Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Kezdő vagyok.
Ha valaki tud, kérem segítsen!!!

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © Fidomaster2015. jún. 08. 20:57 | Válasz | #9488 
Szia!
köszönöm a választ, azt hiszem maradok az utolsó verziónál, inventorral tervezem az alkatrészeket és a cam részében van is ilyen "TAB" megoldás.
Mégegyszer köszönöm!
Fido

 © WolfyPontHu2015. jún. 08. 20:28 | Válasz | #9487 
Szia!
Nem röhejes. Nagyon jó kérdés.
Három dolgot tehetsz. Elbontod teljesen a "leeső" darabot. Vagyis belülről kifelé szépen elforgácsolod az egészet. Nem túl elegáns megoldás, jó hosszú ciklusidővel, de ezer éve bevált stratégia.
Ha a leeső darab kell, akkor rászoríthatsz mielőtt leesik és nem lesz hibás a kontúr, nem törik szerszám.
Ami szerintem a legjobb, hogy hidakat hagysz. A teljes kontúrt megcsinálod pl. 9.7mm mélyen (ha 10-es alut marsz) és úgy fejezed be a teljes mélységet, hogy néhány helyen kihagysz kontúr szakaszokat. (egy körnél mondjuk 120-240-360 foknál) Igy egy kalapáccsal ki lehet ütni, vagy csavarhúzóval kifeszíteni.

 © Fidomaster2015. jún. 08. 19:31 | Válasz | #9486 
Sziasztok!
Egy röhejes kérdés:
Ha 10mm-es alumíniumból kontúrral vágok ki egy darabot, mi a jó istent lehet csinálni a leeső/kieső darabbal hogy tényleg leessen és ne kezdjen el az utolsó körben hajolni lefele.
Egy csomó videót megnéztem már, és vagy nem mutatják a videó végén a történést, vagy én vagyok balfék. Érdekes dolgok történnek a amikor konyul lefele a kieső rész...Eddig szerencsére szerszámtörés nem volt, de azért ez így nem oké az szemmel látható.
Üdv:
Fido

 © Bozso7772015. jún. 08. 11:31 | Válasz | #9485 
Szia.
2mm kukorica maróval a 3mm réteges lemezt 1500mm/min simán vágom.

 © sarpba2015. jún. 08. 11:25 | Válasz | #9484 
Köszönöm, teszt indul.

 © WolfyPontHu2015. jún. 08. 10:40 | Válasz | #9483 
Javítanék
Kc=390N/mm2

 © WolfyPontHu2015. jún. 08. 10:39 | Válasz | #9482 
Szia!
Kicsit kutakodtam a kedvedért, de semmi értelmes, vagy egyértelmű utalást nem találtam fára, ezért azzal számolok ami van és mindenki levonja a következtetést.
A legótvarabb forgalomban kapható alumínium fajlagos forgácsoló ellenállása Kc=390M/mm2.
Az általad leírt üreg nagyolásnál ebben az anyagban Fc=Kc*A=Kc*Ap*fz=390*3*0,01=11.7N forgácsoló erő ébred, ahol: fz=f/z/n=300/2/15000=0.01mm. Ehhez P=Fc*vc=11.7*4.712=55.1304Nm/s->W, ahol vc=D*Pi*n=0.006*Pi*250=4.712m/s, ahol 15000 1/min=250 1/s teljesítmény szükséges.
Az előtolás irányú erő számításába nem megyek bele, mert már nem is emlékszem a képletre, de általánosan elfogadott a következő megállapítás: Fe=(0.2...0.5)*Ff, ahol Ff=Fc.
Kontúr marásánál nem adtad meg a fogás szélességét, csak a mélységet, de a fent leírt képletekkel az is számítható.
Mindebből kiderül, hogy ha a megmunkált anyag alumínium lenne, még akkor is nevetségesen sok teljesítménytöbblettel rendelkeznél mint ami szükséges. Vagyis tekerd fel a potit! :-)

 © dezs2015. jún. 07. 23:30 | Válasz | #9481 
UPLC injektor szelepet.
Ez majdnem olyan mint a HPLC injektor szelep, csak sokkal precízebb.

Röviden: acél korongban egy körív mentén van 6db furat. Ehhez az acél koronghoz rugós alátétek segítségével hozzá van préselve egy kopásálló műanyag lapka 3db íves horonnyal. A hornyok egyszerre mindig két szomszédos furatot kötnek össze. Persze csak akkor, ha pontosan van pozicionálva. Ha nem jó szögben van elforgatva a korong, akkor részlegesen elzárja a folyadék útját, és pár száz bar-al megnöveli a nyomást a rendszerben. A hagyományos szelepeken a kör átmérője, amin a furatok vannak kb 5mm. Ezek néhány foknyi pozicionálási hibát elviselnek. A kézzel tekergetős változat végállás ütközőkkel van ellátva.

Lásd:

szelep1

szelep2

szelep3

Az én szelepeimen a furatok kb. 1,5mm átmérőjű kör mentén vannak, és a hornyok is jóval kisebbek, szóval pontosabban kell oda-vissza forgatni.
Ezen kívül van olyan szelepem is, ahol tíz furat van. Ezt nem is csak oda-vissza kellene forgatni, hanem 36 fokos lépésekkel körbe.

A masina, amiből a szelepek vannak elég drága és működik, úgyhogy nem nagyon akarom szétszedni. A szelepek egyébként 1250 bar nyomásig használhatóak.

 © cree2015. jún. 07. 21:14 | Válasz | #9480 
Álitolag feltétezés alapján igy egy keretre feszitet huzal ami pl réz ami olyan fürészlap funkciot töltöt be de ami munkát végzet az a gránit homok a huzalal a vágási felületbe némi vizel elegyitve!

 © keri2015. jún. 07. 05:56 | Válasz | #9479 
Létezik olyan pontos potméter, de gyanítom verébre ágyúval esete áll fenn.
Mit vezérelsz egész pontosan, aminek nem elég egy végállás ütköző?

Ha leírod lehet hogy tudunk adni jobb megoldást is

 © dezs2015. jún. 07. 01:19 | Válasz | #9478 
Sziasztok!

NEMA 23-as léptetőmotorokat (POWERMAX II HEDS 5500-as enkóderrel) szeretnék 60 fokkal oda-vissza forgatni. Vezérlőnek a Motion félét használnám. Az a gondom, hogy kellene legalább egy "home" pozíció, mert a motor tengelyével egy nagynyomású szelepet forgatnék, amiben kb. 0,1 mm keresztmetszetű furatoknak kell fedésbe kerülni egymással a két végállásnál. Szóval pontosan 60 fokos forgatás kéne. Tudnátok tippet adni, hogy mivel próbálkozzak mechanikus ütközők beépítésén kívül? Én abszolút enkóderre gondoltam, de úgy látom az ilyesmi nagy és drága. Egy potméter elég pontos lehet erre a célra?

 © sarpba2015. jún. 06. 21:54 | Válasz | #9477 
Köszönöm, legközelebb kipróbálom.

 © jani3002015. jún. 06. 21:51 | Válasz | #9476 
Ez egy jó kérdés

 © Tibor452015. jún. 06. 21:42 | Válasz | #9475 
A 6-os maróval történő forgácsolásod csak ~ 10 W forgácsolási P-t igényel, 0.003 W (nem elírás, 3 ezred W !!!!!) előtolásit.
Így bőven van sokszoros tartalék, nyogodtan mehetsz pl. 2 ... 3-szoros előtolási sebességgel a mostanihoz képest.

 © elektron2015. jún. 06. 21:13 | Válasz | #9474 
PumaPunkuban, meg hasonló helyeken vajon hogy vágták ki azokat a gránit keménységű tonnás köveket ? Mikor kis márványban is lám milyen tudomány kell, kis méretekben is.

 © sarpba2015. jún. 06. 21:10 | Válasz | #9473 
sziasztok egy megmunkálási kérdésem lenne. Nemrég váltottam a stirodur megmunkálásról rétegelt lemezre, 1100 wattos főorsóval, és egy relatíve erős vázzal, mi a max fogási mélység, amit eröltetni érdemes, illetve honnan érzem, hogy a határon vagyok (nyilván ha törik a szerszám, akkor nem ok)

Pocket marást 6-os 2 élő végmaróval 3mm-re engedtem bele. 16000RPM-nél éreztem némi rezonanciát, de az 18000RPM-nél megszünt teljesen. 300mm/perc előtolással

Kontúrmarásnál 3-as 1 élű maróval 15000RPM 3,4mm mélységig engedtem bele szintén 300mm/perc előtolással.

Szerintetek mehetek mélyebbre, vagy gyorsabban?

 © Pál2015. jún. 06. 20:47 | Válasz | #9472 

Akkor marj egy kis márványt azzal a hasznos tized wattoddal egy fogásból 2mm mélyen.
És ha ennyire értesz hozzá köszörülj olyan szerszámot ami kőben megtartja az "élét".
Megsúgom NEM fog sikerülni !


 © Tibor452015. jún. 06. 20:15 | Válasz | #9471 
Van egy rossz hírem neked: márvány ide vagy oda, de itt is csak pár tized W hasznos P szükséges. Inkább tanulj meg marószerszámot köszörülni, technológiát számolni, mielőtt folyamatosan szakmai sületlenlenségeket írkálsz itt.

"Ez a hasznos / haszontalan P érték egy ökörség"
Na ez is egy szép kijelentésed a 9468-ban, nyilván neked a hatásfok ismeretlen fogalom. Ezért aztán bátran írkálsz ilyen hatalmas ostobaságot egy műszaki Fórumon. Hiszen így neked mindegy, hogy pl. egy 1300 cm3-es utcai autó 100 km-en akár 100 l benzint fogyaszthat.

 © Pál2015. jún. 06. 19:39 | Válasz | #9470 

Szomszédnak csináltam KB 30 perce egy sírkő betétet ( név évszám ) márványba marva.
Mezei betonfúróból köszörültem egy 90 fokos V marót.
1500 RPM 120mm/perces előtolás, de a 200 Wattos AC szervó is szenvedett.
Ennyit a tized wattos hasznos teljesítményről :)


 © Motoros2015. jún. 06. 12:50 | Válasz | #9469 
Fúráshoz is kell kakaó:
"A fúró két főélét a keresztél köti össze, amely nagyon kedvezőtlen forgácsolási viszonyok között dolgozik, mert kb. 60°-os negatív homlokszöggel forgácsol, mintegy kaparja az anyagot. Ezzel magyarázható, hogy csigafúróval végzett fúráskor az előtoló erő csaknem azonos nagyságú a főforgácsoló erővel."

 © Pál2015. jún. 06. 10:02 | Válasz | #9468 

Nálam is a Z tengely garantáltan 20 kg felett van és ehhez jön a fecskefarkas csúszóágy jó két tenyérnyi felületen érintkezve.
Ez a hasznos / haszontalan P érték egy ökörség, mert a haszontalan nélkül a másik mit sem ér.
Súrlódás volt van lesz, ha nem győzzük le a hasznos miliwattos P mit sem ér.
Tehát ilyen nincs hogy haszontalan teljesítmény ha ez ahhoz kell hogy a gép mozogni tudjon.
Mondjuk azt is megnézem mikor elég ez a tized watt mellékhajtás mikor egy kopott 20-as maróval telibe 1 fogásból marok le 20-as certalt mert nincs kedvem fűrészelni. :)


 © lazi2015. jún. 06. 09:02 | Válasz | #9467 
Nekem legjobban a NYÁK lemezből kialakított váz tetszik. És működik. Ez a lényeg, nem az, hogy miből van, és mennyit zabál a motor.
20 kiló fölött van az ISEL Z tengelye, lehet mesélni miliwattokról, de azt fel is kell emelni.

 © Pál2015. jún. 06. 08:38 | Válasz | #9466 

Láttam kartonpapírból is "gépvázat" ,de ezt tényleg csak idézőjelben nevezném gépváznak.
A csúszó felőletek is kartonpapírból voltak, magát a szerkezetet is gigantikus mennyiségű ragasztószalag tartotta össze.
Ami a legdurvább hogy működött és valami hab anyagot martak vele :)


 © lazi2015. jún. 06. 08:30 | Válasz | #9465 
Modik, munka van.
Ne csak az igazságot moderáljátok.

 © Tibor452015. jún. 06. 08:03 | Válasz | #9464 
Szakmai butaságokat beszélsz, de ezt már megszoktuk tőled. Ilyen alapvető dolgokat nem értesz még most se, hogy hasznos teljesítmény, és a tizedespont jelentése.

 © Pál2015. jún. 06. 07:49 | Válasz | #9463 

Tibikém már párszor leírtam neked, hogy az én gépemet pár Watt direkt hajtásban meg se mozdítania.
Közel sem beszélhetünk ideális feltételekről mivel itt nincsenek golyós vezetékek.
Mellesleg egyszer leírtam neked mivel lehetne számolni, de valahogy nem volt kedved hozzá.
Mert az is én állításomat igazolná :)
Hobbys abból építkezik ami van és nem számolgat tized wattokat!


 © kocsora2015. jún. 05. 23:41 | Válasz | #9462 
A legfurább alkatrésze a motor távtartó. Azt a gyerek babakocsijából termeltem ki. Megtisztelő a gépváz elnevezés...

 © Tibor452015. jún. 05. 10:08 | Válasz | #9461 
Palikám (ha már Tibikézel) pont erről írtam, néhány század W csak előkerül a legolcsóbb, legmezeibb megoldás kapcsán is.

 © Pál2015. jún. 05. 09:07 | Válasz | #9460 

Tibikém párszor már el lett magyarázva, hogy a hobbys abból épít ami van és nagyon nagyon magasról tesz a többire !
Láttat te az a gépvázat ?
Ott aztán van benne minden ami a háztájiban megtalálható !


 © Tibor452015. jún. 05. 08:06 | Válasz | #9459 
Itt sokan nem hitték, hiszik, hogy az idetartozó elmélet, számítások alapján zömében csak tized, század hasznos Watt-ok kellenek egy mellékhajtáshoz a forgácsoláskor. Ezt pedig a te esetedben is tudják "ezek a csöpp motorok".
Így a te példád is ékes bizonyítéka ennek a ténynek a gyakorlatban. A Robsy topikban pedig konkrét számítási eredményeket, példákat is találsz erre.
Egyben örüljünk is ennek a ténynek, mert ez a tény teremti meg a Hobby CNC létezését, hiszen nem tudják úgy elszúrni az emberek a hajtást, hogy valahogy ne működjön, azaz nulla közeli CNC, hajtástechnikai tudás mellett is valahogy mozogni fog az a szerencsétlen hajtás.

 © soma2015. jún. 05. 07:27 | Válasz | #9458 
megoldódott a dolog, köszönöm a segítséget!

 © kocsora2015. jún. 04. 21:52 | Válasz | #9457 
Sziasztok!

Ma azt hiszem eléggé feszegettem a "gépem" határait.
Bútorlapból kellett betűt kivágni.
Nyárfa kollégától kaptam kölcsön egy 1/8" 3x22 kétélű marót. Mivel az M8 menetes szár által mozgatott tengelyek nem túl gyorsak, ezért a fogásmélységgel próbáltam időt nyerni.
Mivel a bútorlap 18mm, ehhez állítottam mindent. Így lett a fogás 4.5 mm.
Persze a megmunkálás közben derült ki, hogy a szomszéd által adott bútorlap 16! mm. Még jó, hogy nem fémből van a szerkezet...

Nem hittem benne, hogy számottevő hiba nélkül ki tudja vágni. A második betű már egész jó lett, hogy eltoltam 2 mm-el a Z-t.
Szúrok be két képet, hogy az is tudja miről beszélek, aki nem látta Debrecenben "Hitványka"-t. Nem értem, hogy ezek a csöpp motorok egyáltalán üresen miért mozgatják a szerkentyűt...

Valaki mondja már meg nekem, hogy miként van az, hogy kézzel könnyedén le tudom fogni a motor tengelyét, közben meg 4.5 mm mélyen viszi a bútorlapot.

Más. Ismét pozitívan csalódtam a kínai marókban...





Bocs, hogy ide szemeteltem, lassan kérnem kell egy saját, épül a gépem témát :)

 © WolfyPontHu2015. jún. 04. 17:34 | Válasz | #9456 
Ha jól értem ez egy szorítópatron. Azok általában tartományban használatosak. Pl:3-4-ig. Szerintem jó lesz.

 © Bozso7772015. jún. 04. 16:50 | Válasz | #9455 
Gyors kérdésem lenne.
Kress maróm van, a patron 1/8" - 3.175mm.
Viszont kaptam garant turbómarót ami 3mm...beletehetem e ebbe...vagy van valami kizáró ok hogy ne tegyem...belepróbáltam, meghúztam, és fogná, dee inkább kérdezek mielőtt hülyeséget csinálok.

 © soma2015. jún. 04. 10:04 | Válasz | #9454 
nagyon jó! jösti! este kipróbálom.

 © csewe2015. jún. 04. 10:02 | Válasz | #9453 
Van egy könyvem ami a PC felépítéséről szól,és abban világosan le van írva,hogy kizárólag bemenetként hsználható.
De ha nem így lenne,akkor is ebben a konkrét esetben csak bemenetnek tudná használni,mivel az áramkör úgy ven felépítve.

 © csewe2015. jún. 04. 09:57 | Válasz | #9452 
A VCC az a pozitív tápfeszültség,ami lehet több is mint +5V.
A ttl,az pedig +5V lehet max.
A relé kimenetei tulajdonképpen csak egy kapcsoló kimenetei,tehát ha rákötöd az egyi kimenetre a lézervezérlő +5V-jára,a másikat pedig a lézervezérlő bemnetére,akkor jó eséllyem kapcsolgatnia kell a lézert.

 © soma2015. jún. 04. 09:51 | Válasz | #9451 
A 11-esem tényleg bemenet, szerintem nem lehet kapcoslni :S
A relémen 0 V van ha bekapcsolt ha nem.
Ez esetben ha a relé földjére rákötök 5 V-ot, és a relé kimenetet a lézer driver TTL-jére, okés lesz a dolog?
Amúgy a lézer vezérlőmön van VCC meg TTL, mi a különbség? (Beállítottam egy "mű" lézer kapcsolással a megfelelő feszültséget már)

 © Yankoo2015. jún. 04. 09:36 | Válasz | #9450 
Attól, hogy bemenet még kapcsolható nem? 11 mint GND és Gmint +5v. Tehát lehet használni TTL-re. Nálam mondjuk fordítva van, G a GND és van 4 bemenet végállásnak. Bocs ha rosszul gondolom :)

 © csewe2015. jún. 04. 06:43 | Válasz | #9449 
A lézermeghajtó vezérlőbemenetét meg kellene mérned,hogy alaphelyzetben 5V,vagy 0V van e rajta.
Ha 5V van rajta,akkor a relén keresztül a 0V-ra kell lekötni,ha 0V van rajta,akkor pedig 5V-ra.

 © csewe2015. jún. 04. 06:38 | Válasz | #9448 
A 11-es pin bemenet.

 © Yankoo2015. jún. 03. 23:38 | Válasz | #9447 
Jó ez a vezérlő lézerhez. Legalábbis egy kimenetet látok rajta. Írd át az output 1 portját 11-re majd a vezérlő G és 11-es pontja között 5V-ot kell mérj ha megvan akkor mehet a lézer TTL bemenetére. Arra figyelj, hogy ha több mint 5V akkor a lézer áramát visszább kell tekerni, mert megsülhet.

 © soma2015. jún. 03. 21:35 | Válasz | #9446 
Szia! Nincsen hozzá leírásom, ez benne a kihívás. :)
Na megtaláltam a relé pint, 14-es. (kattog M3 és M5-re) Az M11P1-es megoldás nem működött nekem nem reagál rá semmit. Kérdés az, hogy a hol kellene tudnom valamit(feszültség) mérni a vezérlőn, ha a relé bekapcsolt?

 © csewe2015. jún. 03. 14:58 | Válasz | #9445 
Evvel a vezérlővel szerintem kissé mellényultál,mert én scak egyetlen kimenetet látok rajta,az pedig a relé (R1-R2)
A leírására lenne szükség,ahoz,hogy segíteni tudjunk.
Mindenesetre,ha a reléhez tartozó kimenetet eltalálod a beállításoknál,akkor kattogni fog,így mérni sem kell.
Ha csak a relé van kimenetnek a vezérlődön,akkor csak vektoros rajzolás,vagy a G-ray jöhet szóba,mivel a többi megoldás olyan gyakran kapcsolgatná a relét,hogy rövid időn belül tönkremenne.

 © soma2015. jún. 03. 14:17 | Válasz | #9444 
Köszi!
Egyelőre örülök, ha "rajzolni" tudok vele, a rendes gravír majd később jönne.
A 17-es pin-t állítom output 1-re, és M11P1-el kapcsolom be, de hova kell kötnöm a lézert a vezérlőre? amit R1-R2-vel jelöltem azokra a pontokra? Mi az a digit trigger? Egy kieg. a Mach-hoz?
(A z tengelyes vezérlésről én is olvastam már, de egyelőre nem azzal próbálkozok)

 © Yankoo2015. jún. 03. 12:14 | Válasz | #9443 
M3 nem jó mert a relét kinyírod vele. A TTL-bemenetre kell bekötni a 17-es pint.

 © Yankoo2015. jún. 03. 12:13 | Válasz | #9442 
17-es pin Output 1 vagy 2-re állitsd be és active low pipa. Utána M11P1 vagy M11P2 parancsal tudod be M10P1-2 vel kikacsolni. Kötheted a Z DIR-re is akkor ha Z-ve mozogsz lefele bekapcsol felefele akkor kikapcsol. Gravírozásnál az utóbbit ajánlom. DotG-hez az előzőt. G-rayhez meg mind1 ott szinte mindig megy. Mach3 pluginhoz kell a digit trigger is 17es pin-re. A Zdir asszem a 6-os pin, de nézd meg.

 © soma2015. jún. 03. 11:26 | Válasz | #9441 
Üdv!
Megvan mindenem a kis lézer projektemhez, csak hát sajnos nem tudom bekapcsolni mach3-on keresztül.. :D
Van egy kínai 3 tengelyes vezérlőm, és nem tudom hogy kellene kapcsolgatni a lézert.
Olvasgattam neten, hogy M3 és M5 paranccsal kellene menjen, viszont mit kell beállítanom hozzá, hogy a mach3 ki is adja a kis vezérlőmnek? Hányas pin-t kell, és minek beállítani? Esetleg hogy tudnám mérni ezt, hogy bekapcsolt-e vagy sem? (A vezértő 1-es pin=enable, 2-7 = motorok, 10-13 és 15=bemenetek [végálláskapcsolók, stb..], marad a 8-9, a 14 és a 16-17-es pinek. Próbálgattam már, de nem sikerült sehol mérnem semmit.)
Tudna esetleg valaki segíteni? Köszi!
kép róla:
http://kepfeltoltes.hu/view/150602/pin_kiosztas_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

 © WolfyPontHu2015. jún. 01. 12:21 | Válasz | #9440 
Igen-igen! Köszönet érte!
Ajánlom figyelmedbe a 189. linket!

 © karakan2015. jún. 01. 10:34 | Válasz | #9439 
Nagyon köszönöm!

 © Kristály Árpád2015. jún. 01. 10:26 | Válasz | #9438 
Halihó...
Itt mindent megtalálsz:
http://hobbycnc.bitz.hu/cnctar.hunbay.com/Csuhas/szakirodalom_linkek.txt

Köszönet érte, Csuhásnak!!!

 © karakan2015. jún. 01. 10:20 | Válasz | #9437 
Szeretnék leírást vagy bármilyen infót kapni anyagok megmunkálásával kapcsolatban. Milyen anyaghoz milyen maró, hány élű mekkora fordulatszám és előtolás ideális. Ha van erről dokumentáció vagy tapasztalat összeszedve azt előre is nagyon megköszönném !

 © keri2015. máj. 23. 07:36 | Válasz | #9436 
3A-re én simán flexi UTP kábelt használtam (nekem meg ez volt itthon :D )
Bőven bírja. Azért bátorkodtam ezt használni, mert a motor saját vezetékei vékonyabbak.

 © Rabb Ferenc2015. máj. 22. 14:07 | Válasz | #9435 
Használj nyugodtan 5x0,75-öt. Sokkal hajlékonyabb és bőven elég a 3A-re.

Már csak azért is, mert nekem is ez van :)))

 © karakan2015. máj. 22. 09:42 | Válasz | #9434 
Hello,

A motor és vezérlő közé keresek ideális energia vezetéket. a Motorok nema23 12v-ról 3A hajtva milyen vastag sodrott rézvezetéket kellene vennem. MTK 5x1mm re gondoltam a vezeték max terhelhetősége 10A. megfelelő lenne ?

 © soma2015. máj. 22. 07:42 | Válasz | #9433 
A PC szerintem is rendben.
Igen, szerintem kicsi a méréshatár, vagy nem tudom, mert akkor is 0.00-t mutat, amikor benyomva van a vészstop ( a motorok nem kapnak áramot, csak a vezérlő meg a hűtőventik[0.09A-esek]) szóval nem tudom :/
A hétvégén megnézem, hogyha csak egy motort kötök a rendszerre, azt rendesen mozgatja-e. (ugye kisebb lesz az áramfelvétel)

 © Danibá602015. máj. 21. 21:55 | Válasz | #9432 

Akkor, a PC rendben.

Az a „semmi” azt jelenti, hogy nem mutat semmit?
Vagy kevés az 5A méréshatár, mert attól magasabb az áramfelvétel?

És, áram mérés közben is mozdul a motor dadogva?


 © soma2015. máj. 21. 21:24 | Válasz | #9431 
Na megmértem, a feszültség stabilan 24V. Áramot nem tudok rajta mérni, bekötöm sorosan a multimétert a táp +12 V-os kimenetéhez, de semmi . 5A-ig tud mérni a multiméterem.

 © soma2015. máj. 21. 15:22 | Válasz | #9430 
Igen raktam bele, most 1G memória van.
Oké, megmérem este, köszi!

 © Danibá602015. máj. 20. 23:09 | Válasz | #9429 

A PC be, raktál már több memóriát?

A tápon kellene mérni ar áram és a feszültség szintváltozást. Amikor mennek a motorok.
Ez már sokat jelentene, hibakeresés szempontjából.
További segítéshez ezek az adatok kellenének.


 © soma2015. máj. 20. 22:50 | Válasz | #9428 
Üdv!
Még mindig fennáll a problémám, miszerint hullámozva forognak a motorjaim, azaz olyan, mintha megtenne x lépést, majd áll egy kicsit, aztán megint elindul. A vezetékezés rendben van, a szoftveres rész szintén ha minden igaz.(Próbáltam más motorokkal is, követtem minden elérhető leírást a netről, stb.) A hiba valahol a tápegységemben vagy a vezérlőmben lehet. (Kaptam olyan tanácsot, hogy a vezérlőben cseréljek ki alkatrészeket, azért ezzel biztosra mennék, mielőtt megbontom...) Hogy tudnám kimérni, hogy jó-e a tápom? Egyéb ötlet a probléma megoldására?

 © pingtomi2015. máj. 20. 14:49 | Válasz | #9427 
Köszönöm, pont erre kellene.

 © svejk2015. máj. 19. 17:46 | Válasz | #9426 
De ha egyedi, vagy nagyon kis sorozatú és kis méretű fémalkatrészek gyártása a cél, akkor uccu neki. Jó kis szórakozás lesz...

 © svejk2015. máj. 19. 17:44 | Válasz | #9425 
Alsó hangon is bele lehet heccölni úgy 3-400 ezret, hogy használható CNC legyen.
De akkor még mindig marad a relatíve kicsi munkaterület és a korlátozott sebesség a csúszószánok miatt.

Ha nem a fémipar lenne a fő csapásirány akkor inkább ennek a segítségével minél több alkatrészt gyárts le és kezdj el egy célodnak megfelelőt építeni.
Aligha lesz ilyen pontos és stabil, erős mit a mostani, de hátha nem is ez a cél.

 © TROMF222015. máj. 19. 16:14 | Válasz | #9424 
Én még nem építettem CNC gépet, de megnéztem a masinádat.
Ha hozzányúlnék, igyekeznék mindent az eredi állapotába visszaállítani.
Szerkezetileg, esztétikailag.
Igen, sok-sok pénzért és nagyon sok idő ráfordítással. Lenne egy remek, restaurált szerszámgéped egy bizonytalan kísérlet helyett.
De mások talán másképp látják.....

 © pingtomi2015. máj. 19. 13:48 | Válasz | #9423 
Sziasztok,

Előre is elnézést kérek, ha nem megfelelő topikba írtam, de nem találtam mást, ami jobb lenne, mint ez.

Van egy marógépem (http://www.pingtomi.hu/cmsnew/galeria/category/23-margp.html), ez egy Stanko 6P80w. Eddig elboldogultam vele, szeretem & imádom gép, de felmerült a gondolat, hogy (C)NC-sítenem kellene. Na nem profi CNC gép kellene, csak egy erős hobbi alap. A mozgástere elég volt eddig. Arra gondoltam, hogy kicserélem a trapézorsókat golyósorsókra, csinálok okos meghajtást, és elvileg lesz egy használható kis gépem. Érdekelne a véleményetek, hogy érdemes lehet nekikezdeni? Mik lehetnek a legnagyobb buktatók? Lelkesedés van, idő már kevesebb (munka & család mellett), de nem sürgős. Vagy már eleve vesztes ötlet, inkább próbáljam meg eladni, és vegyek egy alap CNC gépet?

Előre is köszönök minden segítséget!
Tamás

 © WolfyPontHu2015. máj. 19. 08:03 | Válasz | #9422 
Jó reggelt!
Hát ezek a számok nem szentírás. Lehet változtatni bármin. (hallani fogod mit "szeret" és mit nem) Azért ajánlottam a Garant katalógusát, mert általános. Tapasztalati értékeken alapul. Nem utolsó sorban vannak benne javasolt stratégiák kontúrra állás, szerszám merítés, meg hasonlók. Javaslom ezeket is elolvasni annak ellenére, hogy "otthon a sufniban" nem biztos, hogy szükséges alkalmazni ezeket.
Szerintem ha elhagyod a hab marást, már mindegy lesz, hogy alut marsz-e, vagy bronzot, acélt. Ha elgépészkedsz valamit akkor törni fog a maród.

 © sarpba2015. máj. 19. 07:15 | Válasz | #9421 
Köszönöm, pont erre volt szükségem. (röviditések, képletek.) Egyébként a leírt példában kiszámolt 2197mm/perc előtolási sebesség egyelőre gyorsnak tűnik nekem. Nehezen tudom elképzelni ezen a sebességen a marást az én gépemmel.
Egyébként hogy érdemes haladni szerintetek mármint a megmunkált anyagok tekintetében. Habokon már most is kísérletezem, persze azt nehéz elrontani...

A mellékelt könyvet már aznap elolvastam. ;)

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 14:30 | Válasz | #9420 
Köszönöm. Ennél többet nem is szeretnék tudni róla. :-)

 © Dakota252015. máj. 18. 14:27 | Válasz | #9419 
Akkor gyorsan, röviden, érthetően, konyhanyelven:
Valamilyen jellemzőnek (hőmérséklet, nyomás, pozíció, stb., stb. megpróbáljuk kitalálni két istenbizony ismert pontja közti tetszőleges harmadik pont értékét, értékeit.
A konkrét esetben:
-Ha egy egyenesvonalú mozgás induló és végpontját ismerem, 100% pontossággal interpolálhatom a két ismert pont alapján az egész szakasz összes pontjait, ha a két ismert pontra egyenest illesztek.
Körnél dettó, csak megfelelő sugarú körívet kell illesztenem a fix pontokra. (igaz, itt több adat kell, hogy 100%-os legyen a dolog. Szabályos kör megadható pl.: középpontjával és sugarával, vagy három pontjával, stb.)
A matekja eleinte egyszerű, de bonyolodik, ahogy belemegyünk. - Mint minden.:)
Az illetékes G-kódok végrehajtó rutinjai ezek alapján számolják a szerszámpályát.

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 13:23 | Válasz | #9418 
Bevallom fogalmam sincs mit jelent pontosan és mi a matekja. :-(

 © Dakota252015. máj. 18. 13:13 | Válasz | #9417 
Valóban. Csak azért szóltam, nehogy tévútra fusson valaki.

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 12:30 | Válasz | #9416 
Igazad van, nem voltam pontos, de azt hiszem jelen esetben bőven elég, ha a lineáris-, vagy körinterpolációt emleget a könyv.

 © Noo2015. máj. 18. 11:53 | Válasz | #9415 
Pedig a fánál is kellene számításokat csinálni ha szép felületet akarsz.

 © Dakota252015. máj. 18. 11:40 | Válasz | #9414 
(Interpoláció=mozgás) -- NEM!

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 11:13 | Válasz | #9413 
Ja a fa! Nem fogsz találni fához technológiát (szerintem), mert gyakorlatilag mindent elbír. Bármit. :-) Arra kell csak figyelned, hogy ha a fordulathoz relatív kicsi az előtolás, akkor égetni fogja. Ilyenkor fel kell csavarni a potmétert.

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 10:58 | Válasz | #9412 
Arra kérlek sarpba, hogy előbb olvasd el a könyvet, mielőtt a marógépet bekapcsolnád! Tudom, hogy nagyon szeretnéd már használni.
Ha elolvastad, rengeteg kérdésed lesz, úgy fogod érezni, kevesebbet tudsz, mint mikor elkezdted az egészet. De lesznek jó kérdéseid.
A letöltött technologizáló program szerintem felesleges. Elég egy szerszám katalógus, amit letölthetsz az internetről. mondjuk innen: https://www.hoffmann-group.com/US/en/toolcrib/service/downloads/zerspanungshandbuch
Max fordulat, max előtolás, max nyomaték, meg ilyenek valószínüleg ahhoz kellenek hogy a kiszámolt technológiát a gép teljesítménye alapján ellenőrzi vissza. Vagyis, hogy a számolt értékekkel nem fullad-e le a főorsó forgácsolás közben. Abszolút felesleges.
De hogy válaszoljak is Neked:
Két dolgot célszerű tudnod adott szerszámhoz: vágási sebességet (Vc) és egy élre eső előtoló sebességet(Fz).
Ebből a kettőből minden kiszámítható.
Pl: Szeretnél Alut marni mezei 4-es HSS maróval, mert az van a szekrényben. Felcsapod a katalógust, és ez van benne: Vc=138m/min Fz=0.01mm
Mit jelent ez? A vágási sebesség, vagyis a szerszám palástján ébredő kerületi sebesség legyen 138méter egy perc alatt, az előtoló sebesség pedig egy gordulatra és egy élre vonatkozik. Tehát a fordulat n=Vc/D/Pi, azaz n=138000mm/4mm/3.14=10987 1/perc
az előtolás pedig F=n*Fz*z , F=10987 1/perc*0.01mm*2=2197mm/perc lesz (ha a szerszám két élű).
Abba most nem megyek bele, hogy ezt a szerszám milyen mélyen és mekkora fedéssel tudja. A katalógus erre is utal, de ez legyen egy másik bejegyzés témája.
Remélem tudtam segíteni!

 © WolfyPontHu2015. máj. 18. 10:21 | Válasz | #9411 
Húúúú! Srácok! Alapvető fogalmakkal nem vagytok tisztában. Ami csak abból a szempontból baj, hiszen mindent meg lehet tanulni, hogy már forgácsolni szeretnétek.
Marásnál, esztergálásnál, meg általában a forgácsolásnál mellékmozgás, azaz előtoló mozgás a szerszám adott irányú és sebességű elmozdulása forgács leválasztása közben. (Interpoláció=mozgás) Vagyis igen, előtolás a szerszám mozgása az anyagban. Függetlenül attól, hogy a szerszám mozog, vagy a munkadarab. Főmozgás alatt a főorsó forgását értjük.
Az előtolás sebessége lehet attól gyors, hogy mm/perc a mértékegysége, vagy mm/ford. Értelem szerűen 100mm/perc sokkal kevesebb, mint 100mm/ford. G94 -> mm/perc ; G95 -> mm/ford
Erre fordíts figyelmet, mert csúnya cserszámtörések szoktak lenni az ilyen elírásokból!

 © Yankoo2015. máj. 16. 13:55 | Válasz | #9410 
A sebességekkel zavarban vagy szerintem. Van a gyorsjárat ami a gép maximum sebessége, és van megmunkálási sebesség amit te állítasz be G1 X50 F1200, de ettől a gyorsjárat lehet 5000mm/p is..

 © sarpba2015. máj. 16. 12:19 | Válasz | #9409 
Az anyagmegmunkálás sebességére honnan lehet megbízható információkat szerezni?
Rétegelt lemez, polikarbonát, alu (különböző ötvözetei), sárgaréz, vörösréz, etcetc...

Ami érdekel:
Adott szerszámhoz a főorsó sebessége, megmunkálási mélység, előtolás.

Leszedtem 1-2 1 hónapos trialt, pl HSMadvisor, de kb. a túl sok infó kategória, nyilván sokkal komolyabb gépekhez készült a szoftver, illetve itt az alapbeállításokkal is gondom van.

- Főorsó max fordulat: 24000 RPM
- Főorsó max fordulat megmunkálás közben:??
- Max feed: (ez gondolom a max megmunkálási sebesség, ami elvileg egyelő a max mozgási sebességgel a motor beállításoknál Mach3-ban, most 1200mm/sec-en van de még a duplája sem sok a gépnek)
- Max nyomaték: gondolom ez az az érték lehet, amit deformációmentesen, vagy inkább tűrésen belüli deformációval elvisel a szerkezet. Ez az érték abszolút passz, komoly alakváltozási statikai számítások, esetleg mérés kellene, egyenlőre nem tudom mit lenne érdemes ide írni.

Ha ezeket beírom, kiadja a beállított anyaghoz és szerszámhoz a megmunkálási értékeket, de ez a szoftver sem teljesen ok, nincsenek benne fa anyagok.

 © Yankoo2015. máj. 16. 11:52 | Válasz | #9408 
Két lehetőség van aspireban, az egyik a mach2/3 arcs (mm).txt, vagy a G-code Arcs (mm).tap. Utóbbival nekem olyan gondom szokott lenni, hogy a G2/G3 kódokra hibát ír a mach3. Reliefnél nem nagyon lesz G2/G3 (körinterpoláció, vagyis nem sok kis apró szakaszból rakja össze a kört, hanem 1 ""vonalból"", ami G kódban 1 sor lesz nem pedig több száz). Az előtolás. A mach3 az előtolásokat úgy értelmezi, hogy G0 a gyorsjárat, vagyis ahol a sor elején G0 van ott a gép max sebességével fog árni. A programban kelle legyen G1 sor, amihez tartozik egy F (feedrate/előtolás) érték, pl 500, azaz 500mm/p.

 © sarpba2015. máj. 16. 11:41 | Válasz | #9407 
Köszönöm a linket, olvasom is épp.
Igazából ami érdekelne:
A gépem jelenleg 3 tengelyes, egyelőre ezt szeretném megtanulni használni.
1, Mit értenek a programok előtolás alatt, az x,y síkban a főorsó motor mozgási sebességét munka közben?
2, Ha igen, akkor a Mach3 miért nem veszi figyelembe az Aspire-ben készült gcode sebesség adatait? (sok gcode formátum választható, nem tudom melyiket szereti igazából a Mech3) Ahogy nézem a mach3-ban beállított max motorsebességekkel mozog a gépezet, ami addig nem gond, míg teszt jelleggel habanyagokat marok, de bármi másnál instant szerszámtörés szerintem. :/

 © WolfyPontHu2015. máj. 15. 17:16 | Válasz | #9406 
Első körben ezzel kezdenék: http://camkft.hu/sites/default/files/fajlok/cnctechnologiaesprogramozas.pdf

 © sarpba2015. máj. 15. 13:46 | Válasz | #9405 
Köszönöm, megvan a hétvégi olvasni/tanulnivaló.

 © Gyati2015. máj. 15. 12:38 | Válasz | #9404 
Szia!
Küldtem, nézd meg.

 © SK2015. máj. 15. 12:19 | Válasz | #9403 
Köszönöm válaszod, igy egy kicsit egyszerűbb.

 © sarpba2015. máj. 15. 11:53 | Válasz | #9402 
A gépem készen áll, már "csak" programozni kellene. Találgatással jó sokáig tartana kikisérletezni, hogy mit/hogy állítsak be. Alapfogalmakkal hogy, hol tudok tisztába kerülni? Javasolnátok valami szakirodalmat cnc milling témában? Sok anyag van a neten, így a bőség zavara miatt nem tudom, hogy mit érdemes etalonnak tekinteni... :/

 © Németh Szabolcs2015. máj. 15. 11:38 | Válasz | #9401 
Elvileg ez a fajta csapágy ,gyárilag előfeszített,nagyon brutálisan kellene ahhoz meghúzni,hogy szoruljon .
Az előfeszítést nem az az anya fogja biztosítani,amivel az orsódat tartod bent .
Ha nem jól írtam volna ,javítson ki valaki.

 © SK2015. máj. 15. 10:47 | Válasz | #9400 
Egy anya, benne hernyócsavarral. Próbálkozom.

 © keri2015. máj. 15. 10:38 | Válasz | #9399 
Igen, ezt írtam le :)
De csak 1 anya van rajta? nincs kontra?
Ebben az esetben menetrögzítőt kell használni az anya rögzítéséhez még beállítás előtt és a ragasztó szilárdulása előtt beállítani a kívánt hézagot.
Esetleg van olyan anya aminek az oldalában vannak hernyó csavarok a meneten történő rögzítéshez.

Lényeg hogy ne szoruljon a csapágy, de még éppen ne is kotyogjon.

Szalai Gyuri szokott előkotorni táblázatokat a hogy mekkora forgatónyomatékkal kell meghúzni.
Én a hasraütéses becslések bajnoka vagyok :D

 © Fränczy2015. máj. 15. 10:35 | Válasz | #9398 
Isten őrizz, hogy visszahívjuk, jön az magától is, vagy már itt is van...

Amúgy, hogy bántanám? "Ne vedd támadásnak (bántásnak), csak segíteni akarok. "

 © SK2015. máj. 15. 10:31 | Válasz | #9397 
Pontositom. FK12 hajtás oldali csapágyat szeretném a 16-os orsóra szerelni. Ehhez van egy anyám amit meg kell húzni. Ennek a szerelését kérdeztem.

 © keri2015. máj. 15. 10:26 | Válasz | #9396 
Amúgy nekem is feltűnt hogy nagyon rászálltatok a kezdőkre :)
Unatkoztok? Megkérjük Varsát hogy engedje vissza Békésit? :D

 © Fränczy2015. máj. 15. 10:21 | Válasz | #9395 
Feleségül ne kérjünk meg? Szaknyelvre, képfeltöltésre meg helyesírásra hirtelen 3 topikot is létre kellene hozni hirtelen.

1. Mondat elejét nagybetűvel írják jobb helyeken és ez messze van a HE oldalon tapasztalt helyesírás számonkéréstől... ez szerintem alapnak kéne lenni mindenhol, még akkor is ha az írásban némi hiba fellelhető.
2. Adatlapot nem ártana kitölteni, nem csak neked (legalább: név, életkor, ha hirdetsz akkor a helységnév ahol vagy).
3. Ha írsz valakinek választ akkor a jobb oldalon lévő "Válasz" gombot meg kéne nyomni.

Ne vedd támadásnak (bántásnak), csak segíteni akarok.

 © keri2015. máj. 15. 10:21 | Válasz | #9394 
Milyen anya?
Az orsóvég csapágy előfeszítésére gondolsz?
Vagy dupla golyós anyád van csavaros feszítéssel?
Amúgy meglehetősen kicsi erővel kell meghúzni hogy ne terheld túl a csapágyat.
kb. A tervezett munkaerő szorozva a menet emelkedés szögének szinuszával.

Gyakorlatban ezt úgy mondjuk érzéssel :D
Összehúzod a két anyát hogy ne legyen kézzel érzékelhető kottyanás. Elkezded lelazítani, amikor már érzel egy kicsi kottyanást, megjegyzed, ráhúzod addig amíg teljesen el nem tűnik, na és most a két pozíció között inkább lazábbra állítsad, ha mérhető kottyanás van a gépen akkor úgy is feszítheted még. Illetve ha szimpla golyósanyát használsz annak természet szerüleg van némi kottyanása ~1-2század, akkor a tengelyvég csapágyazásnak is lehet egy kevés. Könnyebb mozgás, tartósabb üzemelés a jutalom ha nem feszülsz meg pár század miatt. Gyakorlatban ezt úgy sem fogod észrevenni.

 © soma2015. máj. 15. 09:59 | Válasz | #9393 
sziasztok!
nyissatok új témát a szaknyelv kitárgyalására kérlek!
mivel a második tápnak az első +12-je a föld, így az első földje és a második +12-je között 24 V mérhető.
viszont az lehet a gond, hogy a léptetőmotorok kevés áramot kapnak? ugye 9A a max. teljesítménye a tápegységemnek.
memóriát egyelőre nem tudtam szerezni, hogy megnézzem az-e a kevés :(

 © SK2015. máj. 15. 08:13 | Válasz | #9392 
Sziasztok,

Golyósorsóm megérkezett, még nem szereltem ilyet össze. Mekkora erővel kell az anyát meghúzni a jó működéshez, hogyan tudom mérni?

 © matricás2015. máj. 14. 20:22 | Válasz | #9391 
Tudod hogy nem arrol van szo. Most nekemis. Telo. :)

 © Rabb Ferenc2015. máj. 14. 20:19 | Válasz | #9390 
Ne strapald magad! A tarsasag egy nagy reszenek a keyboard-ja is csak ekezet nelkuli betuket tud irni Hunglisul...

 © Németh Szabolcs2015. máj. 14. 18:56 | Válasz | #9389 
Akkor én elolvastam !!!


[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com