Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Kezdő vagyok.
Ha valaki tud, kérem segítsen!!!

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © Kézsmárki Zoltánma 12:20 | Válasz | #8150 
Tisztelt Uraim!

Pár hónappal ezelőtt itt a fórumon szó volt egy ilyen német esztergáról:



Akkor többen leszólták ezt a gépet. Nos, én bátor voltam, mint a cigány lova, és vettem egyet. Nem a képen láthatót - az enyémről kevesebb festékréteget kell leszedni :)

Bírom a kritikát és az élcelődést is, ne kíméljetek.

Viszont cserébe kérdeznék: látott-e valaki ilyen gépet nem héblis szánszerkezettel (érdemes-e keresnem?) Ha csak a héblis fajta volt, nincs-e valakinek, vagy egy kép róla (az enyém hiányos, és nem tudom, mi hiányzik róla).

Látott-e valaki a saját vagy más műhelyében ehhez a géphez való szegnyerget - ami most még a polcon porosodik?

Bármilyen infó nagyon jó lenne, előre is köszönöm mindenkinek a segítséget.




 © Sásdi Zoltántegnap 17:38 | Válasz | #8149 
Most egy H1-el megy, az csak 3 motort visel el. Miután a különálló motor-meghajtómbol kiszállt az a füst amivel ment, kénytelen voltam venni egy H1-et, így nem tudtam a független hajtást csinálni.

 © Sz.József2014. aug. 21. 19:47 | Válasz | #8148 
Csak érdeklődés szinten lenne egy kérdésem...
Esetleg úgy nem próbáltad, hogy 2 motor 1-1 vezérlővel
és a vezérlők bemenete ugyan azt a step-dir jelet kapja?


 © Sásdi Zoltán2014. aug. 21. 18:24 | Válasz | #8147 
Nekem kicsi gépem van, alig A4-es, mégis két motoros Y tengelyt választottam. A léptető motorokat, rendhagyó módon "sorba" kötöttem. Ez azt jelentette: az A motor első tekercse sorban van a B motor megfelelő tekercsével, és így tovább. Ment is a dolog, de rendszertelenül megszorult az y tengely, szétkötve a tengelykapcsolót, helyreállítva a merőlegességet, ujra ment a következő megszorulásig. Ezért összekötöttem a 2 y tengelyt egy bordás-szíjjal. Azóta megy hiba nélkül

 © keri2014. aug. 21. 17:05 | Válasz | #8146 
Elegáns megoldás az, ha külön meghajtó van és a vezérlésnél kötöd csak össze, illetve nem árthat valami mechanikai kényszer kapcsolat is a két tengely között.(persze nem kötelező)

Viszont páran csinálták úgy is, főleg régebben, hogy egy vezérlőről két motort hajtottak. Motor és vezérlő függvényében akár működhet is.

 © csKároly2014. aug. 21. 15:17 | Válasz | #8145 
Sziasztok!

Lenne 1 kérdésem.
A kereszt irányú tengelyt hossza miatt 2 menetese orsóval hajtatom. Tengelyenként teszek motort.
Az a problémám, miként hajtsam meg. 1 stepper drivert a 2 motornak? vagy külön-külön driver és a BOB-nál kössem 1 tengelynek?

 © Kristály Árpád2014. aug. 06. 19:28 | Válasz | #8144 
Halihó Keri!

Ment Email...

 © fektiforg2014. aug. 05. 20:52 | Válasz | #8143 
Magyarban jó a szerver is, vagy kiszolgáló !

 © keri2014. aug. 05. 20:47 | Válasz | #8142 
Ha terhelhetőek külön is az ágak akkor nekem jó.
Mennyiért adod?

 © Kristály Árpád2014. aug. 05. 16:30 | Válasz | #8141 

 © Kristály Árpád2014. aug. 05. 16:30 | Válasz | #8140 
Bocs...(Server)

 © Kristály Árpád2014. aug. 05. 16:28 | Válasz | #8139 
Szerver táp nem jó?

Ha jól emlékszem 70-Amper!

Igaz csak 12-Volt...de van több is!
Szerintem sorba köthetők...

 © keri2014. aug. 05. 15:30 | Válasz | #8138 
Egy ilyen nagy áramú tápot nem akarsz nekem eladni?

Modell BLDC motorok 30-80Ampert is felvesznek 6-24V-ról.
Jelenleg LiPo akkuról hajtom azok tudnak ekkora áramot.

 © elektron2014. aug. 04. 20:49 | Válasz | #8137 
Annak a 3 tengelyesnek, vagy 200W teljesítményű táp elégséges.

 © Dr.GodMan2014. aug. 04. 20:44 | Válasz | #8136 
Hát kapcsolóüzemű tápjaim vannak, illetve van 1-2 komolyabb tápegységem de azokat módosítanom kell mert 48V / 10A gyári trafós BI.100 as tápegység. illetve van egy többfeszültségű táp ami6-12-24-36V-os 10-50A-t tud. illetve hasonlók. De ha megfelel hozá a trafós megoldás akkor inkább használom azt mert a trafó kicsit jobban nyüstölhető mint a kapcs. üzemű táp.

 © kari2014. aug. 04. 19:28 | Válasz | #8135 
A kinai piros vezérlőmet klaviós 36 V-os tápegységgel hajtom.

IME

Semmi gond nemvolt még.

 © keri2014. aug. 04. 16:08 | Válasz | #8134 
Kicsit túlzás de jó. :)

Ekkora táppal már egy BLDC motort is meghajthatsz mellé.

 © elektron2014. aug. 04. 15:49 | Válasz | #8133 
A kapcsolóüzemű tápos állítólag nem nagyon szeretik a motorvezérlők, bár ki kell próbálni, és ha nincs vele gond, akkor jó az.

 © Dr.GodMan2014. aug. 04. 15:02 | Válasz | #8132 
Így már értem a nagyobb tápfeszt. Erre a célra gondolom akkor megfelel 24V 30A kapcsolóüzemű tápegység.
Amúgy a vezérlőm egy TB6560 típusú 3 tengelyes olcsóbb modell. De gondolom ez is megteszi.



 © keri2014. aug. 04. 13:41 | Válasz | #8131 
Akkor a 24-30V pont jó is neki, ahogy írta smalla maximális feszültségre elég érzékenyek a kínai vezérlők.

Azért kell neki nagyobb feszültség, mert a motort nem feszültséggel, hanem árammal hajtjuk. Álló helyzetben ha akkora áramot kapcsolsz a motorra mint ami rá van írva, akkor kb. akkora feszültséget is mérsz rajta mint ami rá van írva. Csakhogy ha forog, és minnél nagyobb fordulatszámmal, akkor az induktív reaktancia (induktív ellenállás) elkezd növekedni, ezért adott feszültségen csökken a motor által felvett áram. Ha növeled a feszültséget akkor az áram megmarad névleges értéken. Ezért a feszültséggel igazából neked nem kell foglalkozni. A vezérlőd stabil áramot tart, változó feszültség mellet, egészen addig amíg el nem éri a betáplálás feszültségét.

Tehát röviden: Nagyobb feszültség nagyobb elektromos fordulatszámot tesz lehetővé. Persze nem a végtelenségig, de érdemes a vezérlő által kedvelt maximális feszültséget kihasználni.

12V és 30V között a gyakorlatban ég és föld a különbség egy átlagos motort hajtva.

Hajtómű, hát szerintem felesleges olyat venni rá hobbi célra, mert tényleg horribilis egy precíz hajtómű. Ezekben a körökben a fogasszíjas hajtás a népszerű, mert olcsó, kottyanás mentes és könnyen variálható, ráadásul a tengelykapcsolót is megspóroljuk vele.

Mondjuk nem tudom mit akarsz vele hajtani de 2:3 és 1:3 os átételi arány között szokott jó lenni a mi alkalmazásainkban, tehát ezt kényelmesen meg lehet oldani fogasszíjjal.

 © smalla2014. aug. 04. 10:37 | Válasz | #8130 
Nekem is van kinai vezérlőm, de én nem forszíroznám a 36v os maximumot. Több fórumon is olvastam, hogy attól hamar megfő. Én a stabil középutat választottam 24v-al. A mikrokapcsolók kb 1év után tönkremententek, pedig nem is használtam oket, ezek cseréje után ismét megbizhatóan mukodik.

 © Dr.GodMan2014. aug. 04. 10:17 | Válasz | #8129 
A vezérlő 36V-ig jó , A tápegységet nem a motor feszültségéhez kell méretezni, vagy miért kell neki nagyobb fesz mint ami a motorra van írva? Bocs ha hülyeséget kérdezek de nem vagyok jártas ebben a témában , még csak most "taposom az ösvényt"...

A léptetőmotor sebességleosztása az ami problémásabb mert eddig megfizethető áron nem találtam megfelelő hajtóművet, vagy erre milyen alternatívák vannak?

 © keri2014. aug. 04. 09:38 | Válasz | #8128 
Szerintem érdemes lenne legalább 30V-ot adni neki, vagy annyit amit a vezérlő bír.

Fogaslécből létezik precíz, kottyanás mentesített, illetve tehetsz rá két fogaskereket egymáshoz rugóval feszítve.
Bár a Mach3 viszonylag jól ki tudja kompenzálni, jelentősen csökken a sebesség, érthető okokból, ha ezt a funkciót bekapcsolod.

De plazmavágó esetén talán nem olyan nagy tragédia ~0,1mm nagyságrendű kottyanás, de ezt neked kell tudni, hogy belefér e, illetve hogy a fogasléced mit tud.

 © Dr.GodMan2014. aug. 04. 09:30 | Válasz | #8127 
Üdv mindenkinek!
Én most kezdenék bele egy cnc plazmavágó építésbe és lenne pár kérdésem.
Van egy kínai 3 tengelyes vezérlőm, ehhez van 3db egyforma Vextra léptető motorom 2 fázisú 4 vezetékes 4,2V / 2,1A / 1.8°

A kérdésem az lenne, hogy a vezérlőhöz elegendő egy 12V / 30A-es tápegység?
Illetve a hajtást fogasléccel oldanám meg és azt nem tudom, hogy az áttételnél ha van kottyanás az mennyire problémás illetve ezt tudja-e korrigálni a MACH3 ? Vagy atom pontos és kottyanás mentesnek kell lennie a hajtóműnek?

 © keri2014. aug. 04. 09:22 | Válasz | #8126 
Egyetértek Tiborral.
Ha a sebesség számít, akkor miért nem szervót használsz?
Ha meg léptető, akkor meg Persze azért jó lenne tudni milyen léptetőről van szó.
Vannak képességei, aztán azt a hozzávaló meghajtó ki is használja jórészt. 70V-al már egyébként elég jól megy a legtöbb, de persze léteznek olyanok amik igénylik a 200V-ot, de ezek már szép nagy darabok, és hacsak nem direkt a léptető tulajdonságira van kihegyezve a berendezésed, itt már anyagilag is jobban megéri a szervómotor.

 © TBalazs2014. aug. 04. 09:19 | Válasz | #8125 
Értem. Köszönöm a választ.

 © Tibor452014. aug. 04. 08:40 | Válasz | #8124 
Így önmagában a kérdésedre nem lehet válaszolni.
Ugyanis tudni kellene a lépető motorod alapadatait (U, I, M, J), és a motor tengelyre redukált J-t, hajtástípust.
Egy bizonyos: egy léptető motort ne nagyon hajszoljál nagy fordulatokra (~ 800 1/min fölött), hiszen a jelleggörbéjükből adódóan erősen csökken a nyomatékuk, és ebben a tartományban már ezen a jelenségen a nagyfeszültségű hajtáselektronika is alig javít.
Igazi megoldás a szervó hajtás lenne, ha már ilyen nagy sorozatgyártási követelményeid vannak. Ha meg ragaszkodsz a léptetőmotoros megoldáshoz, optimalizáljad a hajtásláncodat (megfelelő áttétel), azzal érsz el a legtöbbet dinamikailag és a megbízhatósága is nagy lesz.
Összességében tehát egyelőre szerintem ne költsél egy 200 V-os vezérlőre netán feleslegesen.

 © TBalazs2014. aug. 04. 07:09 | Válasz | #8123 
Sziasztok. Egy egyedi CNC gépet csinálok amely sorozatgyártásban fog részt venni, tehát a ciklus végrehajtási sebességének nagy a jelentősége.
A kérdésem az lenne hogy egy 70VDC 200khz és egy 200VAC 400khz sebességű vezérlő között - ugyanazon léptetőmotorral - lesz-e lényeges különbség a mozgási sebességben. Előre is köszi a választ.

 © elektron2014. júl. 22. 20:10 | Válasz | #8122 
Gyakorlat teszi a mestert, valahogy ez jut eszembe ahogy elmélkedem. :)

 © Bicska2014. júl. 22. 19:06 | Válasz | #8121 
Tanítják ettől függetlenül...anyagtechológia tantárgyaknál, még a kohók típusait, ötvözés, edzés alapjait is stb. (de ettől még nem azt mondom, hogy jó az oktatás :))

 © keri2014. júl. 22. 17:49 | Válasz | #8120 
Elektronnak ez olyan beszólása mint az hogy "minek annyi villamosmérnök, amikor nincs is olyan sok villamos"

 © elektron2014. júl. 22. 15:27 | Válasz | #8119 
Akkor megnyugodtam. :)

 © sasi2014. júl. 22. 14:32 | Válasz | #8118 
Mennyire megy itt a vasipar, hát ennyire:

Néhány példa, melyet csak Szabolcsi cégek gyártottak az utóbbi hónapokban: Európa legnagyobb fesztávú nyitható hídja, Ghána „Népstadionjának” acélszerkezete, Szajol-Szolnok vasúti híd, Budapest, Szentendrei úti vasúti híd, Abony-Fegyvernek híd, Hamburgi gyalogos és kerékpáros híd, Törökszentmiklós vasúti és gyalogos aluljáró, stb. ami úgy hirtelen eszembe jutott.

Ezek két-három cég gyártmányai, rajtuk kívül még sokan vannak a megyénkben!

Remélem, belátod, hogy ilyen termékek gyártásához minden szinten jól képzett szakemberekre van szükség!

 © matricás2014. júl. 22. 13:04 | Válasz | #8117 
Nem. Te csak észnélküli vevő legyél ne gyárts semmit ne akarj semmit csak vásárolj. Ne tanulj maradj buta vásárló aki manipulálható. Ezért kellettünk.

 © elektron2014. júl. 22. 12:55 | Válasz | #8116 
A focizáshoz már lassan lesz elég stadion, hátha megtanulnak, de akkor milyen lehet az ipar ?

 © elektron2014. júl. 22. 12:54 | Válasz | #8115 
Nem úgy értem, hanem , amennyire nem megy itt a vasipar egésze, úgy csak nehezebb gyakorlatot szerezni.

 © ebalint2014. júl. 22. 12:12 | Válasz | #8114 
Mert a vasgyártás elsősorban gépészmérnöki feladat? ...

 © matricás2014. júl. 22. 10:21 | Válasz | #8113 
persze, igazad van... iszonyat mennyiségű tanárt is képezünk, meg munkanélküli kohómérnököket, meg közmunkásokat, rászorulókat...

 © elektron2014. júl. 22. 10:00 | Válasz | #8112 
Én csak azon csodálkozom, hogy vasgyártás nélkül hogy tudnak manapság gépészmérnököket képezni ...

 © matricás2014. júl. 22. 09:57 | Válasz | #8111 
igen...
...persze... nem neked szólt...
(időnként megszólnak bennünket, ha pongyola, pontatlan vagy lezser a bejegyzés, és persze, igaz, aki először hall valamiről, komoly infót kapjon)

 © sasi2014. júl. 22. 09:11 | Válasz | #8110 
Talán ettől sokkal árnyaltabb a csavarokkal kapcsolatos követelményrendszer…
Nem hinném, hogy az MSZ EN ISO 898-1:2013 „Ötvözött és ötvözetlen acélból készült kötőelemek mechanikai tulajdonságai” című szabvány ostobaság lenne, és nem csak azért, mert gyakori felhasználója vagyok e szabványnak. Vagy éppen ezért?

 © matricás2014. júl. 22. 08:15 | Válasz | #8109 
Sziasztok, mint tudjuk, a csavarkötésnek a szilárdságát nem a csavar nyíró, vagy szakítószilárdsága, tehát nem a csavar, hanem az összenyomott felületek surlódása.

 © Berényi József2014. júl. 21. 19:10 | Válasz | #8108 
Hát igen Tanulságos! nekem az a tanulság hogy a normálisan méretezett csavart is szét lehet szakítani, a szarul méretezettet meg pláne

 © fektiforg2014. júl. 21. 16:00 | Válasz | #8107 
Egy kis angol tudással tanulságos: csavar - anya szakítás

 © Berényi József2014. júl. 21. 15:30 | Válasz | #8106 
De a szakítópróbát pont a mérnökök irányozzák elő, de a hunczut csavarok a gyakorlatban még is megszakadnak! talán csak nem a hunczut kivitelezés miatt?

 © fektiforg2014. júl. 21. 15:26 | Válasz | #8105 
Szakító próbát nem anya vagy csavar csavarásával végzik!

 © Berényi József2014. júl. 21. 15:09 | Válasz | #8104 
És ennek ellenére mégis van hogy upsz megszakadt Akkor pedig lehet rá mutogatni, na itt a tervezett elavulás

 © fektiforg2014. júl. 21. 15:03 | Válasz | #8103 
( normál magasságú anya) = ( normál anya)

 © fektiforg2014. júl. 21. 15:00 | Válasz | #8102 
Nem tévedsz, efféle szabványos menettáblázatokat tűréstáblázatot, mérnökök alkották, és nem a Szakik kénye - kedvére ! Józan paraszt ésszel
belátható anya - orsó kapcsolat a középátmérőnél a legerősebb, utána lehet számolni, normál métermenetnél tűrések betartásával 0.8 D anya
magasságnál ( normál anya) menet kötés keresztmetszete nagyobb mint az orsó mag keresztmetszete.

 © istvan582014. júl. 21. 12:32 | Válasz | #8101 
én nem értek hozzá, ezért ezt használom....gondolom nagyot nem tévedek:

Menet adatok

 © elektron2014. júl. 21. 12:16 | Válasz | #8100 
Uborka lesz az ebédem, jó hogy szólsz tegnap elfelejtettem leszedni.

 © elektron2014. júl. 21. 12:15 | Válasz | #8099 
Az nincs rá hatással.

 © keri2014. júl. 21. 11:14 | Válasz | #8098 
Repülőgépnél van műbizonylat a csavarokra is :) igaz kb. 100*-os szorzó van az árcédulán :D

 © keri2014. júl. 21. 11:11 | Válasz | #8097 
Uborka szezon van. Ilyenkor mindig előjönnek ezek a témák :D

 © keri2014. júl. 21. 11:10 | Válasz | #8096 
Nekem csak 0,05mm -es lépcsővel van fúró készletem...igaz 0,1mm és 1,5mm küzött :)
A felett csak 0,5mm-es lépcsővel tartok, mivel úgy sem tudok pontos lukat fúrni.

 © keri2014. júl. 21. 11:06 | Válasz | #8095 
Ipari termelésre szánt menetfúró készletet láttam olyat, hogy adnak hozzá pontosan megfelelő méretű magfúrót is, mivel a szerszám élettartam, és a termelés sebességében visszajön a befektetés. Hobbinál viszont soha.

 © Berényi József2014. júl. 21. 08:40 | Válasz | #8094 
Félre érted, én teljes mértékben igazat adok neked, az idézet a "JÓ" szakitól van:)

 © Tibor452014. júl. 21. 08:34 | Válasz | #8093 
Ha már nekem címezted ......
Muszály ilyen stílusban, és kiemelt betűkkel elmondani a véleményedet? Vagy netán nagyon talált, amit írtam, és ilyenkor már csak a sértettség dolgozik benned is félretéve minden műszaki, objektív gondolatot? Költői kérdés, nem várok választ.
Ugyanis ez az a pont, színvonal, ahol én kiszálltam egy ideig. Szép napot Mindenkinek!

 © Berényi József2014. júl. 21. 08:21 | Válasz | #8092 
És még az hozzátartozik, hogy "az idióta állat addig cibálta míg meg nem szakadt"

 © Tibor452014. júl. 21. 08:01 | Válasz | #8091 
"Ha tévedek egy pár tizedet az mindíg a menet csúcsából hiányzik nem annyira veszélyes!"

Tévedsz ebben is, hiszen ami az anyamenetnél a a csúcs, az a csavarnál a magméret környékén fekszik fel (és fordítva is igaz), tehát a csavarmenet legerősebb részén tud "kapaszkodni", ezért igenis szilárdságilag minden tized, század mm fontos lehet, különös telintettel M6-ig bezárólag.
Az meg esztergályosként igen durva, hogy Neked is az agyad az ostoba 1-es szorzóval ketyeg csak, hiszen mint írtam, van furatkés is a világon, és akkor miért lenne gond a pár századra, a kerekítés.
A hozzászólásod ékes bizonyítéka annak, amit az előbb Hostyának írtam.

 © Tibor452014. júl. 21. 07:47 | Válasz | #8090 
Ohhh édes Istenem! Egyszer látnék itt az elmúlt 7-8 év alatt egy olyan bejegyzést, amikor itt egy szaki ilyesmit írt volna: köszönöm, hogy felvilágosítottál, eddig nem értettem, csak csináltam nem egészen jól a dolgomat, ezek után így fogom csinálni.
Ehelyett mindig az a vége, az a büdös paraszt okoskodó mérnök fogja be a pofáját, hiszen én csinálom, kit érdekel az elmélet, és a képlet.
Hajrá, "jó" az irány.:((((((((((((((((((((((

 © vakeger2014. júl. 21. 05:33 | Válasz | #8089 
Feltételezem, hogy a convexity paraméter értékének növelésével.

 © elektron2014. júl. 21. 00:52 | Válasz | #8088 
OpenSCAD ban létrehoztam egy ellipszist, kiexportálnám dxf-be csak ilyen darabosan van a széle, annak a felbontását hogy lehet növelni vajon ?


 © hostya2014. júl. 20. 23:56 | Válasz | #8087 
Nahh.. Vége lett a ma esti családi bogrács partinak..
==========
Kedves Tibor!

Kár hogy már megint a LÓ másik oldaláról beszélgetünk egymással..

Soha nem értékeltem le a tudományt(tudást), de én még mindig ott tartok hogy, egy mérnöknek az a dolga hogy tervezzen, a kivitelezést meg a magamfajta szakik végzik.
Azt a szerszámgépet amelyiken dolgozok NEM a mérnök "adta a kezembe", hanem egy(vagy több), mérnök által készített dokumentáció alapján a magamfajta szakik készítették el..!
Én is ismerek olyan forgácsolót aki jobban meg tud tervezni/rajzolni egy tengelykötést mint egyik-másik mérnök.

Ha most kitekernék néhány csavart a gépemből, és megmérném a menetes furatok magméretét, igen csak meglepődnél az eredményen.
Ennek ellenére a gépem több évtizede működik.

Biztos ismered a klasszikus "elméletileg-gyakorlatilag" viccet... :)

 © elektron2014. júl. 20. 23:24 | Válasz | #8086 
Solid edge programban hogyan rajzolok ellipszist ? Olyan kellene, ami egy henger síkkal történő 45 fokban elvágásával keletkezik.

 © elektron2014. júl. 20. 23:22 | Válasz | #8085 
Ez a szócsata kemény menet volt. :)

 © KoLa2014. júl. 20. 23:09 | Válasz | #8084 
Van aki vágja a meneteket! van aki magyarázza, melyik a jobb?
Én mindíg kivonom a menetátmérőből a menet emelkedést és ezzel fúrok elő! ebből még selejt nem származott, pl M6, menet emelkedés 1mm furat 5mm
M18x1.5 furat 16.5
M16x2 furat 14
stb! Ha tévedek egy pár tizedet az mindíg a menet csúcsából hiányzik nem annyira veszélyes!

 © Tibor452014. júl. 20. 22:45 | Válasz | #8083 
A fenébe, írtam egy jó kis frappáns választ, de kiütötte fektiforg. Megint le nem írom.

 © fektiforg2014. júl. 20. 22:42 | Válasz | #8082 
Ja. Mintha "szakik" lemorzsolódnának...

 © Sz.József2014. júl. 20. 22:31 | Válasz | #8081 
Hobbi szinten nem kell ennek ekkora feneket keríteni... :)


 © Tibor452014. júl. 20. 22:30 | Válasz | #8080 
Úgy látszik, nem sikerült megértetni veled, hogy a metrikus magméretre van EGY, azaz Egy darab HELYES képlet. Az, hogy ezt milyen tűrés mezőben és milyen indokok alapján valósítod meg, rajtad múlik. Próbáltam M2, M3, M4, de még M5 - M6 esetében is érzékeltetni a kötésszilárdság problémakörét. Téged ez nem érdekel. Hát istenem, így jártam.:(
De hátha más tanult ezekből, és ezután tudja mi az igazi magméret, különös tekintettel arra, hogy mennyi más, igen durva eltérésű, nem helyes elméleti adat is elhangozott itt csak a mai nap folyamán. Akkor bezzeg nem szóltál, milyen érdekes, aki a jót megmondja, az "okoskodó" lesz.

 © PSoft2014. júl. 20. 22:28 | Válasz | #8079 

Van aki meg,csapággyal a zsebében megy...tolómérőt venni.:)))


 © Áts László2014. júl. 20. 22:23 | Válasz | #8078 
Két dologról nem volt még szó a menet készítéssel kapcsolatban. Az egyik a menet formázó,a másik,ha az anyag is támogatja, a nagyobb magfurattal készített menet is lehet jó,mert egy kicsit mindig nyomódik az anyag és ki tudja tölteni a menetfúró melletti részt. Különösen,ha a fúró vágóéle már nem az igazi.

 © svejk2014. júl. 20. 22:22 | Válasz | #8077 
Biztos imádnak a boltosok! :))

No de persze csak tréfálkozunk...

Annyi sok szar van ma a világon, hogy aligha az M3-as anyán akadok el.
Ha annyira számít az az egy tized az M3-as anya meghúzásakor akkor szerintem igen erősen érdemes elgondolkozni, hogy nem-e rossz az a terv, konstrukció.
Arról nem is beszélve hogy maga az anya és főleg a csavar szilárdsága is fontos tényező, lehet hogy a kedvenc boltodban a 10 db M3-s anyáidhoz műbízonylatot is kérsz?

No aludjunk egyet erre a már sokadszor visszatérő "egetverő problémára"!
Jó éjszakát mindenkinek!


 © fektiforg2014. júl. 20. 22:18 | Válasz | #8076 
Egy világ omlik össze bennem, eddigi életemben megpróbáltam az ide vonatkozó szabványok, tűrések szerint "menetelni". Hát lehet hogy szerinted nagy része "szar". :(
Ügyfeleimtől, mintha nem ezt hallanám :)

 © Tibor452014. júl. 20. 22:12 | Válasz | #8075 
Dobjad is ki..... Nem kívánom Neked hogy, egy 2.6-os magméretű M3 anya egy 2.7 - 2.8-as csavarral találkozzon. "Kőkemény" csavarkötésed lesz.:)))
Én amikor M3-as anyát veszek, viszek egy 2.5 -es csapot, és ha az belesik, azt az anyát meg nem veszem (ha "cuppanósan" megy bele, esetleg....).

 © PSoft2014. júl. 20. 22:11 | Válasz | #8074 

Hahhh!

Mekkora veszteség!
Az egész,elfér egy fél gyufásdobozban!:)
Ne hogy azt hidd,hogy így...több helyed lesz!!!:)))

 © Sz.József2014. júl. 20. 22:05 | Válasz | #8073 
"Holnap ki is dobom az egészet... "
A kuka GPS adatait ad meg... :)

 © svejk2014. júl. 20. 22:02 | Válasz | #8072 
Engem már megint átvertek. :(
Ebben az alsó középkategóriás készletben is 2,5-ös az M3 as előfúrója.
És ez meg még mind semmi, van itt vagy 2-300 M3-as anyám különféle gyártótól, a magméretük 2,5-2,6 közt szór.
Holnap ki is dobom az egészet...

 © Sz.József2014. júl. 20. 21:38 | Válasz | #8071 

 © Tibor452014. júl. 20. 21:33 | Válasz | #8070 
Jó ez a táblázat, pont azt írta, amit én: csak náluk sugárra adják meg (H1=0.54127).
Mellesleg dolgoztál te már olyan M3-as anyával, amit 2.5-re fúrtak? Picit meghúzod, és már szar az egész. Na ezért kell észnél lenni kisebb meneteknél, és ez kőkemény gyakorlat, ami egybeesik az elmélettel. Arról nem is beszélek, ha véletlenül ez egy pozícionáló menet pár, vagy lötyögjön az a menet, mert a szakinak így kényelmes gyártani? Ugyan már kéremszépen....
Az peddig csak a szaki érdeke, hogy jó lögyögős, és kevésbé szerszámkoptató mérettel dolgozzon, de közben meg a szilárságilag kisebb meneteknél igenis gond lehet, ha felső határméretre dolgozunk.
Mellesleg ha a boltban valaminek az ára 1080 Ft, akkor az nem 1000 Ft, és nem viheted el 1000-ért.
Felőlem pedig mindenki olyan szar menetet gyárt, amilyet akar. Egy a lényeg, a magméretre van egy képlet, és ez nem az 1-es szorzós.
Hogy aztán ebből ki mit hoz ki a gyakorlati lehetőségei kapcsán, az egy másik kérdés, erről is írtam már.

 © fektiforg2014. júl. 20. 21:05 | Válasz | #8069 
Egyszerre egyre gondoltunk, csak közbe kerestem a linkelhető táblicskát.

 © fektiforg2014. júl. 20. 20:57 | Válasz | #8068 
Ha egy SZAKEMBER tűrés szerint elkészít egy anyát akkor az JÓ ! Márpedig , Dmag = D-P belefér a 5H , 6H , 7H menettűrésbe. türéses táblicska

 © Sz.József2014. júl. 20. 20:54 | Válasz | #8067 
Azt senki nem említi, hogy menet tűrés is létezik a világon...?
pl. a 18x1,5-ös menetnél 6H-s tűrésnél 0,3mm, 5H-snál meg kb. 0,25mm... (?)
Lásd az alább belinkelt programot...
Ahol nem adnak meg komoly feltételeket a menetre, ott pl. az M6-nak 5,2-5,3-al is elő lehet fúrni.
A menetfúrótok is hosszabb életű lesz. :) (ahogyan B.Zoltán is írta...)

 © Tibor452014. júl. 20. 19:02 | Válasz | #8066 
Ez szép dolog, és gratulálunk, de a lényeget nem írtad.:)
Mi a magméret? Remélem ebben az esetben nem a "gyakorlatias", pontatlan D-P*1-el számolsz, amit itt annyira favorizáltak páran.

 © ANTAL GÁBOR2014. júl. 20. 18:55 | Válasz | #8065 
Rendszeresen csinálok M18*1.5 ös ( hosszú) meneteket ( nagy szilárdságú fúrószár összekötő ) A magfuratot mindig késsel szedem . Az anyát gyári köszörült kaliberrel ellenőrzöm. Az apa külső átmérője induláskor +5-7 századdal nagyobb és olyan lapkával vágom ( ISO ) ami leviszi a felesleget . Ellenőrzés : mikrométerrel ill kaliberrel

 © B.Zoltán2014. júl. 20. 18:51 | Válasz | #8064 
Jelentem, ennyire még nem ment el az eszem,hogy 18,376 fúrót köszörűjek.
Az M6-osnak is 5-össel fúrok,komolytalan helyekre meg 5,2, 5,3-mal.
Én csak azt akartam leírni (túl tapintatosan) , hogy ha egy M6-os menetnek 4,25 fúróval kell elő fúrni akkor ott valami nem stimmel.

 © samo2014. júl. 20. 18:50 | Válasz | #8063 
Mit problémáztok már annyit?Ha esztergálod,s csak egy-két darab kellakkor a kisebb magmérettel fúrod és amikor a menetet esztergálod próbálgatni kell.Egy két darabnál nem érdemes bonyolítani.Én mindig próbálom,legyen az metrikus vagy coll.

 © PSoft2014. júl. 20. 18:40 | Válasz | #8062 

Én,"nagy" munkákat nem csinálok,ezért csak kettő,tizedes fúrókészletem van a sok másik "hétköznapi" mellett.:)

Az egyik 1-5,9-ig,a másik 6-10-ig.

Ha már,a pontosságot szóba hoztad.:)

Éppen most "folyik" ennek a hajtóműtengelynek az utángyártása.
Ha akarok,ha nem,muszáj századra dolgozni azért,hogy az jó,és használható legyen.:)


 © PSoft2014. júl. 20. 18:28 | Válasz | #8061 

Még,"süldő" koromban,('70-es évek)a szakmámból kifolyólag,rengeteg PM-AP tömszelence menetet fúrtam öntvény elosztók zárólapjaiba.

Az akkori öreg szakim,azt mondta,hogy..."ötöt adj hozzá a tömszelence méretéhez,és azzal fúrj".

Nem emlékszem,hogy egy is megszakadt volna a tömszelence behajtásakor,de nem is szorultak a menetek.


 © Tibor452014. júl. 20. 18:18 | Válasz | #8060 
Kedves Hostya!
A "tudományt" ne értékeld le, mert anélkül nem lenne semmilyen szerszámgéped, amin oly nagy élvezettel tekergeted a szánokat, és közben okoskodónak nevezed azt a mérnököt, aki tulajdonképpen "kezedbe adta" az eszközt egyáltalán.
Nem minden mérnök hülye ám, és gyakorlati anafabéta, ismerek olyat, aki jobban esztergál, mint egy szakmunkás.

 © Tibor452014. júl. 20. 18:06 | Válasz | #8059 
A fúrón kívül van még pár módszer menet magméret készítésekor.
Pl. a furatesztergálni is lehet, és ekkor talán nem gond elszakadni a pár tizedes kerekítési pontosságtól, Te is tudsz pár századra dolgozni az esztergádon, ha akarsz.
Az is igaz, hogy kevés olyan műhely van, ahol 10-20 mm-között tizedenként (netán 5 századonként) növekedve sorakoznak a fúrók.
Nyilván ilyenkor a gyakorlatban kerekítünk, annak minden műszaki előnyével és hátrányával együtt.

 © hostya2014. júl. 20. 18:01 | Válasz | #8058 
Én sem akarom tovább gerjeszteni a "vitát", de...

- Ha lenne 18,376mm-es fúró, azzal se lehet hobbi körülmények között 18,376mm-es furatot készíteni. (jó esetben min. 18,4mm lenne az eredmény, de ezt Te is tudod..)

- Természetesen a fenti megállapítás ugyanúgy igaz a 18,5mm-es fúróra is.

- Egy egyszerű kérdésre,nevezetesen:(#8027 [..Tömszelencéhez lenne a ,,lyuk", nem lesz nagy igénybevétel.)
az egyszerű válasz a legkézenfekvőbb szerintem.

- De ahogy az már olyan sokszor előfordult ezen a fórumon, mindig akadnak olyanok, -akik valamilyen belső indíttatásból- tudományosan próbálják megmagyarázni, hogy miért nem jó AZ ami a gyakorlatban évtizedek óta bevált.

 © PSoft2014. júl. 20. 17:10 | Válasz | #8057 

Pont ezt akartam kérdezni...

Honnan a francból vesztek ennyi-annyi,376-os fúrókat?:))

Persze,ahogy ismerlek,Te...pikk/pakk köszörülsz egyet magadnak!:)))



 © B.Zoltán2014. júl. 20. 16:37 | Válasz | #8056 
Ezt az X-et megjegyzem.
Nekem is ez a 18,376mm jön ki, de olyan fúróm úgy se lenne.

 © B.Zoltán2014. júl. 20. 16:27 | Válasz | #8055 
Nem akarok vitát generálni, de arról az apró tényről nem feledkezel-e véletlenül meg, hogy a metrikus menetnél teteje alja le van kerekítve ( alja rádiusz teteje csapot) és így jelen esetbe a menet mélység
az orsón 0,921 adódik az általad irt 1,3-mal szembe.
Én a metrikus menetet 45 évvel ezelőtt is úgy tanultam, hogy menet nem a háromszög csucsaiba végződik ,hanem lekerekítet ill. le vannak törve.

Én maradok a 18,5 fúrónál és a többséggel (Hostya) értek egyet.
Semmi személyeskedés tisztelem az elméleti tudásodat, de én a számításaid alapján nem esztergályozok menetet.

 © Tibor452014. júl. 20. 16:18 | Válasz | #8054 
Most látom a mondatomból eltűnt az a rész, hogy "a névleges menetátmérő mínusz" a menetemelkedés szoroszva X-el, ahol X=~1.082532.

 © Tibor452014. júl. 20. 16:06 | Válasz | #8053 
Nem jó ez így, a "varászámod" teljesen rossz. Egyébként is az "idegbaj környékez", amikor a műszaki életbe a varázslat szó is megjelenik.

Tehát metrikus anya meneteknél a helyes és PONTOS magméret a menetemelkedés szoroszva X-el, ahol X=~1.082532.
Így aztán a magfurat=20-1.5*X= 18.376 mm.

Volt itt már szó az 1-es szorzóról, az se helyes, csak közelítő érték.

 © tóthz2014. júl. 20. 15:28 | Válasz | #8052 
Akkor pontosítva az adott problémára a leírtak alapján:

Menetátmérő: 20mm
Menetárok mélysége:?
Magfurat:?


A varázsszám = 1,1538
menetmélység = menetemelkedés / varázsszám
1.5 / 1,1538 = 1,30005 mm ~ 1,3 mm

Magméret: menetátmérő - (menetmélység * 2) = 20-(1,3*2)= 17,4

 © B.Zoltán2014. júl. 20. 13:48 | Válasz | #8051 
Olyan régen volt köztünk Laslie , hogy a nevét se tudjuk leírni helyesen.
Sajnos én is elírtam a nevét.

 © B.Zoltán2014. júl. 20. 13:43 | Válasz | #8050 
Köszönöm a válaszod.
Előzőleg volt egy gyakorlati kérdés, hogy M20x1,5 menetnek mennyivel kell előfúrni,aszt hittem erre írtad ezeket a számításokat.


[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com