Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Unipoláris motorvezérlés
Unipoláris motorok step/dir vezérlése

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben

 © rekalaca2013. ápr. 26. 16:59 | Válasz | #254 
Egy motort átkötöttem most van próba alatt. Teljesen jól müködik.
Mégegyszer köszi mindkettőtöknek.

 © rekalaca2013. ápr. 26. 10:11 | Válasz | #253 
hostya, svejk, köszönöm a válaszokat. Így már érthető.

 © svejk2013. ápr. 25. 21:09 | Válasz | #252 
Aki azt írta az valószínűleg nincs tisztában a működésével, vagy nem olyan verzióról ír amilyet én veséztem ki.
Gyakorlatilag visszarjazoltam az áramkört és több, mérést végeztem.
(v-type, az elektronika topicban vannak róla képek is)

 © Yankoo2013. ápr. 25. 20:43 | Válasz | #251 
Szia! Köszi a választ, egyből utána is olvastam annak amit írtál a "piros homályról":

"A vezérlő pillanatnyi- azaz csúcsárama 3.5A. A tartó árama 2.5A.
A beállított mód százalék értéke mind a két értéket arányosan változtatja!
Tehát nem csak a tartóáramot módosítja.
Ha 15-30 perces működés után a motor hőmérséklete túl magas lenne, akkor
csökkentsük a beállított áramot!" Ebből én nem tudom máshogy értelmezni a dolgot :(

 © svejk2013. ápr. 25. 18:57 | Válasz | #250 
Jobb alsó sarok a párhuzamos bipoláros 8 kivezetésű motornál.



 © hostya2013. ápr. 25. 18:54 | Válasz | #249 
Belül valóban 8 tekercsvég van minden kétfázisú motorban, de ha csak 6 vezeték jön ki, akkor bizony meg kell bontani a motort ahhoz hogy párhuzamossá tegyük a tekercseket.
A kijövő 6 vezetékkel ez nem oldható meg...

Sokan nem merik megbontani a motort, mert félnek hogy ha ki veszik a forgórészt, akkor "lemágneseződik".
Az átkötést, vagy mind a 8 tekercsvég kivezetését a legtöbb motornál meg lehet oldani az egyik pajzs leszerelésével, a forgórész kiszerelése nélkül.

 © rekalaca2013. ápr. 25. 18:09 | Válasz | #248 
Hogy van ez?

"Párhuzamos tekercskötést viszont nem tudsz alkalmazni, ahhoz 8 drót kellene a motorból."

Van 1-2 motorom, kivezetés 6 vezeték, belül viszont nyolc vezeték.

 © svejk2013. ápr. 24. 21:58 | Válasz | #247 
" microstep állásától függően 0-2,6 A "

Ez félreérthető.

Microstep lépésenként változik a tekercs árama +2,6 --0-- -2,6 A-közt a pirosnál. (egészlépésnél ez az érték +2,6 vagy -2,6 A)
Nagyobb fordulaton a tekercsek effektív árama 2A körül mozog 1/8-os microstepnél.

 © svejk2013. ápr. 24. 21:15 | Válasz | #246 
Az első kérdésedre a válasz: fordítva fog forogni.

Úgy látom nagy homályos sok embernek ez a piros vezérlő.
Amit Te a DIP kapcsolóval beállítasz az nem a motor árama, hanem a pihentető áram, amelyik akkor folyik ha épp nincs lépés.
Ha meghajtod a motort tartósan nagy fordulattal (nagyobb mint 1 kHz step ferkvencia) akkor a teljes áramerősség fog folyni a motoron.
No nem kell aggódni az sem olyan sok, mindössze a microstep állásától függően 0-2,6A 0,16 ohmos (ezzel van gyárilag szerelve) shönt esetén.

Tehát a DIP kapcsolót tedd 100% állásba, a motorodat szép lassan forgasd alacsony sebességen és ellenőrizd mennyire melegszik, ha a kezed nem állja, akkor a shönt ellenállásokat kell nagyobbra cserélned.

Aztán majd később energiamegtakarítás és felesleges melegedés elkerülése végett vissza lehet venni a pihentető áramot a DIP kapcsolókkal.

A fenti leírás csak a "piros" vezérlőre vonatkozik a "kéknél" más az árambeállítás koncepciója.


 © istvan582013. ápr. 24. 20:45 | Válasz | #245 
Akkor az MSDD ahhoz képes tényleg hangtalan... :)

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 24. 20:42 | Válasz | #244 
Nálam a konyhából is hallani :) Szóval elég hangos.

 © istvan582013. ápr. 24. 20:29 | Válasz | #243 
akkor lehet hogy motortol is függ.
Én 3mH-is motorral próbáltam 4 A-en.
Valójában kb 10-20cm-röl hallani.

 © PSoft2013. ápr. 24. 19:44 | Válasz | #242 
Azt írja a konstruktőr(Magi)a
H2-esvezérlőjéhez...

(Ez a két kép van az Ö .pdf-jében is,amit linkeltél.)

"......- Lehetőség van unipoláris (5, 6 kivezetéses) motorok bekötésére is! Ebben az esetben kétféle módon lehet eljárni:

A két bekötési mód között lényeges különbségek vannak!

-A mód: alacsony sebességeknél kb. 20%-al nagyobb nyomaték érhető el (2× annyi menet van gerjesztve), viszont
az elérhető maximális sebesség jóval kisebb (a 2×-es induktivitás és alapfeszültség miatt). A motor induktivitása és
az alapfeszültsége 2×-ese a gyári adatnak. A beállítandó áramerőség a tekercs névleges áramerősége.

-B mód: minden paramétere megegyezik a gyár által megadottakkal (nagyobb sebességek, névleges nyomatékok). A
beállítandó áramerőség megegyezik a ráírtakkal. Azt, hogy egy tekercsen belül melyik oldalát kössük a közepével a
vezérlőbe, nem érdekes (csak a forgásirányt befolyásolja). Ez a kötésmód javasolt!......."

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:35 | Válasz | #241 
Azért kötöttem a 2. módot, de az egy dolog, hogy kimérem melyik kivezetés melyikhez tartozik és ellenállás mérővel megállapítom melyik a közös és melyik tekercs melyik, de nem tudom a tekercsirányokat. Ezért tettem fel a kérdést a legelején a felcseréléssel kapcsolatban.

 © Tibor452013. ápr. 24. 19:29 | Válasz | #240 
Az 1. verzió szakszerűtlen, felejtsd el, épp elég bajod van ezzel a jelenlegi motor adatokkal egyébként is.

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:25 | Válasz | #239 
De nem okoskodni akarok, csak a kérdésemre választ kapni :)

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:24 | Válasz | #238 
A mód: alacsony sebességeknél kb. 20%-al nagyobb nyomaték érhető el (2× annyi menet van gerjesztve), viszont az elérhető maximális sebesség jóval kisebb (a 2×-es induktivitás és alapfeszültség miatt). A motor induktivitása és az alapfeszültsége 2×-ese a gyári adatnak. A beállítandó áramerőség a tekercs névleges áramerősége.

B mód: minden paramétere megegyezik a gyár által megadottakkal (nagyobb sebességek, névleges nyomatékok). A beállítandó áramerőség megegyezik a ráírtakkal. Azt, hogy egy tekercsen belül melyik oldalát kössük a közepével a Vezérlőbe be, nem érdekes (csak a forgásirányt befolyásolja).

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:23 | Válasz | #237 
Párszor utána néztem :)
egyik mód: http://cnc.emiter.hu/Motor2_s.jpg
másik mód: http://cnc.emiter.hu/Motor1_s.jpg

 © Tibor452013. ápr. 24. 19:17 | Válasz | #236 
Nono, ennek még nézzél utána! Nehogy füstöljön valamid a végén...:)

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:13 | Válasz | #235 
6 kivezetéses motornál is két féleképpen lehet bekötni TB6560-hoz. Egy tekercses és 2 tekercses sorbakötve.

 © Tibor452013. ápr. 24. 19:12 | Válasz | #234 
A 6 kivezetéses unipoláris motor soros tekercsbekötést valósít meg, tehát bipoláris is, másképpen nem is lehetne TB IC-vel hajtani. Párhuzamos tekercskötést viszont nem tudsz alkalmazni, ahhoz 8 drót kellene a motorból. A motorod dinamikája pl. emiatt se túl jó, túl nagy így sorosan bipólban az induktivitása. Azt már tehát nem is tanácsolom, hogy a motorodat is cseréld le, hiszen akkor semmid se lenne, se motos, se orsó.:)

 © Yankoo2013. ápr. 24. 19:03 | Válasz | #233 
Amint lesz keret nagyobb menetemelkedésű orsóra természetesen váltok :). A kérdéseket az unipoláris motor miatt tettem fel.

 © Tibor452013. ápr. 24. 19:00 | Válasz | #232 
Az egyik legfontosabb tanácsom: cseréld ki az orsódat, az 1.25 mm-es menetelmelkedés totál rossz választás dinamikailag. Nyugodtan használj minimum 3 mm menetmelkedésű orsót, Sz.József kitűnő orsó anya szetteket árul itt a Fórumon.
A hajtásod pedig bipoláris, így a többi kérdésre oda lenne jó válaszolni.

 © Yankoo2013. ápr. 24. 18:40 | Válasz | #231 
Üdv! TB6560 piros vezérlőm van és lenne pár kérdésem.
Adott 2 vexta 0.9deg/step 7V 1A motor 6 kivezetéssel. Az egytekercses módot választottam bekötésnek, de mi történik akkor, ha az A és -A felvan cserélve, tehát a bekötés nem A -A, B -B, hanem -A A, B -B? Megváltozik a forgásirány, vagy remegni fog a motor?

A TB6560 legkisebb árambeállítása 25% ami 0.875A. A legnagyobb sebesség amit eltudtam érni az X tengelyen 1/1 lépés módban 1000mm/p 320step-el. (M8as menetes szár P=1.25 tehát 320lépés kell 1mm-hez).
1/16 microsteppel 5120step-el csak 300-400mm/p. Gondolom ezek szerint normális, hogy microstep módban kisebb lesz a sebességem. Ha a motoráramot megemelném a motor névleges áramára (1A), vagy a vezérlőt 50%-os árammódban használnám (1.75A), akkor növekedhet a sebességem, feltéve, hogy nem melegszik a motor?
Hogy tudnám kiszámolni a megfelelő ellenállást?
Bocs a sok amatőr kérdésért.

 © svejk2013. ápr. 24. 18:26 | Válasz | #230 
Motioné és az MSDD is teljesen hangtalanul megy és áll, ez tény, de írtam is.
Az MSD-nél előfordulhat sistergés.
Ezt mind a két 47 éves fülemmel hallottam. :)

 © istvan582013. ápr. 24. 15:05 | Válasz | #229 
Hali, én csak az MSDD-röl irtam, más vezérlőt még nem próbáltam.

 © thotib2013. ápr. 24. 14:40 | Válasz | #228 
Nekem nagyon kevés tapasztalatom van, meg lehet a fülem is rossz már, de motion topictárs vezérlőivel nem hallom, hogy fütyülnek, netán sisteregnek a motorok. A vezérlő gyakorlatilag hideg, vagy nagyon picit langyos, a motorok is, pedig "csúcsra" vannak járatva.
A vezérlő 2,2A-t tud, arra is van állítva, a motorok 2,1 Amperesek és teljesen rendben megy 45V-ról.

Ha minden igaz, Svejk tesztelte, vagy teszteli ezt a vezérlőt is, lehet más szemszögből mást lát.

 © istvan582013. ápr. 24. 14:19 | Válasz | #227 
halli,

én mást tapasztaltam....autotuning DIP-kapcsoloval vagy Pro-tuner software-el.
Mindkét verzió, V1 es V2 sistereg, persze nem nagyon hangosan. A V2-es tiszta "fehér zaj", V1-ben egy enyhe füty is halatszik, 10kz vagy fellete.

 © Motoros2013. ápr. 24. 13:46 | Válasz | #226 
MSDD csak akkor sistereg ha még nem volt meg az autotuning a dip4 kapcsolóval, vagy ha már behangoltad, de gondolsz egyet és megnöveled a tápfeszt...ilyenkor megint kell hozzáhúzni a motorhoz a vezérlőt. Ha mindent rendben beállítasz akkor tök néma mindegyik tipus.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 23. 22:47 | Válasz | #225 
A nincs négyszögjel a kimeneten úgy értettem, hogy nem négyszög jelet mérek, hanem egyenfeszültséget. Elnézést a pontatlan fogalmazásért. No és ekkor nem sistereg, ha egyenfesz van a motor tekercs kimeneten. Ha itt négyszögjel van, (egy bizonyos motor állás esetén) akkor sistereg. Elég hangos. Igaz ez szubjektív, nekem sepciel hangos, illetve zavaró. No de elméletileg ez nem hiba, ha jól értelmezem, hanem ez egy sajátos tulajdonság. Ez így van?

Köszönöm szépen.

 © keri2013. ápr. 23. 21:04 | Válasz | #224 
Igazad van ez nem igazi gerjedés.
Inkább csak zaj visszahatás.
Ha zajt okozó forrás éppen nem termel zajt akkor nem fog gerjedni.

Te magad mondtad, hogy akkor nem sistereg ha nincs négyszögjel a mért kimeneten.

Ez csak úgy lehet ha éppen 0V van a kimeneten. Ekkor pedig nyilván nem fog zajt termelni így sisteregni sem.

Optimális esetben álló helyzetben tökéletesen csöndben illik lennie egy 20khz feletti PWM esetén.

 © istvan582013. ápr. 23. 10:37 | Válasz | #223 
Abszolút kezdő vagyok ebben a támában, eddig csak MSDD-50-5,6 V2.0, és MSDD-80-5,6 V1.0 és V2.0 típusokat próbáltam ás mindegyik ellégé sistereg, szerintem nincs ezzel gond.


 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 22. 23:53 | Válasz | #222 
Na most az jutott eszembe, hogy csak bizonyos állásokban sistereg a motor. Ha gerjedés lenne, akkor minden állásban sisteregne. Jól gondolom?

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 22. 11:21 | Válasz | #221 
De igen, ha négyszög van, akkor ugrál a négyszög. Hol egyenes le-fel futású, hol pedig "lépcsős" fel-le futású az él.

 © svejk2013. ápr. 22. 09:05 | Válasz | #220 
A sistergés, zizegés gerjedésre, vagy illesztetlen motorra utal.
A gerjedés általában rossz nyák-topológia, nem megfelelő szűrések következménye.

Az illesztetlenség már bonyolultabb, elvileg egy adott motorhoz megfelelő R-C tagokkal beállítható a visszacsatolás, de a gyakorlatban ez sem egyszerű, mert a motor paraméterei is változnak a szöghelyzetétől függően.

A komolyabb ma kapható digitális vezérlők, -pl. a Klavio-tól az MSDD- már önhangolóak és ezért tudnak teljes csendben működni.

 © keri2013. ápr. 22. 07:30 | Válasz | #219 
LPT illesztőnek ehhez nincs köze.

Ha nem ugrál a négyszög akkor fogadd el hogy sistereg, vagy próbáld meg a PWM alapfrekvenciát módosítani, mert lehet hogy a motorod valami saját mechanikus frekvenciájával összejött.

Sima négyszögjeltől nekem még nem sistergett.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 21. 20:33 | Válasz | #218 
A motor kimenetre rámértem szkóppal, ha a motor sistergős állapotban van, akkor négyszög jel van, ha csend van a motoron, akkor meg sima egyenfesz. LPT illesztőt használok, természetesen.

 © keri2013. ápr. 21. 20:18 | Válasz | #217 
Na azért kell ránézni szkóppal, hogy mi a különbség. Ezen felül nem nagyon érdemes találgatni, persze lehet próbálkozni a zavaró hatások kiszűrésével, de az amolyan vaktyúk módszer.

Optimális esetben. Ha ránézel szkópon a motor PWM-re akkor stabil négyszögjelet kell látni, a zaj esetén valószínűleg elé nagy jittere lesz, vagyis előre hátra ugrál a jel, vagy a kitöltési tényező.

Aztán ha a kimeneten ezt látod akkor azokat a bemeneteket nézném meg ami hatással lehet erre, hogy mivel van összefüggésbe, és ha leszűkítetted, akkor lehet a probléma megoldásán dolgozni.

 © Karasz András2013. ápr. 21. 20:08 | Válasz | #216 
Nekem is ilyen volt jó sokáig.
De az nem visított meg nem nyüszített.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 21. 20:06 | Válasz | #215 
Csak bizonyos motor állásokban sistereg. Tehát nem mindig. Ha olyan helyzetben áll meg a motor, akkor teljesen csendben van a motor. Ha amolyan helyzetben, akkor meg nyüszít, sistereg.

Tehát nem mindig van ez a jelenség, csak bizonyos motor állásokban.

 © keri2013. ápr. 21. 19:31 | Válasz | #214 
Illetve úgy látom külső feszültség referenciás? Akkor arra is érdemes ránézni.

 © keri2013. ápr. 21. 19:24 | Válasz | #213 
Elsőkörön a motor kimeneteket nézném meg, hogy néz ki maga a PWM, aztán az áram érzékelő bemeneten lévő zajokra néznék rá.

Ahogy néztem az adatlapot fix órajeles PWM ami alapvetően jó, de a visszacsatolás szűrője lehet hogy átenged valami zavart, aminek van hallható összetevője is. Maga PWM nem lenne hallható, mivel 20khz felett üzemel ha jól értem.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 21. 19:15 | Válasz | #212 
Hol tudom ezt megnézni? SLA7062M az IC

 © keri2013. ápr. 21. 19:13 | Válasz | #211 
Gerjed a PWM áram visszacsatolása?
Nekem is ilyen gondom volt vele. Ha nagyon megzavartam és begerjedt, fel is robbant az IC :)

Rá kéne nézni szkóppal.



 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 21. 19:01 | Válasz | #210 
Úgy tűnik, működik mind a három egyszerre, de sajnos eléggé nyüszít, meg sistereg bizonyos állásokban. Összehasonlítva a TB6560-as vezérlővel azért a mérleg nyelve a TB6560-as felé billen az én szubjektív megítélésem alapján. Ha nem lenne ez a sistergés, meg nyüszítés, egész jó vezérlő lenne amúgy.

 © vasas2013. ápr. 18. 11:34 | Válasz | #209 
1600-as lépésre állítva a TB6560 is is sitereg sok féle megálási pontban,sőtt még vannak olyan pontok ahol kellemetlenül zúg is.
viszont 800ban még nem halottam sehol zúgni.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 18. 10:55 | Válasz | #208 
Elkészítettem az SLA7062M IC-n alapuló vezérlőt. Egyenlőre 1db-ot raktam össze, teljesen jól megy. Csak kíváncsiságból kipróbáltam, - természetesen 0 nyomaték mellet - 15.000mm/min értékkel, fél lépésben, 133.333 step/per jellel.

24V-ról hajtom, a tartóáram kb 240mA, az üzem közben felvett áram pedig 260mA. 1,35A-es motort használok. Ha tartóáramon van, és a motor áll, akkor sistereg a motor elég hangosan. (Persze csak akkor, ha épp olyan állásban). A TB6560-as vezérlésnél egyáltalán nem sistereg a motor ott teljes csend honol. Itt viszont nyiszereg, sistereg.

Egyenlőre ezek az elsődleges tapasztalatok. Lehet ezen a sistergésen esetleg csökkenteni valamilyen módszerrel?

Köszönöm.

 © Karasz András2013. ápr. 02. 20:32 | Válasz | #207 
ovónéniiiiiii!!!!!!!!!!!!!

 © jani3002013. ápr. 02. 20:18 | Válasz | #206 
De jól elvannak !

 © keri2013. ápr. 02. 19:45 | Válasz | #205 
Tiszta dedó

 © Karasz András2013. ápr. 02. 19:42 | Válasz | #204 
Okoska!
Mivel, hogy én írtam, hogy ugyan úgy működik, te pedig erre reagáltál!
GIMNÁZIUM!

 © Pál2013. ápr. 02. 13:41 | Válasz | #203 

Láttál te ott #199. hozzászólásnál olyat hogy: Válasz 'Karasz András' üzenetére (#196)?
Tehát hozzád akkor meg ki szól okoska ?


 © Karasz András2013. ápr. 02. 13:20 | Válasz | #202 
Van, 15000-ért vihető a 3 vezérlő.

 © Karasz András2013. ápr. 02. 13:20 | Válasz | #201 
Megint beleszólsz olyanba, amit NEM olvasol végig!
NEM a vezérlő működése volt a KÉRDÉS kedves okoska!
De az ügyeletes okoskának bele kell szólnia!

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 02. 10:02 | Válasz | #200 
Félreértés történt, kedves Pál. András nem erre értette, hogy ugyanúgy működik. Arra értette amit kérdeztem, hogy az enable funkció ugyan úgy működik, mint akármelyik vezérlő IC-nél.

A vezérlésben, mint olyannál természetesen gyökeres különbség van, ez az amit leírtál egészen pontosan és helyesen.


 © Pál2013. ápr. 02. 09:43 | Válasz | #199 

A Bipoláris vezérlő és az unipoláris között azt állítani hogy a működése ugyan az eléggé valótlan állítás!
Csak ha a motor nyomatékát nézzük már feltűnő a különbség.
A bipoláris nyomatékát vesszük 100%-nak akkor az unipoláris ennek csak a 70%-a lesz !
És ez csak egy nagyon fontos különbség a sok közül !


 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 02. 09:24 | Válasz | #198 
Köszönöm szépen, ebay-ről rendeltem SAL7062M IC-t, és már a nyákot is elkezdtem tervezni. Megpróbálkozom egy építéssel. Ezért is érdeklődtem, érdeklődöm a tapasztalatok, jellemzők felől.

 © guliver832013. ápr. 02. 09:11 | Válasz | #197 
Ára is van?

 © Karasz András2013. ápr. 01. 22:52 | Válasz | #196 
Ugyan úgy működik.
Én nem vettem észre semmi különlegeset a mintázaton.
A referencia feszt kell jól beállítani a figyelő ellenállás értékének megfelelően a motor áramához.
Az adatlapjában benne van a képlet.
Semmi más ördöngősség nincs.
Én 1,2A-el hajtottam hűtés nélkül két éven keresztül baj nélkül.
Van felesleges 3x1 tengelyes ha érdekel.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 01. 22:31 | Válasz | #195 
Van egy bipoláris vezérlőm, ami remekül működik, teljesen elégedett vagyok vele. Most viszont ezzel az IC-vel is szeretnék megismerkedni, minden rigolyájával együtt. (Ha van)

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 01. 22:03 | Válasz | #194 
Az enable ott is úgy műkdik, mint általában a vezérlőknél? +táp engedélyezve, megy a vezérlő, GND vezérlő tiltás.

Érzékeny e az IC a vezetősáv mintázat elhelyezkedésére?

Mire kell figyelni ennél az IC-nél?

Hirtelen ezek jutottak eszembe.

 © Karasz András2013. ápr. 01. 21:34 | Válasz | #193 
Mi a kérdés?
Én most szereltem le az enyémről, mert kapott bipolárist.

 © Bácsi Zoltán2013. ápr. 01. 21:24 | Válasz | #192 
Aki épített már SLA7062M típusú IC-vel unipoláris vezérlőt, Az kérem szépen jelezze nekem, mert szeretnék tapasztalatot gyűjteni ezzel az IC-vel, illetve vezérlővel kapcsolatban is. Van unipoláris motorom és szeretnék SLA7062M IC-vel vezérlőt építeni.

Köszönöm!

 © VTamás2013. feb. 18. 13:00 | Válasz | #191 
Meg is érkezett! :)

Köszönöm!

 © ebalint2013. feb. 18. 12:06 | Válasz | #190 
elküldtem

 © VTamás2013. feb. 18. 11:11 | Válasz | #189 
Üdvözletem!
Ha esetleg valakinek volna a H1-es léptetőmotor vezérlőhöz
doksija és megtenné,hogy részemre elküldi,azt nagyon megköszönném.(leírás,üzembe helyezés,stb...)
Nekem sajnos már nincsen meg semmi infóm róla,de most szükségem lenne rá...

 © rferi2012. aug. 25. 11:28 | Válasz | #188 
32.oldal
Ezt a tipust használtuk.
Csak érdekesség: Teheránból jött vissza egy komplett felderítőállomási rack, egy bombatalálat után, javításra. Nekem kellett csinálnom. A cuccban volt a két rádióvevő, a panoráma, a számítógépvezérlés. Félmagas rack, kb 100 centis. Az egész olyan fekete volt a ráégett cuccoktól, meg a közvetlen égéstől, mint a föld. A látványt tarkította a nedves oltóhab nyoma, amivel lazán lefújták az égő racket.Mindenbe befolyt, a racken belül is, meg a készülékeken belül is, a modulok között folyt.
Az egész masinának egyetlen baja volt, negyed óra alatt meg volt javítva: a rack fő hálózati kapcsolója kontakthibás lett az oltóhabtól, vagy a víztől, vagy valami egyéb folyadéktól.
Kicseréltem, és minden működött, a rádiókban benne volt az összes vételi freki, a komputerben még a parancsok benne voltak a memóriában (aranykondis memória volt a statikus ramhoz). Úgy ahogy volt, mehetett vissza a háborúba.

 © rferi2012. aug. 25. 11:18 | Válasz | #187 
Nananana!
Éppenhogy csak murata trimmereket használtunk - ahova használtunk.
Magnókba, lemezjátszókba.
De a katonai cuccosnak olyan kíméletlen kiképzésen kellett átesnie, amit az jobbára nem bírt ki.
Forrasztás után rázás 3g, majd élesztés után hőkamra -10 -->+50 fok, de ez utóbbit bekapcsolás alatt, mindkettő 4 órán át, mindez panelszinten, majd komplettírozás a készülékbe, és újra rázás, majd újra hőkamra, majd utána porozás kamrában.
Még a hall elemes RAFI nyomógombok sem bírták ezt a porozást gyári állapotban, ki kellett fúrni mindegyiken a rugóház alját, hogy a por ki tudjon jönni belőlük, ne csak befelé tudjon menni.Púderrel porozták őket, kamrában szimulálva a homokvihart.
Annak a cégnek a valódi vezetősége a nagyhatalmú BM volt, bármilyen komoly cocom listás anyag kellett, meg tudták szerezni, jóval előbb, mint azt csak ismerték volna a többi magyar cégnél.
De az alapelv az volt, hogy a katonai cuccokba trimmer nem mehet - ha lehetőség van rá. Stockók voltak a trimmerek helyén, és nekünk ellenállások párhuzamos kapcsolásával kellett kitrimmerelni a megfelelő állapotra az áramkört.

 © elektron2012. aug. 24. 21:43 | Válasz | #186 
Egyértelmű, aki érti a dolgát az csak ilyen véleményen lehet.

 © svejk2012. aug. 24. 20:14 | Válasz | #185 
A Mechlaborban nem voltak még pl. Murata cermet trimmerek, de még Tesla grafitpogácsások sem. :)

Szóval változott a világ, egy mai leggagyibb kínai elektronikában is jobb minőségű trimmerek vannak mint amiket anno használtok(volna) Magyarországon. :(



 © csewe2012. aug. 24. 20:09 | Válasz | #184 
kis kocogtatás menetközben a panel egy nem érzékeny részén 'hűtőbordán' menetközben,azonnal fénytderíthet a dologra.

 © rferi2012. aug. 24. 20:00 | Válasz | #183 
Nem olvastam azt még :)
Én nem ismerem a konkrét panelt, de az én álmoskönyvem szerint egy szervó áramállítójára csak a beállítás idejére tennék potit, utána átraknám fix ellenállásra, mert a potik mindig KH-sak lesznek.
A mechlaborban semmiben nem volt poti, ami katonai volt, nem véletlenül: a rázkódásokat nem bírták volna. Azóta én viszolygok a trimmerektől :)))))))))

De persze lehet még panel KH is, hibás forrasztás vagy hasonló.

 © csewe2012. aug. 24. 19:56 | Válasz | #182 
a másik topikban én is hasonlót írtam neki ,csak én a áramállító potira gyanakodtam.

 © rferi2012. aug. 24. 19:55 | Válasz | #181 
Kontakthiba.
Forraszd végig a panelt.

 © Horváth Ádám2012. aug. 24. 18:06 | Válasz | #180 
Sziasztok!

Itt is felteszem a kérdést, mert nem tudom mostantól hova tartozik..

Első gépem építéséhez egy H1 vezérlőt szereztem itt a fórumon. Minden szépen alakult, de már a mechanika első tesztelésein észre vettem hogy az kártyán az egyik csatorna nem megbízható, időnként megáll a motor. Akkor nem foglalkoztam vele, a másik két csatorna egyikén teszteltem az adott tengely mozgását. Most hogy összeállt a gép újra előjött a probléma.Az a furcsa a dologban hogy egyszer minden tökéletes aztán megint megáll, mármint egy napig megy, egy napig nem. A hobby cnc-n még elcsíptem egy módszert a FET ek ellenőrzésére, ami szerint minden jó, a következő pillanatban megint megáll..

Valami tipp a jelenségre?

 © svejk2012. júl. 22. 17:35 | Válasz | #179 
A végletekig leegyszerűsített modell stabil állapotaira gondoltam, mely mint köztudott nem áll távol MasterGy egyszerű megoldásaitól.
Ezért bátorkodtam írni, hogy akár működhet is.
Az átkapcsolási folyamtoktól meglehet túlzott nagyvonalúsággal eltekintettem, melyek bizonyára zavart okozhatnának a modern vezérlőknél, de nem hiszem hogy füst lenne belőle.
Részemről többet nem érdekel a téma, ha lesz egyszer léptetőmotoros hajtásom, esetleg kipróbálom.


 © Tibor452012. júl. 22. 13:36 | Válasz | #178 
Egyébként azt se értem, egyáltalán miért a feszültséget hoztad fel (függetlenül a chopperelt állapottól), a léptetőmotor tekercs árama az érdekes, amit a vezérlő ugyancsak sin(x) és sin(x+pi/2) függvényként próbál közelíteni valamilyen beállított felbontással. A függvényből könnyű belátni, hogy pl. vannak olyan pi/2 szélességű x tartományok, ahol a fázis áramok előjele ellentétes, sőt a csúcspontokban az egyiknél nulla a másiknál maximum. Nyilvánvaló, hogy ezeket rövidrezárva igencsak komoly "bonyadalmak", zavaró jelenségek keletkeznek az áramgenerátor szabályzó működésében, még a Fetek is veszélybe kerülhetnek, ha nem bírják elviselni a megnövekedett áramértékeket.

Azt javasolnám tehát Mindenkinek, bipoláris léptetőmotor vezérlésnél a két eredő fázis tekercs nem lehet galvanikus kapcsolatban egymással a motoron.

 © svejk2012. júl. 22. 10:34 | Válasz | #177 
"Akár működőképes is lehet, mert az 5. kivezetés mindkét tekercs középkivezetése, és bipolárisban minden állapotban ott "fél tápfesz" van.
A tápfesz azért időzőjelben, mert a choperelt üzemmmód miatt nem igaz."


A fenti teljes idézet, -valamint az 1 perccel később íródott #162- és az általad kiemelt 1 mondatrész azért más színben tünteti fel az álláspontomat.

 © Tibor452012. júl. 22. 07:54 | Válasz | #176 
"az 5. kivezetés mindkét tekercs középkivezetése, és bipolárisban minden állapotban ott "fél tápfesz" van."

Minden állapotban? Ez így nagyon durva lenne, ugyanis a sin(x) és a sin(x+pi/2) függvény egy periódus alatt csak kétszer azonos értékű, és végtelen sokszor nem azonos.
Ebből tehát az is következik, hogy nem lehet galvanikus kapcsolat a két eredő fázis tekercs között, ha picit is törekszünk a korrekt motor működési feltételekre.

 © Danibá2012. júl. 20. 01:34 | Válasz | #175 
Én, mindig így csinálom évek óta. Nem nézek semmit. A harmadik motor után, kisujjból megy. És, már egyszerűnek is látod.

 © MasterGy2012. júl. 20. 01:28 | Válasz | #174 
Köszi szépen Danibá !
Elsőre kicsit bonyolult, de ki fogom próbálni !


 © Danibá2012. júl. 19. 23:18 | Válasz | #173 
Nézd meg a postádat.

 © MasterGy2012. júl. 19. 22:36 | Válasz | #172 
kíváncsi lennkk hogy hogy csinálod
megforgatod ? és akkor nézed hogy milyen polaritású indukált fesz jelenik meg ?
vagy hogy ?

 © Danibá2012. júl. 19. 22:33 | Válasz | #171 
Szerintem, uniba az egyik tekercs szín a másik tekercs csíkosát kell közösíteni.

 © Danibá2012. júl. 19. 22:20 | Válasz | #170 

Egy zseblámpa ellemel kimérheted.
A motor mozdulása alapján, tekercsenként.
A színek sokszor félrevezetőek.
Ha, gondolod leírom.

 © MasterGy2012. júl. 19. 22:10 | Válasz | #169 
Köszi Danibá, ilyesmire gondoltam én is.
Viszont a vezetékek bekötése jónak tűnik.
Egy tekercs : szin, és a párja szin+fehér.
Gondolom logikusan vagy az egyszínűt, vagy a szin+fehérek kell közösíteni. De a lentebb említett hibás működést kapom eredményül.

Tehát ilyen színekben vannak, ráadásul párba sodorva. Azt gondolom jó.
De mégis milyen technikával lehet azonosítatlan vezetékekből kikövetkeztetni a helyes polaritást ??

 © Danibá2012. júl. 19. 21:44 | Válasz | #168 
Nagy valószínűséggel elkötötted a motort. Azért ránt vissza.
Minden típusú bekötésnél számít a tekercsvégek sorrendje. Különben lerontják egymást.
Itt van jó leírás és rajz.
itt nézd meg

 © MasterGy2012. júl. 19. 20:54 | Válasz | #167 
Sziasztok !

Mégegy amatőrszintű kérdés, mert úgy látszik vissza-vissza kell nyúlni az alapokhoz :)

Egy 8 kivezetéses léptetőmotor unipoláris hajtása esetén van-e jelentősége, hogy a 4 tekercs melyik végeit közösítem ?

pl a-a' , b-b' , c-c', d-d' kivezetések esetén
ha nem a'+b'+c'+d' végeket közösítem, hanem
mittom a+b+c'+d'

soha elő nem fordult még, de néha a motor ellentétes irányba, változó elmozdulással ránt egyet magát. Vezérlő gond kizárva, mivel lpt kivezetéseken sima fet közreműködésével hajtom. Más motorral jó. Miféle motorhiba lehet ez ??????


 © Kristály Árpád2012. júl. 18. 10:55 | Válasz | #166 
Halihó!!!
Itt kutakodj....

 © iimi2012. júl. 17. 22:44 | Válasz | #165 
Bizonyos esetekben alacsony sebességnél működőképes, de lehet nagyobb sebességnél már nem megy. Valamikor az ezredforduló előtt volt egy laminálóm amibe egy nyomtatóból kiszerelt léptecset barkácsoltam, hogy a nyákvasaláshoz tudjam lelassítani. Egy ötvezetékes léptecs volt valami nyomtatóból kiszerelve és az ment is bipoláris vezérléssel. Saját vezérlő 8 Fet-el és egy rohadt drága 16F84-el.

 © dacascos2012. júl. 17. 22:02 | Válasz | #164 
Valakinek vanműködőképes, MOSFET-es bipoláris léptetőmotor vezérlő kapcsolási rajza?

 © MasterGy2012. júl. 17. 20:26 | Válasz | #163 
Azért nem próbáltam, mert nem látom előre mit eredményez ha visszapofázik egymásnak a két oldal vezérlése, gerjed, elszáll, akármi. De köszi a választ !

 © svejk2012. júl. 17. 20:23 | Válasz | #162 
Speciel ez megint olyan kérdés, hogy hamarabb ki lehet próbálni mint megkérdezni és választ kapni rá.

 © svejk2012. júl. 17. 20:22 | Válasz | #161 
Akár működőképes is lehet, mert az 5. kivezetés mindkét tekercs középkivezetése, és bipolárisban minden állapotban ott "fél tápfesz" van.
A tápfesz azért időzőjelben, mert a choperelt üzemmmód miatt nem igaz.

 © MasterGy2012. júl. 17. 19:36 | Válasz | #160 
Sziasztok !

Hallottam ma:
5 kivezetéses léptetőmotort lehet bipolárisan hajtani ? Szerintem nem, mert minden tekercs közösítve van, bezavar a másik tekercs feszültsége a szabályozásba.

Tehát ha az 5. vezetéket, a közöst kihagyom, és a maradék 4-et kötöm párba, akkor az úgy jó ?????????????????????


 © dacascos2012. júl. 16. 23:04 | Válasz | #159 
Kedves Tatai Fórumtárs!

z általad alkalmazott, 4db n-csatornás FET-et tartalmazó H-híd IR2112 IC-vel való meghajtásáról kapcsolási rajzot tudnál linkelni?
Az IR2112 adatlapján van egy bekötés, de nem értem rajta a Vcc mi akar lenni? Továbbá a kapacitások értékei mekkorák kb.
Ezzel a vezérlő IC-vel meg lehet csinálni, hogy 5V-os logikai jelekkel vezéreljem a kb 5-30V közötti (ezt még nem tudom, a motortól is függ) feszültséggel hajtott bipoláris léptetőmotorok H-hídjait?

 © Geree2009. jún. 09. 01:23 | Válasz | #158 
Hopp. Rosszul mondtam. A source van tápfeszen, de mivel p-csatornás ezért akkor nyit ki, ha a gate-en alacsonyabb a feszültség mint a source-on.

 © Geree2009. jún. 09. 00:49 | Válasz | #157 
Pont azért kell p-csatornás FET hogy ne a source legyen tápfeszen, hanem a drain. És így nem kell a tápfesznél magasabb feszültség ahhoz, hogy kinyisson.

Így néz ki a híd amit összeraktam:
http://kepfeltoltes.hu/view/090609/h-h_d_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Szerintem ennek így működnie kellene, de jó lenne ha más szerint is.

A motor tápot még nem tudom mekkora lesz, egyelnőre még csak tervezés alatt áll a dolog.

 © tatai2009. jún. 09. 00:27 | Válasz | #156 
Elvileg működhet, de nem tudom, hogy kötötted be a BC817-est? Ha úgy, hogy 10V-ot kapcsol a felső oldali (IRF9530)as Gate-jére, akkor nem biztos, hogy még kinyít. Tudni kéne a motortápfeszt is. Mert a felső FET gate-jére 10V-al nagyobb feszültség kéne mint a Source-on ami van (az pedig ugye tápfesz. Ha mondjuk a motortápfeszed 50V akkor még pluszba kéne egy külső 60V-os tápfesz amit kapcsolnod kéne egy tranzisztorral a Gate-re.
Az alsó oldali az nem gond, oda elég egy logikai szintvezérlős is (IRLxx), a felső oldali a gáz.
Nem egyszerű dolog egy ilyen áramkört tervezni, én nem álltam neki, hanem fogtem egy ilyen ~500 Ft-os IRL2112 és az megoldja alsó felső oldalit is (egy külső diódával és egy kapacitással állít elő a tápfesznél nagyobb feszültséget a Gate számára).
Persze ha kisérletezni akarsz (mert pont ez a cél) akkor hajrá, de akkor inkább azt ajánlanám, hogy építsd meg (forrassz!) mint, hogy szimulálj.(pár száz forintból kijön) Nincsenek jó tapasztalataim ez ügyben, volt már olyan, hogy 30V os áramkörben tranzisztor lábára kiirta, hogy 4,5KV van rajta. (ezt megkérdőjeleztem).
Meghát mégiscsak az az igazi amikor látsz egy tranzisztort élőben tönkremenni, (füst, egyéb,...) mint amikor kiírja a program, hogy T5-ös tranzisztor halott. :)

 © Geree2009. jún. 08. 11:26 | Válasz | #155 
És az úgy működőképes lenne, ha fentre IRF9530-ast, lentre meg IRL530-ast tennék?
Mert az IRF9530-asokat ki tudom nyitni egy BC817-essel (kb. 10 V-ot kap a GS-re (ha lehet hinni a Tina-nak)).

[1] 2 3

Ugrás a tetejére

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com