Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Kezdő vagyok.
Ha valaki tud, kérem segítsen!!!

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © keritegnap 07:22 | Válasz | #10130 
Akkor talán ott kéne kezdeni, hogy NE "mindenképen direkt hajtásban gondolkodj"

Szervó 1,25Nm-e nem kevés amúgy, mivel impulzusban a duplája is lehet és magas fordulatig leadja a névleges nyomatékot. Míg a léptető nyomatéka csak addig igaz amíg áll, utána meredeken zuhan, és nem is képes leadni nagyobb nyomatékot ennél, mert telítésbe megy a vas.

Ez egy jó grafikon.

 © Kisamotors2016. ápr. 29. 23:05 | Válasz | #10129 
Tervezgetem az első komolyabb gépem.
Nincsenek túl nagy elvárásaim, de használhatót szeretnék építeni, így inkább azoktól kérdezek, akik már kifizették a tanulópénzt :)
Van pár 300W-os DC szervóm, 1000-es encoderrel.
A PID vezérlő nagyjából azonos árban van, mint a 2-3Nm-es (kínai) léptető és vezérlője együtt.

Nem tudom melyik lenne a jobb kompromisszum.
Mindenkép direkt hajtást szeretnék, ez is a DC szervo ellen szól (1.25 Nm)
16x5 orsóval, 30-as, 25-ös 20-as lineárokkal. Item profilokkal, vagy hegesztett zártszelvény vázzal? Ez nagyon nem mindegy, de nem tudom...

Kb. 400x500-as munkaterület, főleg alu és fa (bútorlap, MDF) marás, nagy sebességű relief és lézergravírban nem gondolkodom, ahhoz szíjas gép talán jobb lenne.

 © zozo2016. ápr. 29. 18:35 | Válasz | #10128 
Leírás alapján lehet igen.
Linkeld be, miről van szó.
Gondolom ebayes "játékra" leltél :)

 © jani3002016. ápr. 29. 14:02 | Válasz | #10127 
Üdv !
4-phase 5-wire Stepper Motor+Driver Board+Remote Control RC adjustabl
Találtam egy ilyet .
Ezzel akkor elvileg lehet vezérelni léptető vezérlőt számítógép nélkül távirányítóval ?

 © designr2016. ápr. 19. 07:54 | Válasz | #10126 
Vezérlőt kösd le rólla,vezetékeket válaszd szét hogy még véletlenűl se érjenek egymáshoz,igy próbáld ki..ha igy is akad akkor a motor pajzsait fellazítva még próbálj igazítani rajtuk.Jártam már igy motor tekercs átkötés után a kinai léptetőket nem központosítja az illesztőperem..próbálgatva -félig meghúzva a csavarokat.Ha ez sem hoz eredményt és ugy tünik továbbra is rág-akad és úgy gondolod rentábilis(nagy motoroknál mindenképp megéri)akkor kicserélheted a csapágyat.Pajzsokat eggyenként levéve,vigyázva hogy a forgórész még véletlenűl se kerüljön ki az állóból(tudod akkor menthetetlen a motor)szépen csapágy kicserél,visszaszerel..

 © Sz.József2016. ápr. 19. 07:21 | Válasz | #10125 
Az is elképzelhető, hogy valami nem kívánatos szennyeződés került az állórész és a forgórész közé
és ez alkalmanként meg-meg fogja a forgórészt. (csak tipp)

 © vjanos2016. ápr. 19. 00:08 | Válasz | #10124 
Nem zárlatosak a vezetékei?
Pl akkor is akad, döcög...

 © dezs2016. ápr. 18. 23:41 | Válasz | #10123 
Közben leszedtem a léptetőt. Az ment tönkre. Időnként akad, alig lehet forgatni, aztán megindul, és mintha semmi baja nem lenne. Gondolom a csapágy adta meg magát benne.

 © designr2016. ápr. 18. 20:38 | Válasz | #10122 
Léptecs van az aktuátoron?Nehezen tudom elképzelni hogy a golyós orsón ugorjon az anya..ilyet még nem láttam.Lehet szorul, esetleg a golyóvisszafordító sérült..és annyira szorul hogy a léptecs nem tudja továbbvinni..kuplungold szét..nézd meg kézzel hol a baj..

 © dezs2016. ápr. 18. 20:31 | Válasz | #10121 
Sziasztok!

A jól bevált THKKR33-as lineáris aktuátorom ma elkezdett rosszalkodni. Folyamatos tengelyirányú terhelés és haladás közben időnként nagyokat kattanva vissza ugrott egy mm-t. Egy üvegfecskendőből nyomta a vizet egy vékony kapillárisba. Nyomást nem mértem, de néhány bar biztos megvolt.
Mi lehet az oka? Törött- vagy hiányzó golyó? Hogyan lehet javítani?

 © juhaszp202016. ápr. 03. 15:08 | Válasz | #10120 
Sziasztok!

Tudna valaki segíteni abban, hogy nagyságrendileg mekkora nyomatékú léptetőmotor szükséges a következő CNC tengely mozgatásához?
- Két 1605-ös golyósorsó mozgatná a végein egy egy motor tengelykapcsolóval.
- 20-as lineáris vezetéken mozog 2-2 kocsin. Teljes elmozdulás 1000mm.
- Kb össz. 60kg
- Megmunkált anyagok: Fa és alu.
Ha odajutok megpróbálom kiszámolni pontosan, csak hátha van valakinek hasonló paraméterekkel rendelkező gépe...

 © kocsora2016. ápr. 01. 14:24 | Válasz | #10119 
Köszönöm!

 © gab272016. ápr. 01. 08:42 | Válasz | #10118 
Gyakorlatilag az összes Kínában készül. A használhatósága annak a függvénye, hogy mennyire sikerült a 26 órás műszak utáni nyolcadik túlórában beültetnie a panelt a jómunkásembernek, ha az olcsóbbak közül választasz. Persze a magas ár nem garancia a minőségre. :)

1. teljesen, ha nem DOA (azaz érkezéskor már nem eleve halott). Azért érdemes átnézni forrasztási hibákat keresve, esetleg multiméterrel rámérni legalább a kritikus pontokon (tápok/föld).

2. persze, hiszen a lábkiosztása ugyanaz. Arra mondjuk nem árt odafigyelni, hogy elektronikusan más paramétereik vannak. A DRV8825 jellemzően "jobb", hiszen pl. nagyobb tápfeszültséget tolerál.

 © kocsora2016. ápr. 01. 08:32 | Válasz | #10117 
Jobban mondva a tokozás és a kinézeten kívül...

 © RJancsi2016. ápr. 01. 07:53 | Válasz | #10116 
Az anyóson meg akkor kell gyújtást állítani, ha a második rúgásra sem indul...

 © kocsora2016. márc. 31. 21:24 | Válasz | #10115 
Sziaszok.
Arduinos kérdésem lenne.
1. A kínai klónok mennyire használhatóak? Mi a különbség a 600 Ft kontra 1700 Ft panelek között. Mármint a kinézet és a tokozás között?
2. A cnc shield tudja fogadni az A4988 és a DRV8825 motor drivereket is?
Ezek között van lényegi különbség?

Köszönöm előre is!
Talán itt az ideje, hogy elkezdjek ezzel is játszani...

 © keri2016. márc. 31. 14:14 | Válasz | #10114 

Az élet olyan mint a motor. Ahhoz hogy menjen, néha be kell rúgni.

 © keri2016. márc. 31. 14:13 | Válasz | #10113 
Vannak rá módszerek. Pl lefested, vagy ABS esetén aceton gőz szépen kifényezi. Lehet a rétegvastagságot csökkenteni, csak rájössz hogy nem érdemes, mert túl sok idő, és annyival nem jobb.

Van a fotopolimerizációs technika, ott drasztikusan vékonyabbak a rétegek, meg az nagyon gyors is lehet és jobb a felbontás, viszont 40ezer egy kiló anyag.

Aztán van a szinter poros technika, különböző válfajai, ez már majdnem jó, de itt meg a nyomtató kerül több millióba.

Viszont amire én használom nagyrészt, annál teljesen mindegy. Ellenben elég praktikusan sokoldalú, még egy ilyen egyszerű primitív technika is, noha azért ennek a megmunkálásnak is megvannak a határai.

 © elektron2016. márc. 31. 12:07 | Válasz | #10112 
Ezért kell a lejtőre kerülni, ott meglesz a lendület. :)

 © LittleSV2016. márc. 31. 11:18 | Válasz | #10111 
Azért -számomra- még mindig gusztustalan felületet képez a 3D nyomtatás. Nem értek hozzá, de ezzel nem lehet valamit kezdeni (vékonyabb szál, nagyobb felbontás stb)?

 © keri2016. márc. 31. 10:52 | Válasz | #10110 
Lendületem néha nekem is elfogy.
Most is inkább a műhely polcot kéne hegesztenem :)
De leginkább azért nem rakok fel képet, mert nincs mit. A kert meg a ház rendbetétele lefoglal, meg amit csinálok pár apróságot azt is 3D nyomtatóval meg tudom oldani.

Mostanában ezek az említésre méltó munkáim.

 © jani3002016. márc. 31. 09:07 | Válasz | #10109 
Hát igyekszem összekalapálni egynek legalább az árát ...
A rendelést a fiam szokta intézni , nemsokára itt hon lesz .
Régen tettél fel képet a munkáidról , tetszik hogy bármit legyártasz .
Előkerült egy darab vasam amit elkezdtem vertikálfejnek , hát most jobban tetszik mint amikor készült , persze már kiderült hol nem az igazi , de egy külön motoros gyorsfej talpának még jó lehet .
Nekem lehet már elfogyott a lendületem .

 © keri2016. márc. 31. 08:15 | Válasz | #10108 
Tényleg jól hangzik amit odaírtak.
Az MSDD leírásában is ezek vannak, csak ezen nagyobb léptetési frekvenciát írtak, meg jóval olcsóbb.

Aztán hogy mi igaz ebből, arra én is kíváncsi lennék, mert ennyiért nagyon megéri.

 © keri2016. márc. 31. 08:01 | Válasz | #10107 
Így van ahogy mondod. Csak mozogjon a többi nem számít :D

Én mondjuk ha nem is végzek olyan részletes számításokat mint Tibor, vagy Szalai György, szeretek tisztában lenni a folyamatokkal. Legtöbb dolog a fejemben modelleződik, de ami nem világos, mert nincs tapasztalatom vele, azt kiszámolom, vagy szimulálom.

Persze van ami felett elsiklok, de gyakorlati tapasztalat tömködi ezeket a réseket. Pl. tudom hogy egy szíjhajtás igen elhúzza a tengelyt, ennek ellenére sok helye így használják segéd tengely, vagy támasztó csapágy nélkül. Ezért a szíjakat csak mérsékelten szabad feszíteni. Fogaskeréknek kell hagyni egy kis játékot. Nem soha nem számoltam ki ezt. Tanultam is, meg a gyakorlatban is tapasztaltam.

Ugye azért egy autó generátoránál sincs segéd tengely, mégsem gyakori hogy tönkremenjen egy generátor csapágyazása, vagy eltörjön a tengelye. Nekem pl 20 éve és 300ezer km alatt még nem volt gondom ezzel, tehát én levontam a következtetést. Ez a megoldás működik és én is használhatom.

Persze lehet olyan terhelés vagy alkalmazás ahol két csapággyal megfogott segéd tengelyre rugalmas kuplunggal kell csatlakoztatni a motort.
Vagy mint az általad linkelt hajtásnál. Látszik a motor pilinszka tengelye, arra jobb is, hogy tettek egy nagyobb csapágyat és azt terhelik, nem a motorét, de tudjuk hogy nem CSAK ez a működő megoldás.

Pl. az MZ ETZ-vel versenyezve ami ugye elavult szerkezet akárhogy nézzük, pusztán tapasztalati úton fejlesztünk. Ha valami szétesik, gyengének bizonyul azt megerősítjük, átalakítjuk, és gyakorlatilag ha jó a megoldás akkor az egész mezőny átveszi, majd ezt látják a túrások és ők is "majmolják" így gyakorlatilag a Forma1-hez hasonló fejlesztési ciklus történik, annak ellenére hogy ugye egy átlag Yamaha robogó is sokkal fejlettebb, mint az ETZ valaha is lesz így.

Ugyan ez játszódik a HobbyCNC táján is. El lessük egymás ötleteit, a jók fennmaradnak, a bonyolultak, vagy életképtelenek elhalnak.
Ezért jó ez a közösség, mert egy talpraesett asztalos is össze tud magának kalapálni egy CNC-t, nem kell hozzá CNC specialista mérnöknek lennie.

 © jani3002016. márc. 30. 21:10 | Válasz | #10106 
stepper vezérló Erről a vezérlőről mondana valaki véleményt .Az adatai alapján nekem tetszik .

 © PSoft2016. márc. 30. 20:13 | Válasz | #10105 

Igen, Szalai kolléga jól, és Te is hasonlóan, kifejtetted a tengelytörés okát.

Akkor, CNC-zni kezdő "zöldfülűként", meg sem fordultak az ilyen dolgok az ember fejében.
Hogy miért?
Talán mert, hajtja az embert valami, beindul a spirál, hogy...mikor mozdul már meg végre az a hajtás, vagy tengely.

Ez a hajtás(no meg az egész gép) is jó példája(volt) a tudatlanul elhibázott, nem átgondolt tervezés???-nek.
Persze, ma már sokmindent nem úgy csinálnék azon a gépen sem.
Sőt...
A mai tapasztalatokkal, az itt, és máshol azóta összeszedett "tudásanyaggal" akkoriban rendelkezve, bizton mondhatom...meg sem épült volna az a gép.

Szerintem...
Hobbiban, valamilyen szinten "szükség van" az ilyen, vagy hasonló ballépésekre is, tanulni lehet belőle sokat.
Persze...tanulni, könyvekből, olvasmányokból, katalógus adatokból is lehet, az is lenne a normál,és elfogadott.
De, a ballépésekből, azok későbbi kijavításából, valahogy...élvezetesebben tanul az ember.:)
Valahogy, jobban meg is maradnak a gyakorlati dolgok az emberben, mint egy "száraz" olvasmány, vagy katalógus adatok böngészése közben szerzett információk.

Még pár szó, illetve kép a "segédtengelyről".

A képeken egy "gyári", segédtengellyel kialakított hajtás, ahol a segédtengely, egyben egy fogasszíjas áttétel is.
A következő, kicsit már átgondoltabb:) CO2 lézergépem hajtásai lesznek ezekből a DC szervós modulokból.
Talán, jobban fog teljesíteni, mint a lentebb elrettentő példának mutatott törött tengelyes hajtás.:)




 © nagylzs2016. márc. 30. 19:53 | Válasz | #10104 
Zavarna, de a US Patent csak US-re vonatkozik, nem világszabadalom. De ha világszabadalom lenne, az is csak a kereskedést/haszonszerzést tiltaná. Ha saját magadnak állítod elő, az nem sérti a szabadalmat. (amúgy elgondolkodtam ezen mielőtt számításba vettem a felhasználást, de komolyan!)

 © kari2016. márc. 30. 18:20 | Válasz | #10103 

"BF20L CNCsítését akarom most megcsinálni, ahhoz kell kenőanyag"

Én is erre használom :)))

 © cethal2016. márc. 30. 16:41 | Válasz | #10102 
Felhívtam a würth boltot, a nagyobb igénybevétel miatt tényleg jobb az HHS5000, így ennél maradok.

 © cethal2016. márc. 30. 16:32 | Válasz | #10101 
A Würth katalógusban drylube kb. ugyanaz, de kiváló korrózió gátló, míg az 500-nak inkább a hőállósága jobb. Igazság szerint BF20L CNCsítését akarom most megcsinálni, ahhoz kell kenőanyag. WÜRTH

 © kari2016. márc. 30. 16:01 | Válasz | #10100 
Én HHS 5000-t használok, még anno a Würthös kereskedő ajánlotta.
Mindig van valamelyik bazár oldalon fél áron.

HHS 5000 (jófogás)

 © keri2016. márc. 30. 15:56 | Válasz | #10099 
Mivel tompaszögben áll a ként ellentétes irányú vektor, ezért az eredő, pont alacsonyabb erő.

Itt inkább az lehetett a probléma, hogy az ellentétes irányba mutató vektorok, nem egy síkban voltak ezért egy forgató nyomaték lépett fel, ami egymás melletti szíjnál szintén alacsonyra jönne ki, de ha megtépik hogy ne libegjen, ahogy Szalai György gyönyörűen kifejtette, akkor komoly feszültség tud keletkezni pont a zéger horony okozta gyengítésnél, és egy idő után elfáradt.

Danibá által propagált segéd tengely természetesen nem hülyeség, és alkalmas a motor tehermentesítésére, de a mi alkalmazásainkban többnyire gond nélkül kiszolgál ilyen bonyolítások nélkül is egy motor.

 © kari2016. márc. 30. 15:53 | Válasz | #10098 
Hát az a szomorú, hogy még az új látogatókkal is egyből össze tud veszni.
És azok a hanták amiket leír, ahogy mondod tényleg repedezik a plafon :)))))

 © ET2016. márc. 30. 15:22 | Válasz | #10097 

 © cethal2016. márc. 30. 15:15 | Válasz | #10096 
Az lenne a kérdésem, hogy golyós orsót mivel szabad kenni. A mellékelt url szerint egy TriGEL nevű kence ajánlott hozzá. Mi az ami itthon elérhető áru?ballscrew installation

 © gab272016. márc. 30. 14:38 | Válasz | #10095 
Most látom, hogy @Szalai György a #10080-ban nettó ugyanazt írta le reggel, mint én most. Hát ez van.

 © gab272016. márc. 30. 14:35 | Válasz | #10094 
"Ráadásul a linkelt fotón ellentétesen húzta a két szíj, tehát pont hogy tehermentesítve volt a csapágy." - izé, azon a képen azért jól látszik, hogy ha külön-külön F előfeszítés van a szíjakban, és a függőlegessel alfa szöget zárnak be, akkor a motor tengelyét két, kb. F * cos alfa nagyságú, ekkora szögnél korántsem elhanyagolható erő akarja az asztal felé húzni. Nyilván csak ilyen szíj állt rendelkezésre, tehát pont ekkora emelésre volt szükség. A motor és az orsók tengelyeit egy síkba hozva, a szíjakat egy-egy feszítőgörgővel megfeszítve valóban sokkal tehermentesebb lett volna.

 © keri2016. márc. 30. 14:13 | Válasz | #10093 
Mindig az volt, de egy hobbistát nem zavar ilyen apróság :)

 © keri2016. márc. 30. 14:12 | Válasz | #10092 

 © keri2016. márc. 30. 14:10 | Válasz | #10091 
Danibá ne erőlködj már. A régiek ismernek, akármit mondasz, az újak pedig ez alapján ugyan úgy megismernek, és nem a mocskolódás miatt, hanem ahogy te bemutatod magadat.

Amúgy megfigyeltem a kutya nem foglalkozna veled, senki nem akar feled konfrontálódni, csak amikor már repedezik a plafon a túlzásaidtól akkor szól be valaki.


 © keri2016. márc. 30. 14:00 | Válasz | #10090 
Na erre gondoltam én is.

Ráadásul ez itt "kezdő vagyok" topik a HobbyCNC fórumon :)
Én ezek figyelembe vételével csak az áttételezés miatt tennék be segédtengelyt. A szíjakat meg nem kell szarrá tépni, mert azért törik el a tengely. Ráadásul a linkelt fotón ellentétesen húzta a két szíj, tehát pont hogy tehermentesítve volt a csapágy.

 © keri2016. márc. 30. 13:54 | Válasz | #10089 
Nem ezt írtam.

 © Szalai György2016. márc. 30. 12:57 | Válasz | #10088 
0,1mm pontosságot, fánál, még siklapúságban sem fogsz elérni szerintem, ekkora méretek mellett. Rugalmas anyag.
Talán az ötszörösét.

 © kari2016. márc. 30. 10:51 | Válasz | #10087 
Félre ne érts, én nem ezért írtam !
Ha elolvasod akkor a végére odaírtam, hogy valószínűleg ebben a pontossági osztályban egy halandónak megfűzethetetlen ez a megoldás.(lehet hogy egy kicsit árnyaltabban)
2 méter hosszon én még a golyós orsót sem zárnám ki.
Néha néha feltűnik itt az adok-veszek-ben.


 © nagylzs2016. márc. 30. 09:51 | Válasz | #10086 
Még nem sikerült eldöntenem, hogy milyen legyen. Versenyben van a fogasléc, az omega hajtás, és ez az Everman féle omega hajtás is. Az általam megjelölt célra nem került föl másik konstrukció, akkor ezek közül kell választanom.

 © svejk2016. márc. 30. 09:20 | Válasz | #10085 
Persze az olcsóbb szíjak talán pontatlanabbak, de a Te igényeidnek megfelelnek.


 © svejk2016. márc. 30. 09:17 | Válasz | #10084 
Természetesen nem vitatom a gyári fogasléces géped pontosságát, csupán tapasztalatomat írtam le.

Van még egy- főleg a kezdőket- bosszantó probléma, miszerint a fogasléccel csak végtelen tizedestörtes áttétel valósítható meg.
No most a mach3 eredeti 4 tizdes DRO kijelzőjén elég idegesító, hogy amikor elküldöd MDI-ban mondjuk X200-ra akkor az áttételtől függően pl. X199.9838-on áll meg a kijelző.
A felbontást meg nem növeleheted nagyon, mert nem fogod step frekivel bírni, mivel általában azért épít fogaslécest az ember, mert nagy a munkaterület és gyorsnak kell lennie a G0 gyorjáratnak.

 © svejk2016. márc. 30. 09:09 | Válasz | #10083 
Igen, ilyen szíjak a T profilok, ráadásul ezek a legolcsóóbbak is.

 © jani3002016. márc. 30. 09:05 | Válasz | #10082 
Demokratikus úton , szavazással ,ez a probléma nem eldönthető ?
Bocsi én is érzem hogy hülye vicc ...

 © nagylzs2016. márc. 30. 09:00 | Válasz | #10081 
Nocsak, US patent lett belőle? :-) Kérdés: ehhez ugye nem alkalmas bármilyen timing belt? Olyan fogasszíjat kell választani, aminél egy szíjjal szemben egy másik szíj is állhat.

 © Szalai György2016. márc. 30. 08:42 | Válasz | #10080 
A fogasszíj hajtás az erőt alakkal zárással adja át.
A fogasszíj feszítése belógás csökkentést, és/vagy nagy szíjsebesség esetén a centrifugális erő kirepítő hatásának mérséklését szolgálja.
Az omega szervo hajtásban belógás nincsen, a szíjsebesség alacsony, a kirepítő erő jelentéktelen, ezért nem kell feszíteni a szíjat.
A bordáskereket viselő motortengely első csapágyára csak a mozgatott teher tehetetlenségi nyomatéka hat, szíjfeszítő erő alig.

© PSoft #10062 megoldásán a hosszú szíj belógásából adódó pozicionálási hibát feszítéssel kellett csökkenteni.
Ez okozta a hosszan kilógó tengely számára utóbb már elviselhetetlen terhelést, fáradást és törést.
Ha az a két szíj egy síkon mozogna és a feszítésük külön rugós feszítőkerekekkel, azonos erővel volna kivitelezve, valószínűleg sosem törne el a motortengely.
De jobban szeretjük a dicséretet, mint a kritikát. Maradt a Hobbyista boldogság, majd pedig a törés.

 © Szalai György2016. márc. 30. 08:08 | Válasz | #10079 
Everman úr omegás szabadalma, részletes leírással, ha érdekel valakit még a szappanopera mellett esetleg.
https://www.google.com/patents/US20090301237

 © Danibá602016. márc. 30. 00:55 | Válasz | #10078 

Persze, abban is bíztam kicsit, hogy évek távlatából higgadtabban, mellék zöngék nélkül át tudod gondolni a mocskolódás létjogosultságát.
Arról nem is beszélve, hogy a már kialakulóban lévő fórum nyugalmát nem kellene ilyenekkel terhelni.
Ha meghagyod. Meghagyjátok, az felszólítás lesz a folytatásra. Soha nem lesz vége.
Láthattad a közelmúltban is. Akik velem kötözködtek, azok kötözködtek másokkal is. Vannak akiknek ez a lételeme. Csak az alkalomra vár. Olyan is van, aki csak akkor kerül elő, ha balhélehetőséget szimatol.


 © Danibá602016. márc. 30. 00:21 | Válasz | #10077 

Hátha mégis átértékeled a döntésed holnapra. Vagy más megteszi.
Többször írtam azt is, az ilyen kötözködések, csak a balhék szítására jók. Tehát törlendő lenne.
Igaz, mostanában örömmel láttam hogy meg is történt. Nem csak velem kapcsolatban.
Ezért, ha objektivitásod, lojalitásod, nem is, de a fentebb írtak okán mégis törölni kellene.
Mert ha marad, ez ad további táptalajt a folytatásra.


 © Danibá602016. márc. 30. 00:13 | Válasz | #10076 

Azért én az omega hajtásról beszéltem elsőssorba. Ott másképp jelentkeznek a terhelések. Lentebb írtam arról is.

Egyáltalán nem kötelező senkinek figyelembe venni amit én gondolok róla. Mindenki úgy gondolja, csinálja ahogy akarja.
Az én gondolatom is csak egy a sok közül.
Volt már ezen a fórumon jelentősebb meglátások is elutasítva. Mégis megvirrad minden reggel.
Remélem ismét így lesz legtöbbünknek.


 © PSoft2016. márc. 30. 00:11 | Válasz | #10075 

Sajnálom, nem győztél meg.:(

Semmivel nem lettem "objektívebb".:((
Továbbra is azt mondom, amit a #10071-ben írtam.


 © Danibá602016. márc. 29. 23:57 | Válasz | #10074 

A lejáratás az lejáratás bárhol történik.


 © Danibá602016. márc. 29. 23:55 | Válasz | #10073 

Azért ha belegondolsz több éven keresztül sok tanfolyamon, sok ember vett részt. Nagyobb részt fórumosok. Soha nem volt semmi gond. Amig a hadjárat részévé nem vált a tanfolyamom is.
Miért? Hogy más kezébe kerülhessen a tanfolyam szervezés. Gondoltam, ezt te tudod.
Annyira átlátszó volt.
Minden jelentkező korrekt tájékoztatást kapott. A fórumon kötözködőket ugyan miért tájékoztattam volna a részletekről.
Ha ezek a rágalmak igazak lettek volna, sokszor tíz ember írogatta volna reklamációit.
Az,az egy aki reklamált fél százalékot jelent. Arra alapozni, enyhén szólva is dőreség.
Örülnének sokan, ha fél százalékos hibával dogozna.
Másrészt, ő eljött az első nap. A többi meg végig ott maradt. Ha, az akkori vádak igazak lettek volna, otthagyott volna az egész osztály. Nem csak egy, akinek rossz napja volt.
Másrészt, ET. sem volt ott, ahogy te se.
Nem is tartozott most a tárgyalt dologhoz. Merő rosszindulatból írta. Miért jó ha itt marad?

Gondold csak bele magad. Ha 200 ügyfeledből egy elkezd reklamálni. És valaki, valakik, ezért éveken keresztül szar embernek nevez? Ez normális szerinted?
Szóval kérlek töröld az egészet.


 © PSoft2016. márc. 29. 23:43 | Válasz | #10072 

Erről a "kérek egy moderátort..." kezdetű mondatról...

Tibor45 jut eszembe.
Ő kérte az utolsó időben már többé kevésbé rendszeresen "bizonyos" hozzászólások törlését.
Többször töröltem én is, az Ő kérésére, sőt, volt, hogy én ajánlottam...ha kéred, törlöm.

Tibor azonban, szinte mindig a saját topikjában írtakra kérte ezeket a törléseket.


 © PSoft2016. márc. 29. 23:29 | Válasz | #10071 

Nem voltam ott, az általad szervezett/bonyolított tanfolyam(ok) egyikén sem.

Így a #10009-ben leírtakat, nem tudom objektíven megítélni.:(
Nem tudom objektíven megítélni, hogy mi a "mocsok", és mi a nem "mocsok" a hozzászólásban.

Egy mondatot tudnék törölni az említett hozzászólásból, nevezetesen azt, amelyik a későbbi kitiltásod okát megnevezi, szerintem, tévesen.

Ha kéred, azt a mondatot, törlöm a hozzászólásból.

Az egyik moderátor.


 © Danibá602016. márc. 29. 23:10 | Válasz | #10070 

Kérek egy moderátort a #10009 ből a mocskot törölje.
Köszönöm.


 © Danibá602016. márc. 29. 23:07 | Válasz | #10069 

Tudod, a buta más kárán tanul. Az okos a sajátján tanulja meg örökre, mit hogyan kellett volna.
A tandíj mindig megfizetendő.

Na, akkoriba még nem túl sok volt az igazán hozzáértő közöttünk.


 © zozo2016. márc. 29. 23:06 | Válasz | #10068 
Minden egy oldalon terhelt csapágyhoz SEGÉDTENGELYT!

Ugyanmá' Danibá, az ipari gyakorlatban csapágyak nagy része egyoldalon van terhelve, 3-4 golyó viszi el a balhét, de hát erre vannak tervezve, erre vannak kitalálva. A segédtengelynek is kell egy segédtengely, mert az egyik csapágya ott is jelentősen egyoldalasan van terhelve. PSoft által említett motornak sem a csapágya halt meg, hanem a tengelye tört.
Hagyd már ezt a segédtengelyt mindenhová ötletedet.
Mindenhová a terhelési igénynek megfelelő motortengely és csapágyazás kell, nem segédtengely.
Ha túl nagy egyik irányban a radiális terhelés, akkor pl. hengergörgős csapágy kell, nem feltétlen segédtengely.



 © Danibá602016. márc. 29. 23:01 | Válasz | #10067 

Bocs, figyelmetlen voltam.
Visszavonok mindent. A csapágyra nem, csak a tengelyre veszélyes a féloldalas hajtás.
Amint az iménti példa bizonyítja.


 © PSoft2016. márc. 29. 22:48 | Válasz | #10066 

Igen a csapágy megmenekült, később új tengely került a motorba.:)


 © PSoft2016. márc. 29. 22:46 | Válasz | #10065 

Áááá!

Biztos,hogy nem működne...
Első gép volt ez, első, "nagy" gép.
Kb. 2500x1600-as munkatérrel, tele a "kezdők" által elkövethető, és el is követett hibákkal.:)
Ma már csak a monolit vasbeton váz, és a 30mm vastag, ragasztott márvány asztallap van a helyén belőle.:(
A további bontáshoz már, bontókalapács kell!
(no meg, a fülvédővel felvértezett szomszédok beleegyezése):)


 © svager2016. márc. 29. 22:37 | Válasz | #10064 
De megmenekült a csapágy


Jó éjt mindenkinek

 © Danibá602016. márc. 29. 22:34 | Válasz | #10063 

No, igen. Ez sem véletlen történt. Ha, segéd, teherviselő tengely lett volna két csapággyal. Talán még ma is működne, működhetne.


 © PSoft2016. márc. 29. 22:28 | Válasz | #10062 

Egy extrém példa,és nem dicséretes, de...

Ennek a 150W-os SanyoDenkinek a halálát, a képen látható szíjak okozták.:(
Az első csapágyon belül, a zéger beszúrásnál törött a tengely.:(

 © Danibá602016. márc. 29. 22:24 | Válasz | #10061 
Jó éjt neked is.

 © kari2016. márc. 29. 22:17 | Válasz | #10060 
Nekem nagyon tetszett Poolip fórumtársunk hatalmas gépe (sajnos a képek már nem találhatók a topikjában)
Ő Omega vagy fogasléces (sajnos már nem emlékszem) hajtást tett mind a két oldalra, ezt összekötötte egy tengellyel és ezt a tengelyt hajtotta a servó, egyszerű és nagyszerű.
Ha már a motor csapágyazását akarjuk védeni.


 © jani3002016. márc. 29. 22:15 | Válasz | #10059 
Persze ,értem .
De most , jó éjt !

 © Danibá602016. márc. 29. 22:11 | Válasz | #10058 

Az mindegy. Az arány, az arány. Ha a egyik válladra veszel egy húsz kilós zsákot.
Na és ha mindkettőre 10-10 kilót?
A gerinceden érzed majd a különbséget.

A csapágynak se mindegy, hogy erőkaron keresztül (tengely) kap az alsó néhány golyó terhelést. Vagy megosztva körkörösen az összes golyóra. Most nem mennék bele részletesen. De szemléltetésnek talán elég.


 © Danibá602016. márc. 29. 22:05 | Válasz | #10057 

Csak látod a különbséget, amikor egy CNC hidat rángat milliószor naponta.
Vagy akár kicsit laza szíjjal egyenletesen valamit egy irányba.
Pláne, nem kis légrésű léptetőmotorral, vagy szervóval.
Szóval, összességébe nézzed.

Neked se mindegy hogy 10 mázsát tízszerte kel elvinned. Vagy 50 szerre.


 © svager2016. márc. 29. 22:02 | Válasz | #10056 
Így már értem mire gondolsz ,viszont egy ekkora hídhoz már jókora motor kell,így a csapágyak is nagyobbak.

 © Danibá602016. márc. 29. 21:58 | Válasz | #10055 

Egy orsós átételezett hajtásnál teljesen más a visszaható erő, mint az omegánál.
Többszörös áttételen keresztül jut a motortengelyig. (orsó+áttétel)


 © jani3002016. márc. 29. 21:57 | Válasz | #10054 
Igazad van ! Irányt nem váltott .
De csomagológép volt ment biztosan sokat .

 © jani3002016. márc. 29. 21:50 | Válasz | #10053 
Na így már értem !
A golyós orsó önmagában már egy áttétel .
De az erők ugyan úgy hatnak , csak más a felállás :)

 © PSoft2016. márc. 29. 21:47 | Válasz | #10052 

Ezt az omega hajtást,én is megcsináltam.:)
Igaz, hogy először csak, mint ahogy Szalai kolléga mondaná, "nem jól kivitelezett formában", de...

Később aztán, egy A4-es tintás HP fejszervó kacatjai is rákerültek.
Akkor már került a szíj alá...ellenszíj is, így már, "jól kivitelezett omega hajtás" formája lett.:))

Felhasználtam hozzá a HP "vonalenkoderét" az olvasóval/optikával együtt.
Egy négybetűs vezérlővel hajtottam, amiből a két középső betű, ugyanaz.:))
Pusztán, kíváncsiságból építettem meg, egy 200mm hosszú Festo lineárt használva alapnak.
Jól elvoltam az építéssel, meg utána a tesztelgetésekkel, két három napot.:)
Végül is, villámgyors, kis ide-oda futkozó kocsis lineár lett belőle...

Élő bemutató, nem lett a dologból, csak a magam szórakozására hoztam össze, beépítve sem lett azóta sem.:(


 © Danibá602016. márc. 29. 21:47 | Válasz | #10051 

De nem omega hajtásból.
Mennyi üzemóra van benne?


 © kari2016. márc. 29. 21:45 | Válasz | #10050 
Igen !
Valószínűleg a felvetett probléma (a tengely féloldalas terhelése) 20 év után okozna egy kis gondot.


 © Danibá602016. márc. 29. 21:44 | Válasz | #10049 

Egyrészt, egy ilyen omega rendszerben másképp hatnak az erők, mint áttétel esetén.
Gondold csak el. Omega hajtás esetén, gy 80, 100 kilós híd esetén is gyorsításkor, lassításkor mekkora terhelést ad a motor tengelyére.
Másrészt, az áttételnél sem igazán egészséges.
De évi száz órát használt rendszernél nincs jelentősége.
Az iparban mikorra tönkre menne a motorcsapágy kidobják a gépet. Mert új gyártmányhoz új gép kell.
(nézd meg miket árul Lone Wolf.


 © jani3002016. márc. 29. 21:36 | Válasz | #10048 
Jó ezt biztos nem vitatja senki .
Pont ma bontottam egy T5 ös szíjhajtást .
Kis 250 wattos aszinkron motor hajtott egy T5ös szíjat excenteres feszítéssel , minden tehermentesítés nélkül . 16 éve gyártották .

 © kari2016. márc. 29. 21:32 | Válasz | #10047 
Volt egy olyan fűrészgép a kezem alatt, mely 8m-es profil darabolására volt alkalmas (Elumatec),
A profil végét fogta meg egy szorító szerkezet, ez az egész több mázsás "fej" egy fogasléc szerkezeten volt mozgatva.
Tized pontosan dolgozott.
3 műszakban folyamatosan (talán még most is)
Minden csak a pontosságon múlik :))

 © Danibá602016. márc. 29. 21:30 | Válasz | #10046 

Ott, hogy Keri szerint, nincs jelentősége a motor szempontjából a külön tengelynek.
De van. Nem kevés. Erről írtam utóbb.


 © svager2016. márc. 29. 21:27 | Válasz | #10045 
Nem értem miért kellene ezt a bordás kerekes hajtást jobban megfeszíteni mint pl ha golyós orsót használsz?

 © jani3002016. márc. 29. 21:26 | Válasz | #10044 
Hát ... most hol a vélemény különbség ?
Szerinted nem ugyan arról írtunk ?

 © Danibá602016. márc. 29. 21:24 | Válasz | #10043 
Bocsi! Kerinek akartam.

 © Danibá602016. márc. 29. 21:22 | Válasz | #10042 

Részletezem: A hajtó bordás kereket külön tengelyre teszem. Amit a két végénél csapágyazok.
A bordás kerék tengelyét kuplunggal összekötöm a motorral. Így, nem terhelem a motor csapágyát.

Tévedsz. A motor élettartama sokkal rövidebb, féloldalas terhelés esetén.
Ráadásul, a csapágy minimális kopása is kihozza a forgórészt a középpontból. Ha csak kicsit is. De, a forgórész jó illesztése miatt ez további gondot okoz. Például, gyengül a motor.

A bordás kerék tengelyen minimum 2 csapágyra esik egyenletes terhelés. Minimum dupla élettartam. Másrészt, 2 csapágycsere nem összemérhető a motorcserével.


 © jani3002016. márc. 29. 21:19 | Válasz | #10041 
Jól van .
Az oldalirányú terhelést leveszed a motorról, egy egytengelyű kuplunggal kapcsolt, előtét tengellyel . Így már jó lesz :)
De az előtét tengelyt is két helyen kell akkor csapágyazni .

 © keri2016. márc. 29. 21:10 | Válasz | #10040 
Nade akkor a külön tengelyt terheli :)

Jó, jó, értem én hogy a külön tengelyre tehetsz nagyobb terhelhetőségű csapágyat, de alapvetően egy szíjhajtás terhelését el kell viselnie egy motornak.

Én nem azért tennék külön tengelyt hogy tehermentesítsem, hanem azért mert direktben valószínűleg nem optimális a hajtáslánc.

 © Danibá602016. márc. 29. 21:07 | Válasz | #10039 

Hát, nem és nem. Külön tengelyt készítek neki. Azt kötöm össze a motorral. Máris tehermentes.


 © sufnituning2016. márc. 29. 21:05 | Válasz | #10038 
Én azt is el tudom képzelni, hogy nem fogasléchez, hanem egy kifeszített fogasszíjhoz lenne a felső szíj feszítve, így talán csendesebb lenne. rövid távon király lehet.

 © keri2016. márc. 29. 21:01 | Válasz | #10037 
Miért? Abban nem golyós csapágy van mint minden másban amit odatennél?

 © jani3002016. márc. 29. 21:01 | Válasz | #10036 
De hát minden szíjhajtás így terhel nem ?
Az egytengelyű kuplung talán a kivétel .

 © svejk2016. márc. 29. 21:00 | Válasz | #10035 
Celopfánt anno megnicsinálta, volt is élő bemutató Debrecenben.
Azt nem tudom a gyakorlatban alkalmazta e gépen.


 © sufnituning2016. márc. 29. 20:58 | Válasz | #10034 
Tetszik !

 © svejk2016. márc. 29. 20:57 | Válasz | #10033 
Úgy néz ki én kétszer csináltam fogasléces hajtást, most először és most utoljára. :))

A léccel nem volt gond.
De a kerék...
28 fogas előfúrt agyas fogaskerék volt.
Semmi sem futott semmivel. Még a fejkör sem a lábkörrel. A furatról és az agy külső átmérőjéről nem is beszélve.
Görgőket raktam a fogárokba, hogy valami bázist tudjak kreálni.

Ugye a probléma az, hogy a fogaskerék pár százados tengelyirányú ütése már jelentős, minden fordulatnál előjövő ismétlődő kottyanást visz a hajtásba.

Csak helyzetfúrásra készült egy célgép, de attól függetlenül elég zavaró volt.
Végül az egész hajtás megfelelően megválasztott rúgóval folyamatosan a léchez lett feszítve, pont annyira, hogy az erők ne bírják kimozdítani a helyéből, de még ne legyen túl hangos.

Hogy meddig fogja bírni azt nem tudom.

 © Danibá602016. márc. 29. 20:56 | Válasz | #10032 

Csak az nem annyira szimpi, hogy itt a motor csapágyát terheli féloldalasan.


 © keri2016. márc. 29. 20:45 | Válasz | #10031 
Igen, nekem is szimpatikus ez a megoldás.


[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com