólna ez a gép, ha nekimenne a vasnak, mondjuk ezerrel. Vagy a 24 ezres főorsó 1 ezres fordulaton vasmarásnak. Persze, lehet rosszul, gondolom. Ez a te szakmád.

 © Áts László2012. júl. 17. 23:17 | Válasz | #446 
Akkor nézd meg ezt.

 © Áts László2012. júl. 17. 23:06 | Válasz | #445 
Én erre gondoltam,nem jár messze attól amit írtam,persze csak vicc volt.

 © Áts László2012. júl. 17. 23:04 | Válasz | #444 
Azt nem olvastam,bocsánat.

 © Torro602012. júl. 17. 22:40 | Válasz | #443 
Ha 4élü a maró,akkor a 3000-es fordulat jó,de a 300-as tolás kb fogankénti.A 0.5ös fogás megfelelő csak nem Z-be fogást venni.Z-be nem ajánlott fogást venni telibe,csak egyenes vagy RAMP mozgással.

 © Danibá2012. júl. 17. 21:53 | Válasz | #442 
Az a minimum. Én, a gravírozómat le se szégyeníteném kissebbel

 © Szám Attila2012. júl. 17. 21:35 | Válasz | #441 
Az elején írtam, hogy 6-os tömörkeményfém ami adott.

 © Szám Attila2012. júl. 17. 21:35 | Válasz | #440 
Értem, köszönöm!

 © Áts László2012. júl. 17. 20:02 | Válasz | #439 
Biztos valami 250-300-as lapkás telibemaró.

 © Áts László2012. júl. 17. 20:00 | Válasz | #438 
És még egy kimaradt: mekkora és milyen a marószerszám?

 © Danibá2012. júl. 17. 19:54 | Válasz | #437 

Természetesen igaz. De, ha esetleg kell bele zsák, vagy átmenő. Akkor jó, ha van támpontja, merre keresgéljen.
De, én csak hobbista vagyok.

 © sanyi842012. júl. 17. 19:40 | Válasz | #436 
De anyagba fogást/végzést kerülni illik síkmarásnál főleg.

 © Danibá2012. júl. 17. 19:07 | Válasz | #435 
Ha, valahol, az anyagba felülről kell belemenni, Z előtolás 80.
Az X és Y előtolás 300.

 © Szám Attila2012. júl. 17. 18:57 | Válasz | #434 
Köszönöm!
0,5-öt nem mertem volna adni fogásnak.
De mi az a Z 80 ?

 © Danibá2012. júl. 17. 14:30 | Válasz | #433 
Még egy kimaradt. Fogás szélesség 3 mm.

 © Danibá2012. júl. 17. 14:28 | Válasz | #432 

Mivel a szakemberek nem szóltak hozzá, én próbálok segíteni. A gépedhez viszonyítva.
Kb. 3 ezres fordulat 300 előtolás 0,5 mély fogás Z 80. A lehetőségekhez képest folyamatos permetezés. Legjobb lenne vágó-üregelő spré.

 © Szám Attila2012. júl. 17. 14:11 | Válasz | #431 
Köszi, igyekszem.

Hamarosan jön a nagy vizsga!
Csak azt tudnám, hogy milyen paraméterekkel essek neki a vas marásának.

 © cudar312012. júl. 16. 20:45 | Válasz | #430 
Attila szép lett a gép és jó robusztus!!

 © Szám Attila2012. júl. 16. 11:32 | Válasz | #429 
A hidat hátulról összefogattam, hogy stabilabb legyen.



[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com