Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Léptetőmotor
Léptetőmotor választás

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © KBalázs2015. márc. 03. 14:26 | Válasz | #4634 
A léptetőmotoroknál a beállási pontosság (pl. 3..5%) egész lépésenként, névleges terhelésen vagy üresben értendő?
Tehát a gyártás ennyire bizonytalan, hogy 5% hibával tudják legyártani, amin még ront a statikus terhelés is (Z esetén pl.)? (Persze felfogom hogy ez egy átlagos (1.8 fok/step) motornál 0.09 fok szöghiba.)

 © xabi2015. feb. 24. 08:18 | Válasz | #4633 
Köszi a segítséget. Megtaláltam a "dadogás" okát az egyik "fázis" a csatlakozónál beégett (nem lehetett látni), néha ment néha nem..
Köszi még egyszer.

 © elektron2015. feb. 23. 19:30 | Válasz | #4632 
Ha egyenként tudod léptetni, akkor valamelyik lépés utána a motor elenged, így meg tudod ezt nézni is.

 © elektron2015. feb. 23. 19:29 | Válasz | #4631 
Ha a motor vezeték közül egyik nem vezet át pl. akkor is így dadog. Valamelyik fázis amiatt kihagy, ha bipolársi, akkor kettő is.

 © lazi2015. feb. 23. 19:14 | Válasz | #4630 
Milyen csatlakozót használsz? Jártam már úgy, hogy becsúszott az egyik pólus, és nem ért össze a két oldal.

 © xabi2015. feb. 23. 19:10 | Válasz | #4629 
1 tápon van, mindhárom vezérlő, és motor.
Következőképpen teszteltem :
- először a jel kábeleket cseréltem fel az X-Y tengelyen a vezérlőn. A hiba fent áll. Tehát nem a jel résszel van a baj.
- A motorhoz kimenő kábeleket cseréltem fel az X-Y tengelyen a hiba fenn állt a tengely fordítás után is. Tehát nem a MSDDD vezérlő a hibás.
- Az Y kábelt átkötöttem az X-re így nem volt hiba.

Arra következtettem hogy a kábel a rossz, de azt meg kimértem és minden ér él és egymással nincsenek zárlatba.
Az lehet hogy megtört a kábel és néha átmegy az áram néha nem és ettől van a motornak eszméletlen hangja, rezgése ? Mitől fordul meg a polaritása a motornak néha fordítva indul ?

Holnap megnézem mégegyszer....

 © istvan582015. feb. 23. 15:41 | Válasz | #4628 
a tengelyeknek közös tápja van? Mert ha külön tápok vannak akkor lehet táphiba.

 © xabi2015. feb. 23. 14:05 | Válasz | #4627 
Kb. fél év használat után ma elromlott a saját építésű CNC plazmavágóm egyik tengelye.

AZ Y, és a Z tengely hibátlanul megy továbbra is az X tengely is működik de olyan hangja van mint egy csikorgó harckocsinak, össze vissza rezeg, néha pozitív irány helyett negatívba mozog.

Meghajtás : PC-UC100-HDBB2-MSDD vezérlő, léptető motor.

Nem értek az elektronikához (abszolút semmit). Amit eddig kipróbáltam :
- Az X tengely motorjára közvetlenül rákötöttem az Y-t, a motor hibátlanul megy. Tehát a motor valószínűleg jó.
- A vezérlést és a vezérlő kábelt felcseréltem a hiba fent áll tehát nem a vezérlő vagy a vezérlőhöz érkező PC UC100 jellel van a baj.
- Úgy tűnik egyértelműen hogy a vezérlőből induló és motorba érkező kábellel van baj, de azt meg kimértem nincsen zárlat és mind a 4 ér él.

Mi lehet a probléma ? Mikor csinál ilyen hangot egy léptető motor ?

Köszi, ha válaszol valaki.












 © Pál2015. feb. 19. 21:46 | Válasz | #4626 

Nem szabad megvenni mert egy hulladék, de akinek kell a tanulópénz az vegye nyugodtan.
Ez a HY-DIV268N-5A vezérlő egyszerűen vagy ennyire használhatatlan vagy a kínai már a saját igénytelenségét is hamisítja.
Valaki váltig állítja, nála tökéletes, az én és többek tapasztalata pedig az, hogy egyszerűen a töredéke áramnál is megdöglik.
Mindenki döntsön saját belátása szerint.


 © Áts László2015. feb. 19. 20:43 | Válasz | #4625 
írtam a bipoláris-ba.

 © Pabló2015. feb. 19. 19:41 | Válasz | #4624 
Szóval akkor mennyivel érdemes hajtani?
Vagy megéri még egy ilyent venni?
Vagy mit kell vele csinálni, hogy bírja, jó tanács esetleg?

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:34 | Válasz | #4623 
Lehet át kellene tenni a témát Bipoláris motor vezérlés topikba...

 © B.Zoltán2015. feb. 19. 18:29 | Válasz | #4622 
A szövegbe mintha azt írná , hogy a TB67S149 unipoláris vezérlő.Ez nem gond,mert a TB6600 az bipoláris.

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:08 | Válasz | #4621 
Helyesen a TB67S149 adatlap

Gyorsan megnéztem a TB6600 adatlapot, végül is ez sem rossz, és legalább itthon is beszerezhető.

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:01 | Válasz | #4620 
Sok sikert! Én a piros 4 tengelyessel játszok, de nem tökéletes a nyák topológiája. Minimális átalakítással most már használható, de koránt sem tökéletes, már csak a TB6560 miatt sem. Talán ez a TB6600 nem igényel olyan hatalmas nyákot, lehet hogy célszerű lenne hozzá tervezni (és NEM RAJZOLNI) egy egészen újat, mintsem faragni. Szerintem lennénk itt néhányan, akik utánaépítenénk valamit, ami fényévekkel jobb, ha a kínai árának másfél-kétszeresébe is kerül.

Viszont ha eről közelítjük meg a dolgot, akkor meg TB67S142 vagy url=http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/toshiba/TB67S149HG.pdf]TB67S149-cel kéne próbálkozni. Usában már beszerezhetőek, és a 6$ nem vészes ár a tudását nézve. (50ns step jel, 80v tápfesz, 3A motoráram, irreleváns tápsorrend).

Bátyám ugyan villamos mérnök, de nincs rá kapacitása, hogy foglalkozzon vele, de könnyen lehetséges, hogy tökéletes topológiához akár 4 rétegű nyák is kellhet.

 © Pál2015. feb. 19. 17:55 | Válasz | #4619 

Hidd el nem kötötted el, ez ennyit tud , de stabilan !
1500+800Ft posta vagy 2700FT Free international shipping.
Tehát NEM rentábilis, mert 3555Ft-ér postával itt van egy ilyen vezérlő és nem kell szívni az azonnal szétégő nyákkal se.


 © Pabló2015. feb. 19. 17:43 | Válasz | #4618 
Ez a tb6600 ic mennyiért szerezhető be?
Full áramon én is egyet elküldtem.
Én bekötésre tippeltem, hogy valamit elszúrtam.
Engemet is érdekelnének a fejlemények.
Akár egyeztethetnénk mailban is.
Lehet engem is érdekelne ic- ha csak ebay-ról lehet beszerezni.

 © Áts László2015. feb. 19. 14:27 | Válasz | #4617 
Átnéztem a TB6600-as dokumentációját és összehasonlítottam a panellal. Megvan miért szállt el. Első ránézésre fel sem tűnt,de csak 5 dióda van a panelen. A pozitív irányú diódákat szépen lefelejtették a panelról és a kapcsolás köszönő viszonyban sincs a gyártó által ajánlottól. Viszont talán nem nehéz átalakítani. Persze,hogy a rosszul kivitelezett elektronika miatt nem működik megfelelően és gerjed,ezért melegszik is rendesen. És persze mindezt eloxált,alul méretezett és alig hőpasztázott hűtőbordán. Tehát veszek egy új ic-t és átalakítom,meglátjuk mit lehet ebből kihozni. Csak egy-két példa: Árammérő ellenállás 20%-os tűrésű és nem induktivitás mentes,a tápkondi nagyobb értékű(ez talán nem lenne baj) de nem low esr,a meglévő diódák 3A-esek és nem elég gyorsak,viszont egy ilyenen megy sorba a tápfesz és,ha csak 2x 3A van már jön is a füst... Hirtelen első körben ennyi. Fotózok és beszámolok majd az egészről.

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 19. 13:39 | Válasz | #4616 
Annyi kiegészítés hogy a linkelt képlet egy tapasztalati összefüggés lehet, mert dimenzionálisan nem stimmel ( L = Vs/A ) Ilyenkor ismerni kell hogy mit helyettesítünk . No mHy kell oda ( az angol lapon szerencsére közlik )

 © Vernyul2015. feb. 19. 11:33 | Válasz | #4615 
Szia,
Első körben tudni kellene, hány vezetékes az a motor.
Ha jó hozzá a vezérlőd, akkor nem fogja azt kinyírni a motor, max. nem tudja kihajtani magát majd rendesen ha tényleg 15A-re saccolod a motort.
Ahogy Tibor is írta egy multiméterrel kellene első körben a motor vezetékeit megvizsgálni, megkeresni az összetartozó tekercseket és megnézni az ellenállásukat. Az induktivitás megmérése még pontosabb képet adhatna a motor karakterisztikájának kiderítéséhez, ha ez nem kivitelezhető akkor marad a bekötés és próbálkozás.
Mivel azt mondtad nagy a motor, feszültségnek adhatsz neki 60v-ot mondjuk kezdetnek.(szerintem a 80V-tól sem riadna meg a motor de ez már a dq860ma vezérlőd maximuma).

Második kérdésre, a max. motor feszültség számítására, túl nagy fesz esetén képes túlmelegedni a motor és megállni de ha a amperban azt kapja amit az adatlapja szerint bír nem nagyon károsodhat miután visszahűlt.
Max fesz számításra ezt mondják képletnek:
32 * √L = VMAX
A motor induktivitása ugyebár az L.
Irodalom angolul

 © Tibor452015. feb. 19. 09:49 | Válasz | #4614 
Egy motort csak külalakjából, méretéből megitélve az U,I,R villamos adatairól alig lehet valami konkrétat, értelmeset mondani, hiszen ahhoz hogy valamennyire jól saccolni is lehessen, minimum látni kellene a tekercselését. Emiatt javasolnám, ne "tegyél fel semmit".
Ezért nulladik lépésként ismeretlen motornál mérjél, pl. egy Ohm mérővel, így meg tudod állapítani a tekercseinek Ohm-os ellenállását, az már értékes adat, lehet belőle következtetni több más dologra. Ha lenne induktivitás mérőd (gyanítom nincs), az L érték is kimérhető. Ez a két adat már nagyon sok további léptetőmotor méretezési, üzemeltetési tényszámot megalapoz, és segít optimális vezérlő elektronikához illeszteni.

 © torrente2015. feb. 19. 09:27 | Válasz | #4613 
Sziasztok, van néhány amatőr kérdésem a tapasztaltabbakhoz.. van egy léptetőmeghajtóm (dq860ma) ami mondjuk 8A áramot tud és van egy léptetőmotorom amin nincsenek feltüntetve az adatok. Meglehetősen nagy darab, és könnyen lehet, hogy nagyobb áramerősséget tud. Tegyük fel 15A.. Ebben az esetben mi fog történni? A motor nem tudja leadni a max teljesítményt, vagy a vezérlőt fogja kinyírni?
Másik kérdés.. a vezérlő 24-60V tartományban működik. A motort le lehet égetni ha túl nagy a feszültség vagy valahogy visszakorlátozza a vezérlő? pl egy nema23-as motor mellé 60V-os tápot kötök.
Köszönöm a hozzászólásokat! Péter


 © Vernyul2015. feb. 18. 22:33 | Válasz | #4612 
Igen a nyomtatóknál alapesetben 20mm/s-os sebesség különbségig nem gyorsít csak "ugrik" a hajtás.
Itt le van írva angolul az amiről megy a vita másfél hete egy másik topicban

 © elektron2015. feb. 18. 21:28 | Válasz | #4611 
A 3D nyomtatóknál rögtön kiderül, jól van e beállítva ez a start stop freki, mert az úgy működik.

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 18. 20:07 | Válasz | #4610 
István ! nekem meg a dolgokon felbuzdulva ( 2 heti munka !!) sikerült egy 16F 1827 es Pic kel csinálni egy kapcsolást ami a step jel kiadása ELÖTT 100 ms al létrehozza a szán mozgását ( Msd és Msdd ) vezérlőkkel . Igaz vannak még megkötések , de dolgozom... Akit érdekel ingyen el tudom küldeni a hexat

 © svejk2015. feb. 18. 19:58 | Válasz | #4609 
Egyébként aki épített már léptetőmotoros gépet még a microstepp előtti időkben az biztos jól emlékszik erre a 300 ford/perces körüli tartományra.

 © svejk2015. feb. 18. 19:46 | Válasz | #4608 

Persza a tegnapi kísérletem második fele rámutatott, hogy nem ilyen rózsás a helyzet mert pl. ha hirtelen irányváltás van akkor rögtön a felére lesett ez a lépésvesztés nélküli frekvencia.
Ezen kívül még vannak rezonanciák is amik szintén csökkentik ezt az értéket.

 © svejk2015. feb. 18. 19:41 | Válasz | #4607 

Ma nem csináltam újabb kísérletet, mérést, mert T45 kissé elvette a kedvem, de arra azért rájöttem, hogy a tegnap mért start-stop frekvencia nem másból adódik mint a motor mechanikai (és elektromos?) időállandójából.

Gépre felrakva ehhez hozzájönne a mechanikai konstrukciótól nagyban függő plusz időállandó.

A tegnapi kísérletben ugye az első esetben amikor 0-ról gyorsítottam egységugrásszerűen, akkor 2,2 kHz jött ki.

Azt elfogadhatjuk alapelvnek, hogy motor lépésvesztés nélkül csak úgy tudja ezt lekövetni ha már az ELSŐ LÉPÉSNÉL ELÉRI ezt a 2,2 kHz által előírt sebességet, és ez nem más mint a start-stop freki, vagy visszaszámolva a 400 lépés/fordulattal 0,45 ms-os léptetési frekvencia azaz ennyi az időállandója a motornak.
A fentiekből adódik, hogy az a motor üresben 330 ford/perces sebességre tud felgyorsulni már az első lépés alkalmával és ha a G kódban ez a sebesség érték van megadva akkor ezzel tartósan megy is.

(itt képbe jöhetne a múltkori Békésivel való csevegésünk)


 © designr2015. feb. 18. 18:12 | Válasz | #4606 
Tartóáram alatt csak erőssen kesztyűvel ráfogva Nick Árpi...üresen kis ellenállással forgatható..

 © Devera csaba2015. feb. 18. 16:26 | Válasz | #4605 
Üdv Uraim!Kérdésem még mindig léptetőmotorral kapcsolatos.Egy 8.5Nm-es léptetőmotort meg lehet egy kicsit is mozdítani kézzel a tengelyén lévő kuplongon keresztül? Üdv Csaba.

 © Pál2015. feb. 18. 12:48 | Válasz | #4604 

Lényegen nem változtat ami xar az az is marad akármit tapmóznak rá.


 © svejk2015. feb. 18. 12:32 | Válasz | #4603 
Biztos hamis az a Toshiba, mert a képen Mitsubishi emléma van. :)

 © Gabcsi54562015. feb. 18. 10:05 | Válasz | #4602 
mármint kiszórják a vevőknek

 © Gabcsi54562015. feb. 18. 10:01 | Válasz | #4601 
Nekem EZ van, összesen 5db ot rendeltem (nem egyszerre) 1 szer én is így jártam, hogy 1 perc után füst aztán annyi. labortápról ment turbo-cncvel. De a 4db ami a gépemben van rendesen üzemel már egy ideje.
Én valahogy úgy képzelem, hogy nincs tesztelés, vagy ha van is a kiszórják amik szarok

 © Pál2015. feb. 18. 09:50 | Válasz | #4600 

Tényleg lehet valami ebben az IC hamisításban.
Toshiba rádiófrekvenciás FET-el jártam így, hogy a megadott paraméterek közelébe se tudott eljutni.
furcsán is nézett ki a tokozás és kiszerelés után szinte 0 erőbehatásra ez lett belőle.

Egy félbetört karrier képe :)

Sajnos a fényképezőgép lencséjéhez hozzáért és így a pár milliméterre lévő dolgok már elmosódott lett.


 © CeFReX2015. feb. 18. 08:30 | Válasz | #4599 
TB67S142
Ez már elég jónak tűnik, de annyira új, h nem nagyon találtok beszerzési forrást az USAn kívül.
50nS lépésjel elég neki, 80V/3A, 0,25ohm belső ellenállás. 6$ az ára, tehát nem vészes, csak az a fránya szállítás...
Ehhez kellene tervezni egy jó nyákot, és aki akarja, az megcsinálhatja másfélszer annyiért magának, mint amennyiért megveheti az msd-t...

 © lazi2015. feb. 18. 08:28 | Válasz | #4598 
2 db. L297 és 3 db. L298 után abban maradtam magammal, hogy saját PIC-es program és FET végfok az egyetlen használható megoldás. 30 év alatt a 297-298 páros volt az első, aminél fogalmam nincs, hogy mit csesztem el, de a tok lángolva égett. Semmire nem jók ezek az integrált végfokok.

 © Motoros2015. feb. 18. 07:51 | Válasz | #4597 
A TB6600HG-vel van egy piros paneles verzió is. Én 36V-al próbáltam. Élt kb 1 percet azán láng csapott ki belőle és annyi. Akkor azt hittem biztosan én bénáztam valamit. De lehet hogy nem.
Ic-t sem lehet cserélni rajta mert a panel is galyra ment teljesen...meg minek is ?
Azt gondolom, hogy az IC-t a Toshiba azért tesztelte rendesen, talán az áramköri kapcsolással lehet a baj ??

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 18. 07:06 | Válasz | #4596 
Nem akarom borzolni a kedélyeket igy magánban küldök egy levelet a kísérletedre reagálva

 © istvan582015. feb. 18. 07:06 | Válasz | #4595 
En is ilyet használok a gépembe.
Nagyon jól viselkedik. adatlap szerint 300 1/min fellet lépésvesztéskor megál. Nekem az 1.1 verzió van és már 180 1/min fellet működik a lépésvesztés figyelés. Szkópal nézve meg egész lépésel is szinusz szerű áramal hajtja meg a motort. Innen a halk működés. A rezonancia pontokat is jól ki lehet hangolni.

 © svejk2015. feb. 18. 06:33 | Válasz | #4594 
Az eddigi tapasztalataim szerint elég jól lehet vele modellezni a mechanikát. Esetleg még a kerékhez szorított "fékkel" a lineáris mozgó elemek súrlódását is lehetne modellezni, mely a lengést csökkenti.

Ha nagyon akarnám össze tudnék az itthoni anyagokból dobni egy szánrendszert, de úgy gondolom az elv gyakorlati bemuatása így is sikerült.

 © Áts László2015. feb. 18. 01:13 | Válasz | #4593 
Szerintem hamisítják toshiba ic-ket és csak a hiba marad,a tosh lemaradt...
Szerintem építeni fogok magamnak,valószínűleg így járok a legjobban. Ma már ismeretlen fogalom a túlméretezés. Nálam úgy néz ki a rövidzárvédelem,hogy összetekerem a kimenet drótjait és elmegyek kényelmesen kávézni. Ha túlélte akkor jó.

 © endrep2015. feb. 17. 22:48 | Válasz | #4592 
Esetleg tudok adni neked kölcsön a teszthez egy komplett Z egységet.

 © Pál2015. feb. 17. 22:45 | Válasz | #4591 

Legutóbb ezt a típust teszteltem: Leadshine-AM882.
Az összes előző léptető vezérlők elbujdoshat szégyenében ez mellet.
Még a hangja is más a motoroknak tőle.
Ahogy Svejk mondaná, Tisztább szárazabb érzés !
Meg is kell fizetni az árát mert 25,000 körül ér ide, de az érzés megfizethetetlen !
A TB6600-es IC meg saját magát fingatja ki a nem megfelelő impulzus szélességgel való meghajtás miatt.
Más magyarázat nincs erre.




 © KoLa2015. feb. 17. 22:44 | Válasz | #4590 
MSD vagy MSDD kell Neked!akkor, minimum!Az esztergára!

 © endrep2015. feb. 17. 22:39 | Válasz | #4589 
Jól hangzik.
A gépet be kell venni a pakliba, a mechanikai rendszer válasza a kérdés.
A lendkerék túl ideális.


 © KoLa2015. feb. 17. 22:32 | Válasz | #4588 
Akkor értem!ez az, amit fülre szoktunk beállítani!
Régebben azt mondta Tibor45 hogy, ezt kell visszaveni 60%-ra és akkor jó lesz a gép!
Nem igazán fogadtam meg ezt!de visszább vettem, és jól működik!
Az viszont jobban érdekelne hogy a léptetési frekvencia hogyan befolyásolja az elérhető sebességet!?

 © Áts László2015. feb. 17. 22:10 | Válasz | #4587 
Ma én is így jártam egy ugyan ilyennel,ugyan így. Azután bánatosan elővettem a másikat is és az működik rendesen. Érdekes,hogy a motornak más hangja volt a két vezérlővel. Lesz egy ic cserém...De ahogy elnézem,ezeket még véletlenül sem fogom az esztergára tenni. Valószínűleg valamilyen típushiba van az ic-ben. Lehet rendelek két eredetit bele.

 © svejk2015. feb. 17. 20:56 | Válasz | #4586 
Az utóbbi napokban elég viharos volt Tibor45 topicja.

Ha jól vettem ki az írásaiból akkor Tibor45
kifejlesztett a vezérlőjéhez egy olyan algoritmust, amelyik széles körűen kihasználja a léptetőmotorok un. start-stop frekvenciáját.
Ezt aztán szerintem sokan félreértették.

Magát az elvet ismerjük régóta, nekem anno 6-7 éve Varsányi mutatta be itt a fórumon a WINPC-NC programja kapcsán.
De mivel a MACH3 sajnos nem ismeri ezt a funkciót, ezért valószínű gyorsan feledésbe merült.

Én nem nagyon foglalkozom léptetőmotorokkal,
akkor is inkább mint segítő, így kértem egyet kölcsön.

A motor adatai:
bipoláris
1,8 fok
ellenállás: 0,43 Ohm
induktivitás: 1,7 mH
áram: 8,4 A
nyomaték: 5,4 Nm
inercia: 1,95 kgcm4

Sajnos a vezérlőm kisebb, így nem tudom rendesen kihajtani a motort, de minden teszt alatt ez lesz a konfiguráció.

tápfesz: 36 V
áram: 5,4 A
féllépés, azaz 400 step/fordulat.





A motor nyomaték diagramja:





A program egyelőre MACH3, de szándékomban áll
az UCCNC-vel és a TurboCNC-vel is kipróbálni.



A motor jelentős tehetetlenségi nyomatékkal
rendelkezik, így mechanika nélkül is jól kiértékelhető a kísérlet.

A MACH3 beállításai:
400 step/mm,
A gyorsulást felvettem 1000000 mm/s2-re, ez bizonyára nem valós, de régebbi szkópos méréseim alapján ez gyakorlatilag egységurgásnak fele meg.

Az első tesztnél úgy kerestem meg az a maximális léptetési frekvenciát amelyiknél még nincs lépésvesztés, hogy 1-fordulatot forgattam a motort jobbra majd balra, közte 1 másodperces szünetek vannak az álló helyzet biztos felvételére, azaz 0-ról gyorsítunk és 0-ra lassítunk.

A G kód az alábbi, fokozatosan emeltem az F előtolás értékét, és kimondható, hogy 330 mm/perc, azaz visszaszámolva 2,2 kHz step frekvenciáig lépésvesztés nélkül végrehajtotta a kódot.
Tehát álló helyzetből ekkora a terheletlen motor start-stop frekvenciája, ezt rámpa NÉLKÜL tudja.

G90G61
M98 P1234 L500
M30

O1234
G4 P1
G1 X1 F330
G4 P1
G1 X0
M99

A következő teszt az volt, hogy nem tartottam szünetet, azaz megállás nélkül irányt váltottam a lentebbi G-kóddal.
Ekkor a motor tehetetlensége már jelentősebb szerepet játszik és ez meg is mutatkozott abban hogy ebben az üzemmódban 170 mm/perc azaz 1,13 kHz volt az a frekvencia amit lépésvesztés nélkül le tudott követni a terheletlen motor.

G90G61
M98 P1234 L500
M30

O1234
G1 X1 F170
G1 X0
M99

Mára ennyi, ha lesz időm-kedvem folytatom.
Kíváncsi vagyok, hogy ezekre a frekvenciákra milyen hatással lesznek a nagyobb microstep beállítások.

Illetve természetesen megmérem majd azt is, hogy egy adott sebességre mekkora gyorsulással(rámpával) lehet lépésvesztés nélkül eljutni, ez ugye a MACH3 által használt mindenkori üzemmód.

Tervbe lenne még sok egyéb mérés is de azok kissé bonyolultabbak és be kellene üzemelni hozzá még pár műszert. ( jeladó a tengelyre, tárolós szkóp, stb)
A tengelyre is szerelhetnék lendkereket ami egy adott mechanikát szimulálna, de majd meglátom mi lesz belőle.


 © Pál2015. feb. 13. 09:30 | Válasz | #4585 

A H2-ben nem is ilyen IC van (TB6560)
Ebben a fostalicskában meg TB6600. 48 volt 5 ampert tudna.
Ahhoz képest 36 voltnál és 2.5 Ampernél elment az örök vadászmezőkre kapálni.
És nem az első ilyen eset !
A hővezető pasztával meg biztos nincs gond mert ettől sokkal jobban disszipáló alkatrésznél is megfelelt.


 © svejk2015. feb. 13. 09:15 | Válasz | #4584 
Én a LOCTITE 270 és 638-at használgatom de mindkettő 200 fok környékén elhagyja magát, kifehéredik, elporlad és könnyen oldható.
Bár ezt hőfokot sosem mértem meg pontosan, de a szakirodalom is ezt írja a szétszereléshez.

 © svejk2015. feb. 13. 09:13 | Válasz | #4583 
Ahol már a pasztán, múlik ott már el van b@szva az egész tervezés és határértéken jár a cucc

Ettől függetlenül én is rakok ilyen helyekre ha kell ha nem, bár utálom, mert szervizeléskor úgy néz ki az ember tőle mint a disznó.

 © PSoft2015. feb. 12. 22:32 | Válasz | #4582 

"Erre mondjatok valamit?"

Hát...
Így jártál!
Hiba volt szétszedni/összekenni.:(
Nincsenek ezek a "normális pasztához" szokva!!!
Nekem,a H2-esem évek óta szárazon,paszta nélkül megy.
A "gyártó" nem tartotta fontosnak,hát én se tettem.



 © zoli03022015. feb. 12. 20:13 | Válasz | #4581 
Bármelyik.

 © Pál2015. feb. 12. 10:01 | Válasz | #4580 

Még annyit az előzőhöz, stabil 36 Voltról lett tesztelve egy 2.5 Amperes fázisáramú motorral.
Tehát még az se mondhatnám hogy határértéken lett járatva.


 © Pál2015. feb. 12. 09:58 | Válasz | #4579 

Tegnap került hozzám egy zsír új HY-DIV268B-5A típusú vezérlő.
Mindenek előtt szétszedtem és megnéztem mennyi paszta van alatta. (mutatóba volt alatta valami olajos akármi)

Csodálatos belvilágról néhány kép





Miután tettem alá normális pasztát, próbálgattam egy USB-s mozgásvezérlővel, és egy Kenwood Labortápról hajtva.
Körülbelül 15-20 percet működött is aztán a labortáp leült mivel az áramkorlát meghaladta a maximálist. (ergo zárlat)
Ez is elfingotta magát semmi előzetes jelenség nélkül, még langyosnak se volt mondható.

Erre mondjatok valamit ?


 © Devera csaba2015. feb. 11. 22:41 | Válasz | #4578 
Köszönök szépen minden infót az uraknak!

 © mex2015. feb. 11. 21:16 | Válasz | #4577 

 © svejk2015. feb. 11. 21:11 | Válasz | #4576 
Melyik csapágyrögzítő ragasztó az, minek a kötése 200 C fokon gyorsítható?
Java részük már 180 fok fölött eldobja magát, így lehet oldani őket.

 © istvan582015. feb. 11. 21:02 | Válasz | #4575 
Most olvastam a neodinyum magnesröl es azt irja hogy maradandó lemagnesezést csak a curie pont elérésekor szenved. Ez 310...400 celsius fok.

 © Dakota252015. feb. 11. 20:52 | Válasz | #4574 
...ha ezután nem működik, beazonosítottad a neodímium mágnest :)

 © zoli03022015. feb. 11. 20:50 | Válasz | #4573 
Lehet, de az csodaszámba megy ha 200 fok árt neki.
De elhagyható a lépés, csak akkor várni kell a kipróbálással úgy 12 órát

 © mex2015. feb. 11. 20:45 | Válasz | #4572 
"Melegítsd fel 200C ra."
Ha esetleg mégiscsak neodímium mágnes volt a forgórészben,akkor sikerrel gyengíted el azt a típust is.

 © zoli03022015. feb. 11. 20:40 | Válasz | #4571 
Kiszeded és ha visszaszerelés után is jó akkor neodinium :) Hagyd a forgórészt a helyén, szedd le az egyik pajzsot a csapággyal együtt, hőlégfúvóval melegítsd fel úgy 100 fokra, aztán csepegtess csapágyrögzítőt a tengely és forgórész találkozására valamennyi be fog kúszni a felületek közé. Melegítsd fel 200C ra. Szereld össze, várj egy fél órát és próbáld meg.

 © Devera csaba2015. feb. 11. 20:28 | Válasz | #4570 
Köszönöm szépen a válaszokat de azt hogy lehet megállapítani hogy milyen mágnessel szerelték?

 © istvan582015. feb. 11. 17:54 | Válasz | #4569 
Na ez már nem érvényes teljes egészében.
Az új neodinium mágnesel készült motoroknál ez a veszély már nem al fent. Csak az alnico magnesekel készültek-re érvényes.

 © KBalázs2015. feb. 11. 17:11 | Válasz | #4568 
Ki szabad, ha utána már csak levélnehezéknek használnád a motort. Tönkremegy, lemágnesezôdik a rotor. Azonnal.

 © Devera csaba2015. feb. 11. 16:52 | Válasz | #4567 
Miért nem szabad kihúzni a forgórészt a helyéről?

 © KBalázs2015. feb. 11. 11:29 | Válasz | #4566 
Óvatosan fedlapot szétszedve, és a rotort kiékelve /nem kihúzni!/ a tengelyt egy olyan pozícióba forgatni izomból a rotorhoz képest, ahol totálisan megszorul? Ez csak egy tipp, de bejöhet. Ragasztás a hôtermelôdés és a tengely köszörültsége végett lehetetlen vállalkozásnak tûnik.

 © Devera csaba2015. feb. 11. 11:02 | Válasz | #4565 
A tengelyleválást lehet javítani?

 © Sz.József2015. feb. 11. 07:50 | Válasz | #4564 
Szerencsére még csak egy ilyen akadt a kezembe...

 © Sz.József2015. feb. 11. 07:49 | Válasz | #4563 
Nálad mi lehet a bibi nem tudom.
Csak leírtam, hogy én hogyan jártam.
Nálam egyértelműen a motor mechanikus hibája lett kiderítve...

 © Pál2015. feb. 11. 07:44 | Válasz | #4562 

Nem egyedi probléma ez a tengely leválás !


 © Devera csaba2015. feb. 11. 07:39 | Válasz | #4561 
Szép napot! Alu marásnál jött a hiba mert tizedeket csal kb 50-70 órát működött hibátlanul.A motorokat lehet javítani vagy a kukába kell dobni 100000-et? A kottyanás lehet vezérlő hiba is?Vagy egyértelmű motor hiba.

 © Devera csaba2015. feb. 11. 07:13 | Válasz | #4560 
Szép napot! Ha a tartóáram a dinamikus árammal megegyezik akkor is ez a hiba.

 © Sz.József2015. feb. 11. 06:56 | Válasz | #4559 
Nem tudom mennyi az a "pici"...(?)
De nekem egyszer megfordult a kezemben egy olyan léptető, aminek a tengelye el vált (?) az állórésztől
és egy "picit" kottyant a tengely az állórészben, tartó áram nagyságától függetlenül...
Azt hittem a forgórészt tudom mozgatni és kiderült, csak a tengely kotyog...

 © PSoft2015. feb. 10. 23:38 | Válasz | #4558 

Kevés a motorod tartóárama.

Ez még önmagában,nem biztos hogy hiba.
Alkalmazásfüggő is lehet.


 © Devera csaba2015. feb. 10. 23:07 | Válasz | #4557 
Szép estét!Kérdésem léptetőmotorral kapcsolatban állóhelyzeti áramnál picit tudom mozgatni a motor tengelyét. Ez hiba? Ha igen akkor mi az oka? Előre is köszönöm a segítséget!

 © Kőhegyi Gábor2015. feb. 10. 13:56 | Válasz | #4556 
Köszönöm a válaszokat.
Számomra ez rengeteg segítség volt. Akkor beszerzek 4 nema 17 es motort. Valakinek van eladó közületek?
Még egyszer köszi mindenkinek.

 © KBalázs2015. feb. 08. 19:48 | Válasz | #4555 
Ja, pl. ezek tökéletesek.

 © KBalázs2015. feb. 08. 19:47 | Válasz | #4554 
Ezeknél egy számmal kisebbet kéne beszerezned motorokból. Tehát a most asztalodon lévô NEMA23 méretûek helyett NEMA17 motorok a nyerôk, fôképp ha egy kész terv (mármint nem saját) alapján készítenéd el. Amikre figyelj, hogy amit vettél vezérlô, a bipoláris motorokat kedveli (tehát 4 kivezetéseseket, de ha 8 kivezetésest kapsz, az is jó, ekkor ismét kérdezz itt), azokból is a nagyobb áramúakat.
Amikor fényképen nézed ezeket a NEMA17 motorokat (hirdetve), akkor azok a jók, amiknek jellemzôen a hosszuk közel akkora, vagy nagyobb mint a szélességük (L=45mm vagy több), ha rövidebb (ez arányos a nyomatékkal), akkor a nyomatékuk lehet nem lesz elegendô a mechanika mozgatásához.
A mostani motorjaid pedig egy késôbbi kisérleti projektedhez lesznek kiváló alapok.

 © Vernyul2015. feb. 08. 19:43 | Válasz | #4553 
Ezek teljesen jók lesznek neked:

Vatera - NEMA17 lépetőmotor-42BYGHW811
Adatlap:
Adatlap - 42BYGHW811
A lényeg, hogy alacsony legyen a tekercsellenállása: dinamikusabb és nem melegszik.

 © Kőhegyi Gábor2015. feb. 08. 18:46 | Válasz | #4552 
Hát először is köszönöm a sok segítséget, és a gyors választ. Megmértem a motor ellenállását és 6,8 Ohm. Vásároltam ebay ról egy arduino vezérlőt.
http://www.ebay.com/itm/Mini-Kossel-Delta-Reprap-3D-Printer-Arduino-Mega-2560-Ramps-1-4-A4988-LCD-/311055858797?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item486c5fbc6d
viszont fogalmam sincs, hogy meghajthatom e vele a motort. A motorok egy 3d nyomtatóhoz kellenének. Ha a nyomatékot és a fordulatot is szeretném megtartani akkor milyen motorokat lenne érdemes vásárolni? Egy forumos kolega azt javasolta 2A alattit ne vegyek.

 © Pál2015. feb. 08. 09:58 | Válasz | #4551 

Általában az ilyen motorok egy cégnek készülnek valami gyártmányba speciális vagy egyedi paraméterekkel PL nyomtató,ATM pénzadagoló, stb stb.
Leleményes hobbys kibontja és akkor keresek meg még is mit tud, de sajnos ezeket a egyedi dolgokat nem teszik közzé.
Van egy régi haverom Ő kimondottan csak ipari elektronikával foglalkozik profi szinten (PLC AC szervó...)
Sok éve beleszaladtunk egy DR2-es AC hajtás szériában amiinek az egyik csatlakozója eltért a publikus adatlapon közzétettől.
Haver perfekt angol tudásával írt is a Yaskawának hogy tudnának küldeni valami mankót ehhez a szériához ?
Finom szólva elhajtottak mint a magzatvizet mivel ezt csak egy cégnek gyártották és övék az egyedüli jog a dokumentációra.
Pedig a japcsik nem csinálnak ilyet, minden doksit megosztanak.
Visszatérve a léptetőmotorra, mindegyik adatlapon a csak Holding Torque van feltüntetve, ezért se értem mi a francot is gondoltak.
A kötözködésre visszatérve mindig is voltak viták, de ez egy szakmai fórumon szinte elkerülhetetlen, de ez amit tibor csinál a személyem ellen irányuló lejáratással kapcsolatban ez már tűrhetetlen !
Ajnározza a dos-os hajtásvezérlőjét ami megvásárolva kap az embert egy korlátozott valami.
Tételezzük fel kell egy plusz tengely mivel bejött egy olyan meló amit forgatni is kell és csak X Y Z-re vásároltam meg a jogot.
De sajnálatos módon a delikvens elhunyt, ilyenkor mégis mit tudok csinálni, van tovább aki folytassa ?
Ezt megkérdeztem tőle erre a igen csak beszűkült tudata elborult és habzó szájjal mindenféle a valóságot köszönő viszonyba se állító alaptalanságokkal dobálózott sértegetett.
Mikor mondtam neki hogy bocsánatot kéne kéri még ő gúnyoskodott.
Ezt személyesen csinálja meg az a minimum bárkitől, hogy felpofozza!


 © KBalázs2015. feb. 08. 05:19 | Válasz | #4550 
Én pont egy éve ennek a motornak az egytengelyes változatával kísérleteztem, meg labortáppal, meg pár fellelt adatlappal (amiben ilyen hossz, ilyen ellenállású, induktivitású unipol motorok voltak) és a tartónyomatékot mértem meg. Itt ki is veséztük
Ugye kerestem viszonyítási alapot, mihez hasonlít a meglévô adatlapú motorok közül. Kb mint most © Kőhegyi Gábor. Meg is lettem miatta kövezve, hogy biztosan nem hajtani akarok a motorral, hanem tartani, ami egy abszurd kötözködés, dehát ilyen errefelé a hangulat már egy ideje.

 © Pál2015. feb. 08. 03:05 | Válasz | #4549 

Most már csak azért is megkerestem a poént :)

Ez a hőmérséklet méréses dolog pont ennyire lenne pontos :D LINK

 © elektron2015. feb. 08. 02:18 | Válasz | #4548 
No, persze, legalább arra elég, hogy ne tévedjen el egy másik Galaxisba a Naprendszerbűűűl.

 © Pál2015. feb. 08. 01:55 | Válasz | #4547 

Ha tudná az ember a nyomatékot akkor tesz rá egy tárcsát teker rá némi madzagok pet palackba megfelelő mennyiségű víz hogy meglegyen az adott sugáron a tartónyomaték és labortápon adni naki a feszt.
Mikor már pont megtartja akkor leolvasni a áramot és feszültséget.
Csak sajna ennél a motornál ez egy nagyon sok ismeretlenes valamiről beszélünk.

Ez a hőfokos megoldás is csak ilyen saccográfos valaminek jó.
Volt egy frankó Napirajzos karikatúra erre, de sajnos nem találom.


 © elektron2015. feb. 08. 01:31 | Válasz | #4546 
Ha a hófokot megnézi mennyire melegszik mennyi áramnál, kb be lehetne lőni.

 © Pál2015. feb. 08. 01:18 | Válasz | #4545 

Ha legalább a tartó nyomatékot lehetne tudni 100%-ra akkor egy labortáppal és egy tárcsával némi madzaggal és megfelelő mennyiségű például vízzel meg lehetne állapítani a feszt és áramot.
Lehet agyalni mégis ezekkel hogyan :D


 © elektron2015. feb. 08. 01:08 | Válasz | #4544 
A méret aránylag mutat valami irányadó képességet.

 © Pál2015. feb. 08. 01:08 | Válasz | #4543 

Megvan a tuti !
HK = 2 fázisú
54 = pajzs méret mm-ben
L = motor hosszának a mérete E=20.8mm F=27mm G=31mm H=34mm J=40-42mm K=50-54mm Q=76 de sajnos L nincs.
M = HB motor azaz hybrid
2 = lépés szög 06=0.6fok 1=1.2fok 2=1.8fok 4=3.75fok/lépés
049-re nincs magyarázat de ez adná meg a tekercs elrendezést és a feszültséget, áramot.

Ez valami egyedi széria esélytelen adatlapot vadászni hozzá !



 © Pál2015. feb. 08. 00:46 | Válasz | #4542 
A nyomaték nem 100% csak következtetés.

 © Pál2015. feb. 08. 00:39 | Válasz | #4541 

Száz szónak is egy a vége, akármilyen kombinációban is kerestem ezeket a motorokat sajnos a Google nem akart segíteni.
Találtam egy hasonló motor ugyanettől a gyártótól amiből kiderült pár dolog.
KH56 a típus jelölésben a pajzs méretet takarja milliméterben
L erre nem igazán derült fény talán a két tengely kivezetés.
M2 hogy 2 fázisú
04 a nyomatékot adva meg x10 azaz 40 gf*cm
9 padig a feszültségre utalhat.

Sajnos többet nem tudtam kibányászni Google barátunktól


 © KBalázs2015. feb. 07. 23:54 | Válasz | #4540 
Ezt írtam én is, már ami a technikai részét illeti.

 © Pál2015. feb. 07. 23:20 | Válasz | #4539 

Általában az unipoláris és bipoláris hajtás között ugyanannál a motornál kb 30-40% nyomaték növekedés érhető el.
Pontosabban bipoláris hajtásnál 100% a nyomaték unipolárisban ennek a 60-70%.
De attól függetlenül ezek a motorok a bútorlapos gépek színvonalához valók.
Ettől nagyobb motorokat is ajándékoztam el mert nálam ez játék vagy beugró szint, más meg őrül neki.
Ilyenért nincs pofám pénzt kérni !


 © KBalázs2015. feb. 07. 21:48 | Válasz | #4538 
Ha az egyik szélsô és a mellette lévô kivezetés között ellenállást mérsz, és az 6.8 Ohm, akkor 1A unipolárisban ezeknek a motoroknak az ajánlott max áramfelvételük. Ekkor 0.8 Nm a tartó nyomatékuk.
Ha ügyes vagy, akkor átkötheted párhuzamosra, belül (de a rotort ki ne vedd!), volt itt akinek ez sikerült, úgy jobban gyorsulnak majd. Ekkor max 1.4A folyhat át rajtuk, de nem lesznek sokkal erősebbek.
Mérd meg hogy tényleg ennyi-e az ellenállása, és írd meg ide.

 © Pál2015. feb. 07. 18:59 | Válasz | #4537 

Van hozzá unipoláris vezérlőd is ?
Sajnos bipolárisan ezen csak sorosan lehet kötni a tekercseket így a feszültsége magasabb lesz az elérhető nyomaték / fordulatszám görbe pedig laposabb.
Amúgy Google a barátod !
Cikkszám alapján van némi esély megtalálni az adatlapot.


 © Kőhegyi Gábor2015. feb. 07. 18:48 | Válasz | #4536 
Szép estét!!!
Segíséget szeretnék kérni a képeken látható motorokról.
Hogyan tudom meg hány amperesek a motorok?
Előre is köszönöm.

 © Pál2015. feb. 04. 22:17 | Válasz | #4535 

Kicsit több infó kell például a mechanikáról az 1 lépésre megtett útról, mert így csak találgatni lehet.



[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com