Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Léptetőmotor
Léptetőmotor választás

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © TBalazs2015. ápr. 22. 18:57 | Válasz | #4672 
Áts László. Az volt amit mondtál, és egy kábel volt kilazulva. Köszi szépen!

 © Áts László2015. ápr. 20. 23:05 | Válasz | #4671 
Lassan halad,de a héten megpróbálok eljutni a panel gyártásig,szerencsére gép van hozzá.

 © borcz2015. ápr. 20. 21:58 | Válasz | #4670 
Igen érdekel.
Sőt. Inkább egy megbízható vezérlőre van szükség.
Hogy állsz vele?

 © Áts László2015. ápr. 20. 21:51 | Válasz | #4669 
Talán nemsokára elkészül a módosított TB6600-as vezérlőm. Próbanyákon elég ígéretes,most tervezem a végleges verziót. Ha kész lesz érdekelhet?

 © Áts László2015. ápr. 20. 21:48 | Válasz | #4668 
Persze,rengeteg van készen. Ha a felét elhiszed,mint amit ráírnak,akkor működhet.
e-bay

 © borcz2015. ápr. 20. 21:37 | Válasz | #4667 
Igaz.
Nem is szeretném alul méretezni.
Egy motorról lenne szó. Van valami kis vezérlő egység ilyennek?

 © Áts László2015. ápr. 19. 23:05 | Válasz | #4666 
Csak ennek is az a lelke,mint szinte mindennek,a túlméretezés! Régen még tudták és használták ezt a bevált receptet,ezért is működtek olyan sokáig a dolgok...

 © borcz2015. ápr. 19. 21:35 | Válasz | #4665 
Köszönöm szépen.

 © istvan582015. ápr. 19. 21:28 | Válasz | #4664 
Nyugottan foroghat akkár egész nap. Arra kel figyelni hogy lehetüleg ne legyen melegebb 60-70 foknál. Akkár hüteni is lehet ha kell.

 © borcz2015. ápr. 19. 20:50 | Válasz | #4663 
Terhelés szempontjából nem lenne rajta sok. Az lenne a fontos hogy terheléshatására se lassuljon.
Napi 6 óra üzemre gondoltam.

 © ANTAL GÁBOR2015. ápr. 19. 20:41 | Válasz | #4662 
Keresd meg az adott léptetőmotor nyomaték fordulatszám adatlapját ( paraméter a vezérlő tápfesz stb ) Azt fogod látni hogy igenis lehet ! Persze ha van valós munkapont a görbén.
M motor > M terhelés Normál esetben a motort fel kell pörgetni amihez idő kell. A motor nem szöcske de vannak kollégák akik ( bizonyos feltételek teljesülése esetén) tudják ugratni . Ha rám hallgatsz akkor szépen rámpával fölgyorsítod ....

 © borcz2015. ápr. 19. 20:23 | Válasz | #4661 
Sziasztok.
Lehetséges a léptetőmotorokat folyamatos 200ford/perc sebességgel hajtani? Azt hallottam hogy nem. Mi ennek az oka?
Milyen motorral lehetne helyettesíteni? Sima villanymotorral áttétellel?
Előre is köszönöm
Borcz

 © TBalazs2015. ápr. 14. 19:08 | Válasz | #4660 
Köszi, holnap átnézek mindent.

 © Pál2015. ápr. 14. 18:29 | Válasz | #4659 

Nem a Sokolt váltottam ki hanem a frekiváltó trafó kombinációt :)
A Sokol felülmúlhatatlan ha zavart kell össze szedni :D


 © Áts László2015. ápr. 14. 18:25 | Válasz | #4658 
De az eredeti sokol-nál úgy sem lehet jobbat csinálni!

 © Pál2015. ápr. 14. 18:22 | Válasz | #4657 

Például nekem :)
Azzal kerestük a földben lévő csövek nyomvonalát.
Egy kis 100 Wattos frekvenciaváltóval meghajtottam egy biztonsági trafót a vízóránál rá lett téve a szekunder egyik vége a kerti csapnál a másik 1.5 Hz-el hajtva szépen jött a cső fölött a PWM frekvencia a Sokolon.
De erre építtettem már egy pofon egyszerű áramkört ami egy 9 Voltos elemmel ugyanezt csinálja :)


 © Áts László2015. ápr. 14. 18:15 | Válasz | #4656 
Ja és a kapcsolóját is nézd meg! Egy igazi sokol rádióval gyerekjáték az ilyen hibákat felderíteni. De kinek van még olyanja...

 © Áts László2015. ápr. 14. 18:12 | Válasz | #4655 
Nézd meg a motorkábelt és a motort is,ez kontakthibára utal. Jártam már úgy 3f motorral,hogy csak menet közben,terheléskor jelentkezett a hiba,az rezonált és forró volt. De álló helyben hiába mértem,persze a kalapács segített a hibafeltárásban,mert már más nem maradt. De a motorcserével egyből jó lett...

 © TBalazs2015. ápr. 14. 17:58 | Válasz | #4654 
Ez egy sima asszinkron motor frekiváltó nélkül. Ami furcsa hogy mostanáig nem csinálta. Én is valamilyen zavarra gondoltam. Esetleg volna valamilyen javaslat zavarszűrőre? Nem igazán ismerem ezeket. Köszi.

 © Gabcsi54562015. ápr. 14. 15:44 | Válasz | #4653 
Szia,

Valószínű zavart okoz a főorsó, vagy inkább a frekiváltó ha azzal hajtod. Egy zavarszűrő a megoldás a frekiváltó elé.

Üdv

 © TBalazs2015. ápr. 14. 15:10 | Válasz | #4652 
Szerintetek az miért lehet, hogy amint a főorsót elindítom elkezd az egyik léptetőmotorom téveszteni. Ha a főorsó ki van kapcsolva, és végigmegy a program akárhányszor is ismétlem pontosan visszaáll a nullpontra. Ha a főorsó elindul de nincs fogásmélység és úgy megy a program azaz továbbra sem terhelem a motorokat azonnal tévedni kezd. Csak az egyik motorral van bajom. A motor lehet vajon rossz vagy a vezérlője?

 © dezso742015. ápr. 12. 12:42 | Válasz | #4651 
Szia Mindenkinek!

Szeretnék segítséget kérni. Épülőben van egy cnc vezérlésre tervezett gép, ahhoz szeretnék vezérlést találni, ami jól és megbízhatóan működik. x,y,z tengely 3Nm-es motorokkal hajtva. Referenciapont kapcsolókkal. Már több kapcsolást is begyűjtöttem, de nem tudom melyik lenne az ideális. Segítséget előre is köszönöm.

 © Szabi792015. márc. 31. 21:24 | Válasz | #4650 
Köszi így már érthető.
Rövid leszek, többit szóban...
Sík köszörült felület, vállra ütköztetés a léceknek, dupla anyás golyós orsó, csavaros kötés + helyező tüskék a híd összeépítésénél a terv.

 © endrep2015. márc. 31. 18:42 | Válasz | #4649 
"váz és a tengelyek első osztályún legyenek majd megépítve"
ezt írtad, ez nem túl egzakt műszakilag, de feltételeztem, hogy egy tervezési feladat kerül megvalósításra mielőtt elkezded építeni a vázat, kitűzöl egy célt, végig viszed és ez alapján osztályozod az eredményt.
Lent eljutottunk oda, hogy a motorok szélsőséges elképzeléseket is valóra tudnak váltani, elvileg 10mm-es maróval lehet rabolni alumíniumban. Ahhoz, hogy a motorok teljesítményét kihasználd olyan brutál vázat kellene építeni, amit nem szeretnél (érthető). Akkor ki kell tűzni egy alacsonyabban lévő célt. 150N-nal lehet vadulni egy 6-os maróval, korlátokkal el lehet menni akár 10-esig, reális célkitűzés lehet, hogy olyan vázat építesz, aminek a válasza egy 150N-os terhelésre a szerszámon, 0.1mm kimozdulás. Ez nem fogja azt jelenteni, hogy ilyen pontosan fogsz tudni dolgozni, simítással töredék igénybevétel keletkezik, töredék kimozdulással. Írtad, hogy CAD programmal szeretnél ismerkedni, akkor egy oktató anyag átrágása után a géped vázának a megtervezése és az igénybevételek szimulálása nem túl bonyolult mondjuk SolidWorks-el (Elég csak a szerkezetet modellezni.). Megtervezed a vázat kb. 150N/0.05mm kimozdulásra és mire elkészül, ha 0.1mm-t tudod tartani, akkor első osztályú munkát végeztél.
De ez csak a kis része volt a kérdéseknek, amiben döntened kell. Ki kell tűzni célnak a váz geometriai pontosságát. Marod, köszörülöd, hegeszted, csavarozod? Orsók kiválasztásánál elfogadod a kínai golyós anyák 0.0xmm játékát, duplán, feszítve építed be? Vezetékeket vállnak szorítod, simán felcsavarozod? És ez még messze a hobbi kategória. Kb. ilyen sokszínűek itt az "Épül a gépem.." topikok.
Ja és el kell döntened milyen lesz a marómotorod, milyen fordulatszám tartományban fogsz dolgozni, mekkora tartományt akarsz átfogni, ez is attól függ mi a cél? Döntően kis átmérőjű szerszámmal dolgozni dinamikusan az nagy fordulatot igényel...
Nem akarlak összezavarni, de érdemes tisztán látni, hogy mik a lehetőségek ebban a műfajban.

 © Szabi792015. márc. 31. 07:45 | Válasz | #4648 
Cél alatt mit értesz?
Adatok pontos megadása, hogy a paramétereket ki lehessen számítani, vagy a marógép felhasználási céljának meghatározása?
Hobby célra szánnám, így nem fogom és nem is akarom a profi gépek specifikációit utolérni.
Fa és puhafém megmunkálás szimpatikusabb és gyengébb gép is ki tudja szolgálni gondolom mintha acélt munkálnék meg.
Sok helyen látom, hogy alu-profilból csinálnak gépet, én szeretném az asztalt és annak tartóját vasból megcsinálni, hogy legyen némi tömege és gondolom ez a stabilitásnak sem árt. Rezgéseket is gondolom jobban elnyeli, mint egy 10kg-os alu-profil váz. A híd anyaga ha nem fontos lehet alumínium is, de nem tudom milyen kompromisszumot kell kötni. Ha nehéz akkor jobbal elnyeli gondolom a rezgéseket, stabilabb de nagyobb erő kell a megmozdításához, így gondolom ugyanazzal a motorral kisebb gyorsulást érnék el. Ha túl könnyű, akkor gondolom az sem szerencsés. Alumíniumból milyen méret az amit már lehetne hobbi célú gépre ajánlani fenti felhasználási területre. Gondolom egy 10mm-es vaslemezes tartóval 20mm vastag alumínium nem veszi fel a versenyt. Alakítani biztos fogok rajta így csak némi támpont kellene, hogy merre induljak, milyen anyagból dolgozzak, hogy ne nyúljak nagyon mellé, viszont ehhez a témához nem találtam topikot.

 © endrep2015. márc. 30. 23:31 | Válasz | #4647 
5mm nem túlzás. Meg kéne fogalmazni a célt. Lehet cél a lenti forgácsolási példát kiszolgáló váz. Akkor 10mm-es lemezből indulnék ki.

 © Szabi792015. márc. 30. 23:27 | Válasz | #4646 
Igazad van, a híd tömege még változni fog és remélhetőleg könnyebb lesz. Valószínű eltúloztam a méretezéskor mikor 5mm-es vas lemezből számoltam hajtásokkal merevítve .

 © endrep2015. márc. 30. 23:03 | Válasz | #4645 
Nagyobb motor - nagyobb tömeg, az vonszolja a hidat. Ilyen híd tömegnél, nézd meg nem lenne-e könyebb az asztalt mozgatni?

 © endrep2015. márc. 30. 23:00 | Válasz | #4644 
Nem tudok a vezérlő kiválasztásában segíteni, nekem MSD van, működik, biztos van jobb, lejebb nem adnám. Azt kéne eldönteni mennyit szánsz rá.

 © Szabi792015. márc. 30. 22:54 | Válasz | #4643 
Köszönöm!
Milyen vezérlő javallott ezekhez a motorokhoz ha megkérdezhetem? Nem szeretnék túl "gagyit" sem és túllőni sem anyagi oldalon. Persze ha van értelme a többlet költségnek akkor nem kérdés, inkább a minőséget választom, ha jár vele plusz szolgáltatás. Leválasztót már megrendeltem 3v1-es lesz, kábelek beszerzése folyamatban. Később ha esetleg valami gubanc lenne LPT-n akkor UC300-al könnyen össze lehet fűzni és nem kell ezen agyalni. A PC olcsóbb lesz mint a mozgásvezérlő, így nem is azt féltem. :)
Motor elhelyezés mindegy, vagy érdemes a nagyot Y tengelyre tenni, vagy a két egyforma legyen X és Y tengelyen? Többit majd személyesen, mert ez már lehet félig off.

 © endrep2015. márc. 30. 22:30 | Válasz | #4642 
0.13mm az 1.3mm helyett.

 © endrep2015. márc. 30. 22:29 | Válasz | #4641 
1.3mm-es forgács leválasztással számoltam, 5000 1/p fordulat, 1300cm/perc előtolás. Kicsit erős, de méretezéshez gondoltam nem árt túlozni.

 © Tibor452015. márc. 30. 22:16 | Válasz | #4640 
Ez a 300 N előtolási erő soknak tűnik.
Eleve nem írtál előtolási sebességet. Mekkora előtolásra gondolnád ezt az erőt?

 © endrep2015. márc. 30. 22:11 | Válasz | #4639 
Annyiban finomítanék, hogy a gyorsulásnak természetesen van jelentősége, de nem érdemes számolgatni, ha nem akarsz áttételt beépíteni (mintha valahol írtad volna). Nem ez lesz a szűk keresztmetszete a rendszernek.

 © endrep2015. márc. 30. 21:39 | Válasz | #4638 
:) 2élű 10mm-es maró, 3mm mélyen, forgácsolásra alkalmas alu. ötvözetben telibe ~300N előtolási erőt igényel kb. (jó minőségű keményfém szerszám, kenés/hűtés).
1.9Nm nyomaték, 5mm-es emelkedésű orsóval 2388N erőt fejt ki (surlódást nem számolva). Ugyanez 10mm-es orsóval 1194N. (Megjegyzem ez a művelet 10mm-es maróval elég brutális vázat kíván.) Tehát 10mm-es orsóval is majdnem 4x akkora a rendelkezésre álló forgató nyomaték, mint a művelet elméleti igénye. Léptető motor max. 600-700 1/percre képes. 5mm-es orsóval 3m/perc, 10mm-es emelkedésűvel 6m/perc (tipikusan egy ekkora gépen 3m/perc elég sztem.). Gyorsulásnak sztem. nincs jelentősége egy ilyen alkalmazásban léptetőnél, 1-2m/s2, kikisérletezed ha mozog a gép, 30kg-os híddal úgysem fogsz rekordot dönteni, nem is kell. Remélem más is beleszól, ha elszámoltam valamit..

 © Szabi792015. márc. 30. 21:13 | Válasz | #4637 
Nem akartalak már ezzel is zavarni, ezért írtam ide. :)
Megmunkálás, fa, alumínium, szerszám átmérő max 8-10mm már ha elbírja, de kompromisszumot tudok kötni. Most a cél az, hogy a váz és a tengelyek első osztályún legyenek majd megépítve. Igaz ez tolódik, de az elektronikai résszel tudnék addig legózni.
Itthon akad pár dolog, és addig a kapcsoló szekrényt megcsinálnám. No meg a CAD-CAM részre is kell gyúrnom így van mivel elütni az időt míg lesz valami a gépből. Hiányos tudásom viszont szeretném pótolni, de gondolom itt sem mindenki profiként kezdte. :)

 © endrep2015. márc. 30. 20:53 | Válasz | #4636 
Megmunkálási paramétereket kéne írnod, hogy erre majd valaki érdemben tudjon válaszolni. (anyag, szerszám átmérő...) :)

 © Szabi792015. márc. 30. 20:38 | Válasz | #4635 
Sziasztok!

Érdeklődnék, hogy alábbi motorokról tudnátok-e nyilatkozni.
1.9Nm Léptetőmotor 2db lenne belőle
4Nm Léptetőmotor 1db lenne belőle
Hobby CNC maróba megfelelőek lennének?
Nem találtam a neten sokmindent róluk, csak ami itt szerepel. Ez alapján nem tudom eldönteni, hogy erejük, gyorsulások megfelelő lenne-e számomra. (léptető motor korlátaival tisztában vagyok, de nem szeretnék mellényúlni) Kb egy 30Kg-os hid mozgatású gép lenne ~500x400x150mm-es munkatérrel.
Először ismerkedem csak a CNC építéssel később valószínű váltok AC servo-ra.
Milyen vezérlőt ajánlatok hozzájuk, illetve tápegységnél is bizonytalan vagyok... bár az vezérlő függő.
Nem ismerem a fórum eldugott zugait, így ha lenne léptetőmotorokról egy tájékoztató, vagy méretezési segédlet azt megköszönném!

 © KBalázs2015. márc. 03. 14:26 | Válasz | #4634 
A léptetőmotoroknál a beállási pontosság (pl. 3..5%) egész lépésenként, névleges terhelésen vagy üresben értendő?
Tehát a gyártás ennyire bizonytalan, hogy 5% hibával tudják legyártani, amin még ront a statikus terhelés is (Z esetén pl.)? (Persze felfogom hogy ez egy átlagos (1.8 fok/step) motornál 0.09 fok szöghiba.)

 © xabi2015. feb. 24. 08:18 | Válasz | #4633 
Köszi a segítséget. Megtaláltam a "dadogás" okát az egyik "fázis" a csatlakozónál beégett (nem lehetett látni), néha ment néha nem..
Köszi még egyszer.

 © elektron2015. feb. 23. 19:30 | Válasz | #4632 
Ha egyenként tudod léptetni, akkor valamelyik lépés utána a motor elenged, így meg tudod ezt nézni is.

 © elektron2015. feb. 23. 19:29 | Válasz | #4631 
Ha a motor vezeték közül egyik nem vezet át pl. akkor is így dadog. Valamelyik fázis amiatt kihagy, ha bipolársi, akkor kettő is.

 © lazi2015. feb. 23. 19:14 | Válasz | #4630 
Milyen csatlakozót használsz? Jártam már úgy, hogy becsúszott az egyik pólus, és nem ért össze a két oldal.

 © xabi2015. feb. 23. 19:10 | Válasz | #4629 
1 tápon van, mindhárom vezérlő, és motor.
Következőképpen teszteltem :
- először a jel kábeleket cseréltem fel az X-Y tengelyen a vezérlőn. A hiba fent áll. Tehát nem a jel résszel van a baj.
- A motorhoz kimenő kábeleket cseréltem fel az X-Y tengelyen a hiba fenn állt a tengely fordítás után is. Tehát nem a MSDDD vezérlő a hibás.
- Az Y kábelt átkötöttem az X-re így nem volt hiba.

Arra következtettem hogy a kábel a rossz, de azt meg kimértem és minden ér él és egymással nincsenek zárlatba.
Az lehet hogy megtört a kábel és néha átmegy az áram néha nem és ettől van a motornak eszméletlen hangja, rezgése ? Mitől fordul meg a polaritása a motornak néha fordítva indul ?

Holnap megnézem mégegyszer....

 © istvan582015. feb. 23. 15:41 | Válasz | #4628 
a tengelyeknek közös tápja van? Mert ha külön tápok vannak akkor lehet táphiba.

 © xabi2015. feb. 23. 14:05 | Válasz | #4627 
Kb. fél év használat után ma elromlott a saját építésű CNC plazmavágóm egyik tengelye.

AZ Y, és a Z tengely hibátlanul megy továbbra is az X tengely is működik de olyan hangja van mint egy csikorgó harckocsinak, össze vissza rezeg, néha pozitív irány helyett negatívba mozog.

Meghajtás : PC-UC100-HDBB2-MSDD vezérlő, léptető motor.

Nem értek az elektronikához (abszolút semmit). Amit eddig kipróbáltam :
- Az X tengely motorjára közvetlenül rákötöttem az Y-t, a motor hibátlanul megy. Tehát a motor valószínűleg jó.
- A vezérlést és a vezérlő kábelt felcseréltem a hiba fent áll tehát nem a vezérlő vagy a vezérlőhöz érkező PC UC100 jellel van a baj.
- Úgy tűnik egyértelműen hogy a vezérlőből induló és motorba érkező kábellel van baj, de azt meg kimértem nincsen zárlat és mind a 4 ér él.

Mi lehet a probléma ? Mikor csinál ilyen hangot egy léptető motor ?

Köszi, ha válaszol valaki.












 © Pál2015. feb. 19. 21:46 | Válasz | #4626 

Nem szabad megvenni mert egy hulladék, de akinek kell a tanulópénz az vegye nyugodtan.
Ez a HY-DIV268N-5A vezérlő egyszerűen vagy ennyire használhatatlan vagy a kínai már a saját igénytelenségét is hamisítja.
Valaki váltig állítja, nála tökéletes, az én és többek tapasztalata pedig az, hogy egyszerűen a töredéke áramnál is megdöglik.
Mindenki döntsön saját belátása szerint.


 © Áts László2015. feb. 19. 20:43 | Válasz | #4625 
írtam a bipoláris-ba.

 © Pabló2015. feb. 19. 19:41 | Válasz | #4624 
Szóval akkor mennyivel érdemes hajtani?
Vagy megéri még egy ilyent venni?
Vagy mit kell vele csinálni, hogy bírja, jó tanács esetleg?

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:34 | Válasz | #4623 
Lehet át kellene tenni a témát Bipoláris motor vezérlés topikba...

 © B.Zoltán2015. feb. 19. 18:29 | Válasz | #4622 
A szövegbe mintha azt írná , hogy a TB67S149 unipoláris vezérlő.Ez nem gond,mert a TB6600 az bipoláris.

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:08 | Válasz | #4621 
Helyesen a TB67S149 adatlap

Gyorsan megnéztem a TB6600 adatlapot, végül is ez sem rossz, és legalább itthon is beszerezhető.

 © CeFReX2015. feb. 19. 18:01 | Válasz | #4620 
Sok sikert! Én a piros 4 tengelyessel játszok, de nem tökéletes a nyák topológiája. Minimális átalakítással most már használható, de koránt sem tökéletes, már csak a TB6560 miatt sem. Talán ez a TB6600 nem igényel olyan hatalmas nyákot, lehet hogy célszerű lenne hozzá tervezni (és NEM RAJZOLNI) egy egészen újat, mintsem faragni. Szerintem lennénk itt néhányan, akik utánaépítenénk valamit, ami fényévekkel jobb, ha a kínai árának másfél-kétszeresébe is kerül.

Viszont ha eről közelítjük meg a dolgot, akkor meg TB67S142 vagy url=http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/toshiba/TB67S149HG.pdf]TB67S149-cel kéne próbálkozni. Usában már beszerezhetőek, és a 6$ nem vészes ár a tudását nézve. (50ns step jel, 80v tápfesz, 3A motoráram, irreleváns tápsorrend).

Bátyám ugyan villamos mérnök, de nincs rá kapacitása, hogy foglalkozzon vele, de könnyen lehetséges, hogy tökéletes topológiához akár 4 rétegű nyák is kellhet.

 © Pál2015. feb. 19. 17:55 | Válasz | #4619 

Hidd el nem kötötted el, ez ennyit tud , de stabilan !
1500+800Ft posta vagy 2700FT Free international shipping.
Tehát NEM rentábilis, mert 3555Ft-ér postával itt van egy ilyen vezérlő és nem kell szívni az azonnal szétégő nyákkal se.


 © Pabló2015. feb. 19. 17:43 | Válasz | #4618 
Ez a tb6600 ic mennyiért szerezhető be?
Full áramon én is egyet elküldtem.
Én bekötésre tippeltem, hogy valamit elszúrtam.
Engemet is érdekelnének a fejlemények.
Akár egyeztethetnénk mailban is.
Lehet engem is érdekelne ic- ha csak ebay-ról lehet beszerezni.

 © Áts László2015. feb. 19. 14:27 | Válasz | #4617 
Átnéztem a TB6600-as dokumentációját és összehasonlítottam a panellal. Megvan miért szállt el. Első ránézésre fel sem tűnt,de csak 5 dióda van a panelen. A pozitív irányú diódákat szépen lefelejtették a panelról és a kapcsolás köszönő viszonyban sincs a gyártó által ajánlottól. Viszont talán nem nehéz átalakítani. Persze,hogy a rosszul kivitelezett elektronika miatt nem működik megfelelően és gerjed,ezért melegszik is rendesen. És persze mindezt eloxált,alul méretezett és alig hőpasztázott hűtőbordán. Tehát veszek egy új ic-t és átalakítom,meglátjuk mit lehet ebből kihozni. Csak egy-két példa: Árammérő ellenállás 20%-os tűrésű és nem induktivitás mentes,a tápkondi nagyobb értékű(ez talán nem lenne baj) de nem low esr,a meglévő diódák 3A-esek és nem elég gyorsak,viszont egy ilyenen megy sorba a tápfesz és,ha csak 2x 3A van már jön is a füst... Hirtelen első körben ennyi. Fotózok és beszámolok majd az egészről.

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 19. 13:39 | Válasz | #4616 
Annyi kiegészítés hogy a linkelt képlet egy tapasztalati összefüggés lehet, mert dimenzionálisan nem stimmel ( L = Vs/A ) Ilyenkor ismerni kell hogy mit helyettesítünk . No mHy kell oda ( az angol lapon szerencsére közlik )

 © Vernyul2015. feb. 19. 11:33 | Válasz | #4615 
Szia,
Első körben tudni kellene, hány vezetékes az a motor.
Ha jó hozzá a vezérlőd, akkor nem fogja azt kinyírni a motor, max. nem tudja kihajtani magát majd rendesen ha tényleg 15A-re saccolod a motort.
Ahogy Tibor is írta egy multiméterrel kellene első körben a motor vezetékeit megvizsgálni, megkeresni az összetartozó tekercseket és megnézni az ellenállásukat. Az induktivitás megmérése még pontosabb képet adhatna a motor karakterisztikájának kiderítéséhez, ha ez nem kivitelezhető akkor marad a bekötés és próbálkozás.
Mivel azt mondtad nagy a motor, feszültségnek adhatsz neki 60v-ot mondjuk kezdetnek.(szerintem a 80V-tól sem riadna meg a motor de ez már a dq860ma vezérlőd maximuma).

Második kérdésre, a max. motor feszültség számítására, túl nagy fesz esetén képes túlmelegedni a motor és megállni de ha a amperban azt kapja amit az adatlapja szerint bír nem nagyon károsodhat miután visszahűlt.
Max fesz számításra ezt mondják képletnek:
32 * √L = VMAX
A motor induktivitása ugyebár az L.
Irodalom angolul

 © Tibor452015. feb. 19. 09:49 | Válasz | #4614 
Egy motort csak külalakjából, méretéből megitélve az U,I,R villamos adatairól alig lehet valami konkrétat, értelmeset mondani, hiszen ahhoz hogy valamennyire jól saccolni is lehessen, minimum látni kellene a tekercselését. Emiatt javasolnám, ne "tegyél fel semmit".
Ezért nulladik lépésként ismeretlen motornál mérjél, pl. egy Ohm mérővel, így meg tudod állapítani a tekercseinek Ohm-os ellenállását, az már értékes adat, lehet belőle következtetni több más dologra. Ha lenne induktivitás mérőd (gyanítom nincs), az L érték is kimérhető. Ez a két adat már nagyon sok további léptetőmotor méretezési, üzemeltetési tényszámot megalapoz, és segít optimális vezérlő elektronikához illeszteni.

 © torrente2015. feb. 19. 09:27 | Válasz | #4613 
Sziasztok, van néhány amatőr kérdésem a tapasztaltabbakhoz.. van egy léptetőmeghajtóm (dq860ma) ami mondjuk 8A áramot tud és van egy léptetőmotorom amin nincsenek feltüntetve az adatok. Meglehetősen nagy darab, és könnyen lehet, hogy nagyobb áramerősséget tud. Tegyük fel 15A.. Ebben az esetben mi fog történni? A motor nem tudja leadni a max teljesítményt, vagy a vezérlőt fogja kinyírni?
Másik kérdés.. a vezérlő 24-60V tartományban működik. A motort le lehet égetni ha túl nagy a feszültség vagy valahogy visszakorlátozza a vezérlő? pl egy nema23-as motor mellé 60V-os tápot kötök.
Köszönöm a hozzászólásokat! Péter


 © Vernyul2015. feb. 18. 22:33 | Válasz | #4612 
Igen a nyomtatóknál alapesetben 20mm/s-os sebesség különbségig nem gyorsít csak "ugrik" a hajtás.
Itt le van írva angolul az amiről megy a vita másfél hete egy másik topicban

 © elektron2015. feb. 18. 21:28 | Válasz | #4611 
A 3D nyomtatóknál rögtön kiderül, jól van e beállítva ez a start stop freki, mert az úgy működik.

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 18. 20:07 | Válasz | #4610 
István ! nekem meg a dolgokon felbuzdulva ( 2 heti munka !!) sikerült egy 16F 1827 es Pic kel csinálni egy kapcsolást ami a step jel kiadása ELÖTT 100 ms al létrehozza a szán mozgását ( Msd és Msdd ) vezérlőkkel . Igaz vannak még megkötések , de dolgozom... Akit érdekel ingyen el tudom küldeni a hexat

 © svejk2015. feb. 18. 19:58 | Válasz | #4609 
Egyébként aki épített már léptetőmotoros gépet még a microstepp előtti időkben az biztos jól emlékszik erre a 300 ford/perces körüli tartományra.

 © svejk2015. feb. 18. 19:46 | Válasz | #4608 

Persza a tegnapi kísérletem második fele rámutatott, hogy nem ilyen rózsás a helyzet mert pl. ha hirtelen irányváltás van akkor rögtön a felére lesett ez a lépésvesztés nélküli frekvencia.
Ezen kívül még vannak rezonanciák is amik szintén csökkentik ezt az értéket.

 © svejk2015. feb. 18. 19:41 | Válasz | #4607 

Ma nem csináltam újabb kísérletet, mérést, mert T45 kissé elvette a kedvem, de arra azért rájöttem, hogy a tegnap mért start-stop frekvencia nem másból adódik mint a motor mechanikai (és elektromos?) időállandójából.

Gépre felrakva ehhez hozzájönne a mechanikai konstrukciótól nagyban függő plusz időállandó.

A tegnapi kísérletben ugye az első esetben amikor 0-ról gyorsítottam egységugrásszerűen, akkor 2,2 kHz jött ki.

Azt elfogadhatjuk alapelvnek, hogy motor lépésvesztés nélkül csak úgy tudja ezt lekövetni ha már az ELSŐ LÉPÉSNÉL ELÉRI ezt a 2,2 kHz által előírt sebességet, és ez nem más mint a start-stop freki, vagy visszaszámolva a 400 lépés/fordulattal 0,45 ms-os léptetési frekvencia azaz ennyi az időállandója a motornak.
A fentiekből adódik, hogy az a motor üresben 330 ford/perces sebességre tud felgyorsulni már az első lépés alkalmával és ha a G kódban ez a sebesség érték van megadva akkor ezzel tartósan megy is.

(itt képbe jöhetne a múltkori Békésivel való csevegésünk)


 © designr2015. feb. 18. 18:12 | Válasz | #4606 
Tartóáram alatt csak erőssen kesztyűvel ráfogva Nick Árpi...üresen kis ellenállással forgatható..

 © Devera csaba2015. feb. 18. 16:26 | Válasz | #4605 
Üdv Uraim!Kérdésem még mindig léptetőmotorral kapcsolatos.Egy 8.5Nm-es léptetőmotort meg lehet egy kicsit is mozdítani kézzel a tengelyén lévő kuplongon keresztül? Üdv Csaba.

 © Pál2015. feb. 18. 12:48 | Válasz | #4604 

Lényegen nem változtat ami xar az az is marad akármit tapmóznak rá.


 © svejk2015. feb. 18. 12:32 | Válasz | #4603 
Biztos hamis az a Toshiba, mert a képen Mitsubishi emléma van. :)

 © Gabcsi54562015. feb. 18. 10:05 | Válasz | #4602 
mármint kiszórják a vevőknek

 © Gabcsi54562015. feb. 18. 10:01 | Válasz | #4601 
Nekem EZ van, összesen 5db ot rendeltem (nem egyszerre) 1 szer én is így jártam, hogy 1 perc után füst aztán annyi. labortápról ment turbo-cncvel. De a 4db ami a gépemben van rendesen üzemel már egy ideje.
Én valahogy úgy képzelem, hogy nincs tesztelés, vagy ha van is a kiszórják amik szarok

 © Pál2015. feb. 18. 09:50 | Válasz | #4600 

Tényleg lehet valami ebben az IC hamisításban.
Toshiba rádiófrekvenciás FET-el jártam így, hogy a megadott paraméterek közelébe se tudott eljutni.
furcsán is nézett ki a tokozás és kiszerelés után szinte 0 erőbehatásra ez lett belőle.

Egy félbetört karrier képe :)

Sajnos a fényképezőgép lencséjéhez hozzáért és így a pár milliméterre lévő dolgok már elmosódott lett.


 © CeFReX2015. feb. 18. 08:30 | Válasz | #4599 
TB67S142
Ez már elég jónak tűnik, de annyira új, h nem nagyon találtok beszerzési forrást az USAn kívül.
50nS lépésjel elég neki, 80V/3A, 0,25ohm belső ellenállás. 6$ az ára, tehát nem vészes, csak az a fránya szállítás...
Ehhez kellene tervezni egy jó nyákot, és aki akarja, az megcsinálhatja másfélszer annyiért magának, mint amennyiért megveheti az msd-t...

 © lazi2015. feb. 18. 08:28 | Válasz | #4598 
2 db. L297 és 3 db. L298 után abban maradtam magammal, hogy saját PIC-es program és FET végfok az egyetlen használható megoldás. 30 év alatt a 297-298 páros volt az első, aminél fogalmam nincs, hogy mit csesztem el, de a tok lángolva égett. Semmire nem jók ezek az integrált végfokok.

 © Motoros2015. feb. 18. 07:51 | Válasz | #4597 
A TB6600HG-vel van egy piros paneles verzió is. Én 36V-al próbáltam. Élt kb 1 percet azán láng csapott ki belőle és annyi. Akkor azt hittem biztosan én bénáztam valamit. De lehet hogy nem.
Ic-t sem lehet cserélni rajta mert a panel is galyra ment teljesen...meg minek is ?
Azt gondolom, hogy az IC-t a Toshiba azért tesztelte rendesen, talán az áramköri kapcsolással lehet a baj ??

 © ANTAL GÁBOR2015. feb. 18. 07:06 | Válasz | #4596 
Nem akarom borzolni a kedélyeket igy magánban küldök egy levelet a kísérletedre reagálva

 © istvan582015. feb. 18. 07:06 | Válasz | #4595 
En is ilyet használok a gépembe.
Nagyon jól viselkedik. adatlap szerint 300 1/min fellet lépésvesztéskor megál. Nekem az 1.1 verzió van és már 180 1/min fellet működik a lépésvesztés figyelés. Szkópal nézve meg egész lépésel is szinusz szerű áramal hajtja meg a motort. Innen a halk működés. A rezonancia pontokat is jól ki lehet hangolni.

 © svejk2015. feb. 18. 06:33 | Válasz | #4594 
Az eddigi tapasztalataim szerint elég jól lehet vele modellezni a mechanikát. Esetleg még a kerékhez szorított "fékkel" a lineáris mozgó elemek súrlódását is lehetne modellezni, mely a lengést csökkenti.

Ha nagyon akarnám össze tudnék az itthoni anyagokból dobni egy szánrendszert, de úgy gondolom az elv gyakorlati bemuatása így is sikerült.

 © Áts László2015. feb. 18. 01:13 | Válasz | #4593 
Szerintem hamisítják toshiba ic-ket és csak a hiba marad,a tosh lemaradt...
Szerintem építeni fogok magamnak,valószínűleg így járok a legjobban. Ma már ismeretlen fogalom a túlméretezés. Nálam úgy néz ki a rövidzárvédelem,hogy összetekerem a kimenet drótjait és elmegyek kényelmesen kávézni. Ha túlélte akkor jó.

 © endrep2015. feb. 17. 22:48 | Válasz | #4592 
Esetleg tudok adni neked kölcsön a teszthez egy komplett Z egységet.

 © Pál2015. feb. 17. 22:45 | Válasz | #4591 

Legutóbb ezt a típust teszteltem: Leadshine-AM882.
Az összes előző léptető vezérlők elbujdoshat szégyenében ez mellet.
Még a hangja is más a motoroknak tőle.
Ahogy Svejk mondaná, Tisztább szárazabb érzés !
Meg is kell fizetni az árát mert 25,000 körül ér ide, de az érzés megfizethetetlen !
A TB6600-es IC meg saját magát fingatja ki a nem megfelelő impulzus szélességgel való meghajtás miatt.
Más magyarázat nincs erre.




 © KoLa2015. feb. 17. 22:44 | Válasz | #4590 
MSD vagy MSDD kell Neked!akkor, minimum!Az esztergára!

 © endrep2015. feb. 17. 22:39 | Válasz | #4589 
Jól hangzik.
A gépet be kell venni a pakliba, a mechanikai rendszer válasza a kérdés.
A lendkerék túl ideális.


 © KoLa2015. feb. 17. 22:32 | Válasz | #4588 
Akkor értem!ez az, amit fülre szoktunk beállítani!
Régebben azt mondta Tibor45 hogy, ezt kell visszaveni 60%-ra és akkor jó lesz a gép!
Nem igazán fogadtam meg ezt!de visszább vettem, és jól működik!
Az viszont jobban érdekelne hogy a léptetési frekvencia hogyan befolyásolja az elérhető sebességet!?

 © Áts László2015. feb. 17. 22:10 | Válasz | #4587 
Ma én is így jártam egy ugyan ilyennel,ugyan így. Azután bánatosan elővettem a másikat is és az működik rendesen. Érdekes,hogy a motornak más hangja volt a két vezérlővel. Lesz egy ic cserém...De ahogy elnézem,ezeket még véletlenül sem fogom az esztergára tenni. Valószínűleg valamilyen típushiba van az ic-ben. Lehet rendelek két eredetit bele.

 © svejk2015. feb. 17. 20:56 | Válasz | #4586 
Az utóbbi napokban elég viharos volt Tibor45 topicja.

Ha jól vettem ki az írásaiból akkor Tibor45
kifejlesztett a vezérlőjéhez egy olyan algoritmust, amelyik széles körűen kihasználja a léptetőmotorok un. start-stop frekvenciáját.
Ezt aztán szerintem sokan félreértették.

Magát az elvet ismerjük régóta, nekem anno 6-7 éve Varsányi mutatta be itt a fórumon a WINPC-NC programja kapcsán.
De mivel a MACH3 sajnos nem ismeri ezt a funkciót, ezért valószínű gyorsan feledésbe merült.

Én nem nagyon foglalkozom léptetőmotorokkal,
akkor is inkább mint segítő, így kértem egyet kölcsön.

A motor adatai:
bipoláris
1,8 fok
ellenállás: 0,43 Ohm
induktivitás: 1,7 mH
áram: 8,4 A
nyomaték: 5,4 Nm
inercia: 1,95 kgcm4

Sajnos a vezérlőm kisebb, így nem tudom rendesen kihajtani a motort, de minden teszt alatt ez lesz a konfiguráció.

tápfesz: 36 V
áram: 5,4 A
féllépés, azaz 400 step/fordulat.





A motor nyomaték diagramja:





A program egyelőre MACH3, de szándékomban áll
az UCCNC-vel és a TurboCNC-vel is kipróbálni.



A motor jelentős tehetetlenségi nyomatékkal
rendelkezik, így mechanika nélkül is jól kiértékelhető a kísérlet.

A MACH3 beállításai:
400 step/mm,
A gyorsulást felvettem 1000000 mm/s2-re, ez bizonyára nem valós, de régebbi szkópos méréseim alapján ez gyakorlatilag egységurgásnak fele meg.

Az első tesztnél úgy kerestem meg az a maximális léptetési frekvenciát amelyiknél még nincs lépésvesztés, hogy 1-fordulatot forgattam a motort jobbra majd balra, közte 1 másodperces szünetek vannak az álló helyzet biztos felvételére, azaz 0-ról gyorsítunk és 0-ra lassítunk.

A G kód az alábbi, fokozatosan emeltem az F előtolás értékét, és kimondható, hogy 330 mm/perc, azaz visszaszámolva 2,2 kHz step frekvenciáig lépésvesztés nélkül végrehajtotta a kódot.
Tehát álló helyzetből ekkora a terheletlen motor start-stop frekvenciája, ezt rámpa NÉLKÜL tudja.

G90G61
M98 P1234 L500
M30

O1234
G4 P1
G1 X1 F330
G4 P1
G1 X0
M99

A következő teszt az volt, hogy nem tartottam szünetet, azaz megállás nélkül irányt váltottam a lentebbi G-kóddal.
Ekkor a motor tehetetlensége már jelentősebb szerepet játszik és ez meg is mutatkozott abban hogy ebben az üzemmódban 170 mm/perc azaz 1,13 kHz volt az a frekvencia amit lépésvesztés nélkül le tudott követni a terheletlen motor.

G90G61
M98 P1234 L500
M30

O1234
G1 X1 F170
G1 X0
M99

Mára ennyi, ha lesz időm-kedvem folytatom.
Kíváncsi vagyok, hogy ezekre a frekvenciákra milyen hatással lesznek a nagyobb microstep beállítások.

Illetve természetesen megmérem majd azt is, hogy egy adott sebességre mekkora gyorsulással(rámpával) lehet lépésvesztés nélkül eljutni, ez ugye a MACH3 által használt mindenkori üzemmód.

Tervbe lenne még sok egyéb mérés is de azok kissé bonyolultabbak és be kellene üzemelni hozzá még pár műszert. ( jeladó a tengelyre, tárolós szkóp, stb)
A tengelyre is szerelhetnék lendkereket ami egy adott mechanikát szimulálna, de majd meglátom mi lesz belőle.


 © Pál2015. feb. 13. 09:30 | Válasz | #4585 

A H2-ben nem is ilyen IC van (TB6560)
Ebben a fostalicskában meg TB6600. 48 volt 5 ampert tudna.
Ahhoz képest 36 voltnál és 2.5 Ampernél elment az örök vadászmezőkre kapálni.
És nem az első ilyen eset !
A hővezető pasztával meg biztos nincs gond mert ettől sokkal jobban disszipáló alkatrésznél is megfelelt.


 © svejk2015. feb. 13. 09:15 | Válasz | #4584 
Én a LOCTITE 270 és 638-at használgatom de mindkettő 200 fok környékén elhagyja magát, kifehéredik, elporlad és könnyen oldható.
Bár ezt hőfokot sosem mértem meg pontosan, de a szakirodalom is ezt írja a szétszereléshez.

 © svejk2015. feb. 13. 09:13 | Válasz | #4583 
Ahol már a pasztán, múlik ott már el van b@szva az egész tervezés és határértéken jár a cucc

Ettől függetlenül én is rakok ilyen helyekre ha kell ha nem, bár utálom, mert szervizeléskor úgy néz ki az ember tőle mint a disznó.

 © PSoft2015. feb. 12. 22:32 | Válasz | #4582 

"Erre mondjatok valamit?"

Hát...
Így jártál!
Hiba volt szétszedni/összekenni.:(
Nincsenek ezek a "normális pasztához" szokva!!!
Nekem,a H2-esem évek óta szárazon,paszta nélkül megy.
A "gyártó" nem tartotta fontosnak,hát én se tettem.



 © zoli03022015. feb. 12. 20:13 | Válasz | #4581 
Bármelyik.

 © Pál2015. feb. 12. 10:01 | Válasz | #4580 

Még annyit az előzőhöz, stabil 36 Voltról lett tesztelve egy 2.5 Amperes fázisáramú motorral.
Tehát még az se mondhatnám hogy határértéken lett járatva.


 © Pál2015. feb. 12. 09:58 | Válasz | #4579 

Tegnap került hozzám egy zsír új HY-DIV268B-5A típusú vezérlő.
Mindenek előtt szétszedtem és megnéztem mennyi paszta van alatta. (mutatóba volt alatta valami olajos akármi)

Csodálatos belvilágról néhány kép





Miután tettem alá normális pasztát, próbálgattam egy USB-s mozgásvezérlővel, és egy Kenwood Labortápról hajtva.
Körülbelül 15-20 percet működött is aztán a labortáp leült mivel az áramkorlát meghaladta a maximálist. (ergo zárlat)
Ez is elfingotta magát semmi előzetes jelenség nélkül, még langyosnak se volt mondható.

Erre mondjatok valamit ?


 © Devera csaba2015. feb. 11. 22:41 | Válasz | #4578 
Köszönök szépen minden infót az uraknak!

 © mex2015. feb. 11. 21:16 | Válasz | #4577 

 © svejk2015. feb. 11. 21:11 | Válasz | #4576 
Melyik csapágyrögzítő ragasztó az, minek a kötése 200 C fokon gyorsítható?
Java részük már 180 fok fölött eldobja magát, így lehet oldani őket.

 © istvan582015. feb. 11. 21:02 | Válasz | #4575 
Most olvastam a neodinyum magnesröl es azt irja hogy maradandó lemagnesezést csak a curie pont elérésekor szenved. Ez 310...400 celsius fok.

 © Dakota252015. feb. 11. 20:52 | Válasz | #4574 
...ha ezután nem működik, beazonosítottad a neodímium mágnest :)

 © zoli03022015. feb. 11. 20:50 | Válasz | #4573 
Lehet, de az csodaszámba megy ha 200 fok árt neki.
De elhagyható a lépés, csak akkor várni kell a kipróbálással úgy 12 órát


[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com