Hobby CNC Fórum   >>   Fórum   >>   Kezdő vagyok.
Ha valaki tud, kérem segítsen!!!

Ha szeretne hozzászólni, be kell jelentkeznie!
Bejelentkezés >>

Listázás időrendben


 © Szűcs László2016. júl. 21. 08:57 | Válasz | #10255 
Az USBCNC nevü progrMOT Használom

 © Szűcs László2016. júl. 21. 08:40 | Válasz | #10254 
hello mindenki
abban szeretnék segítséget kérni, hogy van egy zbt pfk 0403 px cnc-m, és a referencia pontot beálítottam de az első szerszámbemérést nem tudom beálítani. Nem találtam hozzá sehol se egy éppkézláb leírást sajnos. Tudnátok valami segítséget?
A választ előre is köszönöm.

 © szaky272016. júl. 20. 17:17 | Válasz | #10253 
Mindenképpen kikapcsolás lenne, mert lesz hogy csak esténként tudok majd dolgozgatni és akkor egy nagyobb munka azért nem jön le pikk-pakk :)

 © keri2016. júl. 20. 09:04 | Válasz | #10252 
Vagy ha nem kapcsolod ki a gépet, csak leállítod a munkát, úgy tudod folytatni, de pause-val állítsad el ne stoppal.

 © keri2016. júl. 20. 07:57 | Válasz | #10251 
Nem.
Újra bekapcsolás után kalibrálod, kézzel odatekersz a program sorhoz és elindítod.
Csak ne felejtsd el a főorsót elindítani mert az csak a program elején van.

 © keri2016. júl. 20. 07:55 | Válasz | #10250 
Motor áramok összege elég, a tápáramnak. Nem vesz fel annyit, mert nem megy max áramon egyszerre az összes motor.
0,5Nm-es pici motorokkal akarsz sebességet?
Lézervágóhoz, meg 3D nyomtatóhoz még elmegy szíj hajtással egy ekkora motor, de marónak...
Működik, de ne akarj sietni vele.

Feszültséget meg adhatsz annyit a motornak amennyit a vezérlő bír, kicsivel alatta persze, de az csak javítja a sebességét. A melegedést az áram okozza, de azt korlátozza a szabályzó. A feszültség az induktív reaktancia leküzdésére kell, ami annál nagyobb minél nagyobb a léptetési frekvencia.

 © szaky272016. júl. 20. 06:39 | Válasz | #10249 
Sziasztok.

Kicsit bizonytalan vagyok, agy inkább megkérdezem, nos mach3 fut gépemen és az lenne a kérdés, ha munka közben pl. el kell mennem otthonról, de gépet nem akarom magára hagyni, akkor ha a ciklus stoppal meg állítom a folyamatot lekapcsolok mindent és mikor újra bekapcsolom van esély rá, hogy ugyan onnan tudom folytatni a megkezdett munkát?

 © VighLajos2016. jún. 20. 10:56 | Válasz | #10248 

 © adorj7062016. jún. 20. 09:31 | Válasz | #10247 
Sziaszok!
Véleményetek szeretném kikérni ill. pár ponton megerősítést.
Tervek hobby 3d cnc ~A3 -as munka felülettel, gravírozáshoz, ~<=10mm plexi vágáshoz:
SFU1605*x700; *y600; *z300
csak az z orsó lenne mozgatva az x és y fix ebből adódóan kb. az y meghajtásnak 3-4kg ot kellene mozgatni (z meghajtással, "munka" motorral együtt)
a motor adatai: 17HS8401
Rated Current (A): 1,7; Phase Resistance (ohm): 1,8; Phase Inductance (mH): 3,2; Holding Torque (N.cm Min): 52; Detent Torque (N.cm Max): 2,6; Rotor Inertia (g.cm²): 68;
A fázisfeszültsége nincs megadva de a fentiekből ~3v.
A tekercsein 2,4 ohm ot mértem.
A motor vezérlőn 1,8 A -t állítanék (9v-48v).
4x voltal nem merem de szeretném pl 32 v. 36 voltos táppal (v. min 24v) használni a motor minél jobb, de még nem egészségtelen kihajtása végett.
(beállítások után ügyelve hogy hosszam munkában se menjen 80 fok fülé a motor).
A táp a 3 nema motorhoz egy lenne. Mekkora aláhagyással érdemes számolni a 3 motor elméleti max teljesítményfelvételét illetően ha nem szeretnék túl nagy tápot (de persze a tápot leégetni sem)?

A léptetőmotor elég volna e (szubjektíve) nem "machx" de még "jó" sebesség/munkateljesítmény eléréséhez vagy ilyen paraméterekkel már ~nema23 -s értékek kellenének (nyomatékban, sebességben) feltétlen ?!

Köszönöm előre is válaszaitok!

Üdv: Adi

 © sufnituning2016. jún. 14. 19:09 | Válasz | #10246 
Ezek valószínű, olyan eldobhatók lehetnek, csak jó messzire ...

 © Billyboy2016. jún. 14. 18:58 | Válasz | #10245 
Sziasztok.
Most szeretnék összerakni egy 3 tengelyes maró gépet.
A kérdésem az lenne hogy a tengelyek véghelyzet kapcsolóit és a home kapcsolókat hogyan kell bekötés?
Mindegyiket külön külön vagy hogyan?
Illetve milyen vezérlőt, pc csatolt érdemes használni?
Köszönöm

 © VighLajos2016. jún. 14. 14:21 | Válasz | #10244 
Valaki ismeri?
Esztergakések

 © Motoros2016. jún. 01. 12:03 | Válasz | #10243 
Jó igazad van, egy katalógussal amúgy sem érdemes vitatkozni.
Viszont anno a zamak fémfröccs szerszámokat ebből készítettük és bevált. Bár ez sem jelent sokat mert a max szerszám nyitás-zárás nem volt kb 20 ezernél több. Ez idő alatt semmiféle errózió egyéb elváltozás nem volt tapasztalható. A kivágó meg bármi más hidegalakító szerszámnak meg csak a K1 volt használva.

 © szabo jankó2016. jún. 01. 09:34 | Válasz | #10242 
Olajedzésű szerszámacél. M1 más néven 1.2842 vagy K720. A BÖHLER honlapján megtalálsz minden adatot.

 © fektiforg2016. jún. 01. 09:02 | Válasz | #10241 
Én meg úgy tanultam "hideg munkaacél"...
M1

 © Motoros2016. jún. 01. 07:25 | Válasz | #10240 
Úgy tudom melegüzemi szerszámanyagnak mangán ötvözéssel.
Mn növeli a melegszilárdságot és jól birja a gyors hülést.,
Formatestnek is megfelelő, birja a dinamikus ütést meg hőterhelést.
Használtuk zamak fémfrőccs szerszámhoz (max 500 C fok) is. De manapság van már korszerűbb is. Talán van elfekvő anyagom is ha érdekel.

 © ANTAL GÁBOR2016. jún. 01. 05:11 | Válasz | #10239 
v= V

 © ANTAL GÁBOR2016. jún. 01. 05:10 | Válasz | #10238 
Szerintem az a mai néven a 90MnCrv8 as lesz . ( Carbon 0.9% Mn2% ) edzhető , nem vetemedik . Nem keverendő össze az Mn1 el !!!

 © agyaggalamb2016. máj. 31. 23:52 | Válasz | #10237 
Sziasztok! Valaki megtudná nekem mondani milyen anyagtípust jelent az M1-es anyag? Esetleg valami forrást ami ennek a beazonosítását segítené? Még nem találkoztam ilyen jelű anyaggal.

 © Motoros2016. máj. 31. 08:00 | Válasz | #10236 
Itt vannak elektróda anyagok. Írd ide meg mit és milyen vastag anyagot akarsz össze ponthegeszteni.
Fontos hogy a hegesztő trafót jól válaszd meg, aztán jöhet az elektróda anyaga.

 © Kristály Árpád2016. máj. 30. 21:55 | Válasz | #10235 
Valószínű, hogy nem!
64-évem alatt láttam egy pár ponthegesztőt igazi nagy ipari gépet is...csak vörösrézzel találkoztam!

De nem igazán értem, hogy ez az aránylag kis darab miért probléma?

 © csakyt2016. máj. 30. 13:26 | Válasz | #10234 
Sziasztok. Kezdő vagyok és építeni szeretnék magamnak egy ponthegesztő gépet de nem tudom, hogy hegesztő tüskének a réz hegy helyett, használhatok-e bronz tüskéket. Jó-e ez egy ponthegesztő géphez.

 © robokacsa2016. máj. 22. 09:05 | Válasz | #10233 
ha Pápához közel laksz tudok segíteni.

 © Szabó Zoltán2016. máj. 21. 05:10 | Válasz | #10232 
Az én Vezérlőm is szinte teljesen ugyan így néz ki, Szenteshez van közel a gyártó aki nekem csinálta. Teljesen meg vagyok elégedve vele. Szerintem az E stop gomb beállítása és megnézni nincs-e benyomva az a fránya gomb. De ha rájössz megbízható szerkezet lesz!

 © Danibá602016. máj. 20. 00:00 | Válasz | #10231 

Hol laksz?
Megoldanám neked, ha itt laksz valahol, nem túl messze hatvantól.
Ki készítette ezt a vezérlőt?


 © remrendes2016. máj. 19. 22:14 | Válasz | #10230 
Szombaton model engineering kiallitas lesz Doncasterben a Racecourse-on. Ha gondolod gyere el, sok erdekesseget igertek.

 © Szkat82016. máj. 19. 21:21 | Válasz | #10229 
Sziasztok!

Valaki tudna segíteni az alant látható vezérlő felélesztésében? A problémám az, hogy hiába állítom be a mach3-at a megadott értékekre ( itt is bénázhatok :-(), bekapcsolás utám sem mozdul egy motor sem, csupán a motorok feszülnek be, és vékony, állandó hangot adnak.[img][/img] [img][/img]
[img][/img] [img][/img] [img][/img]

 © matricás2016. máj. 19. 09:48 | Válasz | #10228 
AKCIÓ!
AutoCAD alapozó tanfolyamunk mellé
haladó 2D tanfolyamot adunk ajándékba!
Ft + áfa
(valaki keresett rajzoló programot)

 © matricás2016. máj. 19. 09:44 | Válasz | #10227 
Meghívjuk Önt és munkatársait a Solid Edge ST9 University Roadshow rendezvényére, ismerje meg a legújabb verzió újdonságait első kézből!

Idén az ST9 verziót egy egyetemi rendezvénysorozat keretében mutatjuk be, egy időben a szoftver amerikai debütálásával. A programsorozatot a budapesti helyszínen kívül további négy megyeszékhelyen is megrendezzük, hogy időt megtakarítva, az önhöz legközelebb helyszínen hallgathassa meg a szoftver újdonságait.

 © Danibá602016. máj. 15. 01:17 | Válasz | #10226 

Veszel egy UC100 vagy UC300 at és meg is oldottad az USB hajtás gondodat a Mach3 al.
Cncdrive.hu
http://cncdrive.hu/shop/index.php?productID=399


 © liemont2016. máj. 15. 00:55 | Válasz | #10225 
Sziasztok!
A jövőben szeretnék majd szert tenni egye marógépre amit CNC-síteni akarok. Első körben a CNC elektromos hardware részét szeretném összehozni, mivel arra van most időm és lehetőségem. A marógép egyelőre hely hiányában még várat magára.
A kérdésem az lenne, hogy milyen motorokat, vezérlőket ajánlotok? Mach 3-al szeretném majd vezérelni őket, viszont ha jól látom az csak párhuzamos porton kommunikál. Tehát egy régebbi gépre is szükségem lesz mivel a mostani laptopom ezek szerint nem fogja kezelni. Vagy van esetleg valamilyen USB>LPT átalakító ami egy stepper motor drivert vezérelne rendesen?
Kérdésem tehát, hogy milyen hardware-re lenne szükségem egy 3 vagy 4 tengelyes maró vezérléséhez. A legjobb lenne ha 24V-os rendszerem lenne, mert ahhoz van már több tápom is. Köszi előre is a segítséget.
ui: angliában élek jelenleg ugyhogy az angol ebayről bármit be tudok szerezni

 © Lóri2016. máj. 14. 09:33 | Válasz | #10224 
A képlinkeléspróba topikban látható a bordáskerekem. Arra tudtok mondani valamit, hogy coll-os, vagy mezei. Erre mondták, hogy nincs a powerbwelt-nél.
Hol keressem, vagy gyártatni kell?

 © Németh Szabolcs2016. máj. 14. 03:21 | Válasz | #10223 
A "kis " Bridgeporton amin itt dolgozok ,a keresztszan 1 korfordulata 100 reszre van osztva ,es 1 / 10-ed coll-t mozdul,a hosszszan 1 fordulatra 1 / 5 collt es 200 reszre osztva .
Szoval ember legyen a talpan aki fejben az alltalanos 1/16 ", 1/4", vagy 1/2" vagy a tobbi ilyen mereten kivul szamologep nelkul pontos meretvetelt tud csinalni!
Szerintem.....

 © Németh Szabolcs2016. máj. 14. 03:10 | Válasz | #10222 
Az "egyszeru" femipari szakik sem szeretnek mar coll-ban szamolni,inkabb hasznaljak a "gauge size " jeloleseket,es betuvel van rairva meg a magfurokra is a jelzes !
A legtobb forgacsolo mar atalt a metrikus meretezesre ,a regi gepeket pedig felszereltek utmerovel,mert iszonyat lustak szamolni barmit is !
Ettol fuggetlenul,ha metrikus meretezessel adsz le rendelest,akkor kb 50%-al tobbet szamolnak munkadijjban a legegyszerubb munkara is !!!

 © Németh Szabolcs2016. máj. 14. 02:55 | Válasz | #10221 

 © Lóri2016. máj. 13. 22:09 | Válasz | #10220 
Köszönöm a hozzászólásokat, rolling.hu-t megnézem.
Írtam a power belt-nek a furcsa bordáskerekem miatt, de azt mondták, nem tudják beszerezni. Lehet, hogy azért, mert az is coll-os belsőátmérőjű? Holnap rakok fel képet, ha sikerül. Ha az én kérdésem ekkora vitát váltott ki, akkor láthatjuk, hogy legalább a szarka varráshoz értek. Mindegyikötök jó szaki.

 © keri2016. máj. 13. 17:35 | Válasz | #10219 
Ez már a te bajod. Engem nem izgat. Csak mondtam egy trükköt innen Ferihegyről tapasztalat alapján, hogy lehet átlátni ezt a szart. Ha kötekedni akarsz az engem nem izgat.

Ráadásul annyira megy nekik az átváltás hogy nem egy hibát vétett a NASA ebből kifolyólag aminek az lett a vége hogy áttértek a metrikus rendszerre.

 © Motoros2016. máj. 13. 16:45 | Válasz | #10218 
Mindenki ismeri az un "F" csatlakozót a TV antennák bemeneténél.
Itt 3/8" átmérőn van 32 menet egy collban de 60 fokos. Állítólag az USA béli műszerész kezdte ezt így gyártani mert ilyen metszője volt otthon. Aztán úgy elterjedt, hogy így maradt.
Viszont a gyártási szórások miatt voltak gondok a kompatibilitással, ezért manapság már javarészt 9.3...9.4 mm átmérőre vágják.
Semmi jelentősége, a lényeg hogy rámenjen az anya a nikkelezés után.

 © Baloghtom2016. máj. 13. 15:19 | Válasz | #10217 
a rolling.hu oldalon méret alapján is tudsz keresni csapágyat!

 © Baloghtom2016. máj. 13. 15:18 | Válasz | #10216 
Így keresd: 6,35x15,875x4,978 R4-2Z

 © zozo2016. máj. 13. 14:21 | Válasz | #10215 
Arra akartam célozni, hogy nem azt írja helyette,
6.35x12.7x4.7752 mm, ami nekünk rögtön értelmezhető, hanem számoljunk kicsit, ha érdekel a dolog :)

 © zozo2016. máj. 13. 14:17 | Válasz | #10214 
Nekem ez tetszik, amikor imperial (angol birodalmi) inch-et tovább bonyolítják tizedesekkel a csapágy méreteknél.
PL.:
0.250 x 0.500 x 0.188 1/4x1/2x3/16 Metal Shielded Bearing (x1) R188zz

Vagyis 0,25inch x 0,5 inch x 0,188inch

Csak megjegyzem, nem írnak itt 2/8-ot, egyszerűsítik a törtet.

 © remrendes2016. máj. 13. 14:07 | Válasz | #10213 
Dehogy megy nekik.

 © svejk2016. máj. 13. 13:57 | Válasz | #10212 
Ja, és nekik nem okoz akkora gondot a mm, mint nekünk a coll. :)
Vajon miért?

 © svejk2016. máj. 13. 13:55 | Válasz | #10211 
Hmmm... nekem pár kollégám dolgozott kint, de azt mondták nekik automatikusan megy az egyszerűsítés.
Illetve a fémiparban már átálltak a tizedestört alakra, csak a nevezetes "egész" törtek maradtak meg.

 © keri2016. máj. 13. 13:40 | Válasz | #10210 
Tapasztalat.
Teli van a radar colos alkatrésszel és szerszámmal, és az öregek mondták ezt, hogy ez az értelem az idióta amcsi szabványú vackokban.

 © svejk2016. máj. 13. 13:09 | Válasz | #10209 
Ezt a 2/8-os írást tapasztald kint, elsőkézből hallottad, vagy csak Te találod logikusnak?
Gyanítom az utóbbi lehet...

 © Danibá602016. máj. 13. 12:26 | Válasz | #10208 


Kötözködni lehet. Meg, fitogtatni az okosságot is. De, inkább segítettetek volna. Amikor kérdezett.
Aki látott már ilyet. Az első ránézésre tudja, hogy 2/8” x 5/8” colméretű csapágyról van szó.
Igaz, a századokat elmérte. De, egy házilagos akármilyen tolómérővel, ez várható.

„Az okoskodás a tett halála.”



 © Lóri2016. máj. 13. 09:36 | Válasz | #10207 
Köszönöm mindenkinek, valóban 6.35mm a tengely. Én mikka-makka vagyok a szakmához, ezért kérdezek zöldséget mindig. Ráböktem, köszönöm. Remélem itthon is lehet kapni.

 © zozo2016. máj. 13. 09:23 | Válasz | #10206 
Miért ne létezne. Első rábökésre pl. itt

inch méretezésű csapágy

 © D.Laci2016. máj. 13. 08:32 | Válasz | #10205 
Akár hogyan akármivel számolja a 6.35mm az akkor is 6.35mm lesz, nem pedig 6.3mm… :)

 © keri2016. máj. 13. 08:11 | Válasz | #10204 
Üsd be a számológépbe ;-) aztán rájössz hogy a két jelölés ugyan azt a méretet takarja :)
Colos méretezésnél előszeretettel használják a törteket, de azért fejben számolni az amcsi vízvezeték szerelő sem szeret. Ezért nyolcad colokban gondolkodnak és ennek veszik a többszöröseit. Így adódhat hogy 2 darab 1/8" az igaz hogy 1/4" de 2/8"ot fog írni mert így áttekinthetőek az elsőra kaotikusnak tűnő colos méretezési rendszerek.
Ez ugyan az mint a metrikusban leírhatom hogy 0,5mm vagy 500mikron...ja nem ugyan az mert a metrikus logikusabb :) ezért is találták ki, de amúgy érted a lényeget.

 © ANTAL GÁBOR2016. máj. 13. 07:01 | Válasz | #10203 
Miért kötözködsz ? Én ismerek ( nem alkalmazom ! ) egy módszert : a tengely elkészül 6.3 ra és utána Loctitével ráragasztják a "lötyögős" csapágyat . ( az esztergályos odaszól a főnökének : Főnök úr szoros legyen vagy laza ? mert most laza ....)

 © Németh Szabolcs2016. máj. 13. 05:13 | Válasz | #10202 
Azert csapagynal a szazadok is fontosak,igy az 1/4" pontosan 6,35 mm-ert jelent !!!

 © Danibá602016. máj. 13. 02:06 | Válasz | #10201 

Kétféleképpen szokás megnevezni a 6,3 mm. –t. 2/8” vagy ¼” Ez a csapágy belső mérete.
Tehát, negyedcolos a tengely.


 © Lóri2016. máj. 12. 22:16 | Válasz | #10200 
Hmm, köszönöm.

 © Danibá602016. máj. 12. 22:12 | Válasz | #10199 
Ez, col méretes csapágy. úgy keresd.

 © Lóri2016. máj. 12. 22:04 | Válasz | #10198 
Létezik olyan csapágy, aminek a belső átmérője 6.3mm, 5mm széles és 15.9mm külsőátmérőjű?
Persze hülye vagyok ehhez, de, ha valakinek elküldhetnék két pdf-et és megszakérteni, azt megköszönném. Egyik a tengelyről, másik a csapágyfogadóról lenne. Vagy egyedi gyártású csapágy lenne?

 © Lóri2016. máj. 11. 07:35 | Válasz | #10197 
Köszönöm mindkettőtöknek.

 © Szalai György2016. máj. 11. 05:46 | Válasz | #10196 

 © Baloghtom2016. máj. 10. 22:19 | Válasz | #10195 
Budapest: Kötőelem: technocar trade, fogazott tárcsa: powerbelt vagy BDI,

 © Lóri2016. máj. 10. 08:34 | Válasz | #10194 
Köszönöm. Vecsésen vagyok, elvileg Gyálon van, de, ha tudsz mást is, érdekelne.

 © Baloghtom2016. máj. 09. 22:17 | Válasz | #10193 
Egy valamire való kötőelemes cégnél készleten van.
Fogazott szíjtárcsánál meg kell adni milyen szíj megy rá, a szélességet (szíj), fogszám. Lehetnek: előfúrtak (a kész furatátmérőt és a reteszpályát te készítteted bele) vagy szorítópatronos a kívánt tengelyátmérőre választva. Ha gondolod ajánlok céget a lakóhelyed közelében.

 © Lóri2016. máj. 09. 21:33 | Válasz | #10192 
Igen, ez a kétféle van a tengelyekben, hajtott/hajtó. Köszönöm a pdf-et. Itthon ilyesmiket hol lehet kapni. Talán a BRW-tool-nál láttam. A bordáskerekek azok csak szabvány szerintiek, vagy lehetnek egyedi gyártásúak is?

 © Szalai György2016. máj. 09. 05:50 | Válasz | #10191 
Az nem lehet, hogy a tengelyben DIN 6325 stift van?
https://mdmetric.com/fastindx/uj16_22.pdf

A kerékben meg DIN 1481 hasított rugós stift.
https://mdmetric.com/fastindx/uj01_15.pdf

 © Lóri2016. máj. 08. 13:26 | Válasz | #10190 
Köszönöm, de ezek elég komolyak, amiket linkeltél.
Hasított csőtüske nevű dolgot dugnak bele a kerékbe (ezt megtaláltam), és zégergyűrűvel biztosítják oldalról a kereket.

 © vjanos2016. máj. 08. 13:14 | Válasz | #10189 

 © vjanos2016. máj. 08. 13:12 | Válasz | #10188 

 © Lóri2016. máj. 08. 12:56 | Válasz | #10187 
Hengeres ékre, hasított csőtüske van rátolva. Ha a bordáskerékről lenne valami infó, az jó lenne.

 © Lóri2016. máj. 08. 12:30 | Válasz | #10186 
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy mi annak a rögzítési módnak a neve, amikor a bordáskereket, úgy rögzítik, hogy a tengelyen lévő furatba betesznek valami hengeres stiftet, ráhúzzák a kereket, majd a stift két végére valami hosszirányban vágottpalástú hengert tolnak a stifttel merőlegesen, bele a kerékbe. Hmm de furcsa lett. Hogy keressem, hol lehet venni? Néztem peremes bordáskereket 10mm-es tengelyre, meg 6mm-esre, de nem találtam idáig. Nem is létezik? Gyártatni kell?
Köszönettel:Lóri

 © Motoros2016. máj. 08. 07:32 | Válasz | #10185 
Ha ez így van akkor tragikus kimenetele is lehet a dolgok alakulásának, pl valamiféle újkori barbarizmus aminek az előjelei már láthatók.
Más: manapság hasonló a helyzet mint valamikor a fáraók idejében. Pár ember tudta biztosítani az egész népesség élelmezését a bő termés miatt.
A többieknek valami elfoglaltságot kell adni, hogy nyugiba legyenek.
Akkor építettek piramist.
Most a léhűtő többség ...azok akik nem a közvetlen létfenntartáshoz ténylegesen szükséges dolgok előállításával vannak elfoglalva.... különféle tárgyakat és szolgáltatásokat próbálnak rásózni a másik hasonszőrű léhűtőre, azért hogy cserébe valami kacatot tudjanak venni és a rengeteg idejüket is elüssék valamivel.
Ebben a játékban szinte mindenki részt vesz.
Megyek kiülök a fa alá és megsimogatom a kutyámat, ma nem veszek semmit és nem csinálok semmit. :)))

 © Szalai György2016. máj. 08. 06:24 | Válasz | #10184 
Mára megfordult a munkáltatók, a munkahelyek és a dolgozók gondolkodása, hozzáállása a barkácsoláshoz.

A háború végeztével a gyár (a nép) érdeke volt az újítási mozgalom és a műszaki fejlődés segítése, mozgásban tartása.
Ehhez kapcsolódott akkor a barkácsolás, amatőrködés és ezermesterkedés.
Célja a dolgozó nép jobb ellátása, amivel a munkás egyetérteni, azonosulni tudott, szabadidejét, megmaradt energiáját áldozta érte.
A gyárak ezt anyaggal, eszközzel, idővel és jó tanáccsal támogatták, a dolgozók legjobbjai előmenetelt és kiváltságokat kaptak.
Természetesen a megdolgozott kiváltság élvezők között, növekvő számmal ott voltak a szélhámosok és protekciósak is, míg végül a mozgalom ellentétbe került saját kitűzött céljával és már csak a protekciósok előretolását szolgálta.

Ma a munkáltatók érdekfókuszában kizárólag a haszon, a profitéhes részvényes szörnyeteg feneketlen folyószámlájának vég nélküli tömése áll.
Ezzel a céllal a dolgozó nem azonosul, nem vallja magáénak, érdekellentétbe szorul a munkáltatóval szemben.
Saját haszonra törekszik, nem újít, nem fejleszt, de ezen a technikai szinten nem is nagyon tudna.

 © hostya2016. máj. 07. 16:44 | Válasz | #10183 
Ez is nagy igazság amit TE írsz..!
Én is hasonlókat tapasztaltam anno...

"Valószínűleg hasonló trendek más területeken is (még akár CNC hobby is) vannak."

Sajnos vannak.. (rongyrázás)

Az csak a hobbista elhatározásán múlik hogy mennyire kitartó, vagy inkább feladja.. :(

 © GB352016. máj. 07. 16:03 | Válasz | #10182 
Szia Misi !

Sok igazság van abban amit írsz. Sőt még az is lehet, hogy Te látod jobban a dolgot.
Említetted a rádióamatőrködést, ezt annak idején volt szerencsém kipróbálni még az MHSZ rádióklubok virágzása idején. Nagyon izgalmas és szórakoztató világ volt az egy magamfajta kamasz srácnak belemerülni ebbe a témába. Antenna építés, különféle konstruktőr munkák az idősebbek útmutatásával, jó haveri társaság stb. stb.
Aztán ott is eljött az az idő amikor átment az amatőr mozgalom a rongyrázásba. Először csak a dicsekvés, hogy ezt hoztam Bécsből, meg azt rendeltem a németektől. Aztán később már divattá vált az, hogy a mezítlábas igazi amatőrt leszólták már a "menő" manusok.
Már nem volt dicsőség ha valaki saját építésű kütyüvel és antennával rádiózott, sőt inkább ciki volt.
Ott számomra már elvesztette a varázsát ez téma . Valószínűleg hasonló trendek más területeken is (még akár CNC hobby is) vannak.

 © szf2016. máj. 07. 14:07 | Válasz | #10181 
Bocs a hozzá szólásért, de szerintem az emberek többsége hülyének nézi azt, aki otthon barkácsol. Akárcsak a fűnyíróját csinálja meg vagy egy komplett szerkezetet épít.
Én sem szoktam a környezetemnek el dicsekedni, hogy mit csinálok. Egyszer mutattam meg másoknak milyen Nixie csöves órát építettem és folyamatosan megkaptam, hogy miért nem vettem az ebayról, meg ennyi idő alatt pénzt is kereshettem volna. Ennek megkoronázása, hogy minden legyártott bedobozolt órát elajándékoztam
De most is készítek, itteni fórumos gyártja nekem a nyák lemezt, de egy rossz szót sem szólt.
Én úgy gondolom meg kell találni azokat az embertársainkat akik, értékeli kratívitásunkat mert közösen valószínűleg még jobbat lehet kitalálni erre a legjobb példa ez a fórum.

 © Motoros2016. máj. 07. 13:41 | Válasz | #10180 
Jó ez a videó, bemutatja a mai rohanó korunkat.
Reszelő ugyan még van, és a tag még valamennyire reszelni is tud, de az igényes szép munkára már nem jut idő, hiszen rengeteg a gond és a végére is kéne érni.
A gép elkészül ugyan, működik is, de nem igazán jó ránézni. Ha kijátssza magát és ráun akkor biztosan a sutban végzi valahol.
Talán készül másik szebb gép, talán nem.
Ugyanakkor a Youtube-ra hibátlanúl felteszi, profin felvéve, megvágva, montírozva, feliratozva.
Millió a téma és egy ember nem érthet mindenhez, belekapunk ebbe is abba is.
Persze ha IDŐT is lehetne venni a neten az lenne az igazi. :(((

 © PSoft2016. máj. 07. 12:36 | Válasz | #10179 

Azért, érdemes megnézni pld. EZT a videót.
De, sok más hasonló is található a "hálón".

Egy asztali fúrógép, kézifűrész, reszelők, kis satu, meg még pár, szokásos kéziszerszám.
No meg, a konyhaasztal sarka, mint "műhely".

Ma már, az itteni társaság nagy részének megmosolyogtató amit az emberünk művel.
Ki lapolgat ma már menetes szár véget reszelővel, hogy a lapolásba keresztfuratot, és menetet fúrjon...

Az itteni "régebbiek", talán mind így kezdték(velem együtt), innen alakult azzá ez a fórum is, amit ma látunk.
Azonban, ma már, nem így van.
Az évek folyamán elérhető közelségbe került minden olyan anyag, alkatrész, amiből egy kis utánolvasás, itteni érdeklődés/kérdezés, világhálón nézelődés után, jó eséllyel, és 'jól működően' megépíthető az az "első gép".


 © Motoros2016. máj. 07. 12:00 | Válasz | #10178 
Hát persze, a legfontosabbat kihagytam: a TV antenna őrületet!!!!
Öt évig csináltam főállásban, a szerelést is meg az antennagyártást is, mert csak így érte meg.
Dipol dobozát Békéscsabáról szereztem be Zs. Palitól, a balunt magam tekertem külön a VHF-et külön az UHF-et. A gerincre az elemek rögzítéséhez volt spec kivágó és hajlítószerszámom amivel az un. M idom készült.
Vettem fúrógépet présgépet aminek a lendkerekét kézzel hajtottam át, de így is kinyomta a 20 x 4-es laposvasat omegára.
A KEBI-t megvettem a Kovács úrtól, a spéci többcsatornás hangolt közösítőket a Horváth úrtól.
Ha magas antenna kellett (csehek) akkor ahhoz volt saját fejlesztésű toldóm ami az 5/4 " csövet toldotta az 1" csőhöz.
Gyártottam UHF/VHF közösítőt, KELO 2-t meg 3-at 4-et, eleinte csak ellenállással aztán hibrides osztóval korrekt 75 ohmos kivitelben. nagyon szerették a szerelők az E/2 jelű osztómat amibe a kábelt direktbe lehetett bekötni.
Még az F csatlakozók is helyben a faluban készültek. Készült BFR 96-al kétfokozatú erősítő is, aztán a kisebb nagyobb hálózatokhoz iránycsatolós leágazók , kül és beltérre. Szóval minden hazai volt.
Aztán jött a kábelTV meg a tajvani kínai kacat.

Osztrák antenna csak egy volt a környéken de csak a hangyafoci jött. Néha valami Gratz az esti órákban amikor ment le a nap. De a csehekre lehetett vállalni melót, O5 Poprád függőleges négyelemes antennával, meg UHF 21-en a kettesük.


 © zozo2016. máj. 07. 11:27 | Válasz | #10177 
Na meg a '70-es évek TV antenna őrülete :)

Emlékszem, fél mm pontosan szabtam az alu (ha réz volt, akkor azt) csöveket, hogy tökéletes legyen az osztrák adás vétele. Nem lett az...

Másik ismerősöm látom, hogy betonvasat egyenget, vagdal, aztán nekiáll összeheftelni/taknyolni antenna szerű kinézetre. Mondom ez meg mi lesz? Aszongya' osztrák antenna. Jól kiröhögtem. Mondom neki nálam nem így néz ki, mégis hangyás az adás.

Másnap szólt, nézzem meg milyen jó kép van náluk :)

 © zozo2016. máj. 07. 11:13 | Válasz | #10176 
Erről a házi hegesztőtrafóról eszembe jutott az első trafóm készítése :)
Nagyon jó (talán röntgen?) trafót kaptam, kör keresztmetszetűre összerakott maggal, szépen lakkozva. Sajnáltam szétszedni, így hárman tekertük rá a szekundert, oly módon, hogy 2 barátom a kb. 50m hosszú (vagy 4-5mm átmérőjű réz) drót végét mindig vitte át a szomszéd kertjének végéig, aztán egyik tartotta, másik hozta vissza :)
Nagyon jó kis csendes gép lett belőle, sokáig megvolt, csak a súlya... az nem volt baráti.
2-3 db 2 m3-es gázolajtartály is készült vele 2mm-es lemezből. Az egyik még mindig itt rozsdásodik a terasz alatt :)

 © remrendes2016. máj. 07. 09:51 | Válasz | #10175 
Szerintem az is baj lehet, hogy amig nem volt adminisztracio, addig azert sok volt az adok-kapok itt a forumon. Nehany embernek biztosan elvette a kedvet.

 © Motoros2016. máj. 07. 09:08 | Válasz | #10174 
Írod:
"Szerintem ma is épülgetnek a hobby gépek, csak talán kevésbé csinálnak kirakati dolgot az építésből a konstruktőrök. "

Lehetséges, bár nekem az az érzésem, hogy kezd lecsengeni.
Régen is volt olyan, hogy tömegesen épített tek (tünk) ezt azt aztán az idő elmosta.
Például pár ami eszembe jut: 60-as évek: detektoros rádió. Faluhelyen még a festő mázoló is sikeresen összerakta és hallgatta a Kossuth-ot. Aztán jött a megfizethető csöves rádió.
Vagy 70-es évek. nagyon sok hegesztő trafó készült háztájiban főleg az Ezermester újság alapján. Aztán ennek is vége lett valamiért.
Volt egy csővoltmérő láz is az RT ujság segítségével. Ki épít ma ilyesmit?
Nem is beszélve a rádió amatőrökről...külön kaszt.

Ez a fórum és M. István is elindított valamit. még a vezérlők is házilagosan készültek L297-298 vagy A 3977 Ic-vel gravírozott nyákkal. Aztán a szervó vezérlők.stb stb.
Ki csinálna manapság ilyesmit ..egy kattintás és jön a kínai 2000 forintért.
A szerzés meg a birtoklás öröme így is meg lesz, csak az építés (munka) öröme marad el. De ez van.
Vagy van még matricás ötlete: "vegyen kittet, akkor olyan mintha ő építette volna, meg nem is... :) "

 © remrendes2016. máj. 06. 18:47 | Válasz | #10173 
De az jelfeldolgozasi hiba inkabb a breakout boardnak, drivernek es a parhuzamos portnak koszonheto, nem?

 © Béni2016. máj. 06. 16:17 | Válasz | #10172 
Ez egy összetett dolog.
Amikor hiba jelentkezik, a legtöbb esetben nem lehet azonnal az okot fölfedni.

- Step/Dir hajtásnál a folyamatban elsőként a vezérlőjelek feldolgozási hibája adódhat. Ezt szokták lépésvesztésnek nevezni.

- A léptetőmotor túlterhelés hatására szinkront veszt. Itt nem egy lépés, hanem a teljes szinkron kör kiesik és a túlterhelés megszűntéig nem is tud újra szinkronba kerülni a léptető kombinációkkal. (Csak úgy, mint a nem járó mutatós óra, ami naponta kétszer így is pontos.) ) :)
A léptetőmotor legjobban a tervezhető terhelés mellett érzi jól magát. Egy marógép mellékhajtása nem ilyen. Ezért a megbízható működéshez jelentősen túl kell méretezni, ha léptetőmotort akarunk használni.

- Pozicionáló szervó hajtás esetén a jeladó és a hajtás közötti adatátviteli hiba hasonló jelenséget eredményez, mint a fent említett lépésvesztés. Mivel ebben az esetben a hajtás nem érzékel hibát, a folyamat megy tovább, mintha minden rendben lenne.

Forgácsoló szerszámgép mellékhajtásához egyértelműen a szervó motoros hajtás az ideálisabb. Rövid ideig jelentősen túlterhelhető és beállított eltérést meghaladva a műveletet megszakíthatja.

 © remrendes2016. máj. 06. 13:08 | Válasz | #10171 
Igaz, azt a teljesitmeny tobbletet nem muszaj kihasznalni.

 © remrendes2016. máj. 06. 13:07 | Válasz | #10170 
Najo, de a szervonal van visszacsatolas, nem?
Leptetonel ez nem derul ki.

 © istvan582016. máj. 06. 11:52 | Válasz | #10169 
Ezt a Béni féle gépstressz leírásában olvastam:

"Már több olyan géppel találkoztam, ahol időnként és kiszámíthatatlanul pozíció vesztés alakult ki. Léptetős és szervó hajtás esetén is."

 © keri2016. máj. 06. 08:27 | Válasz | #10168 
Ha valaki agyatlanul összerak egy hurka pálca gépet ipari szervókkal, az nem példa a szervó ellen hanem példa a gondolkodás hiányára.

Ezért tuti nem vagyok felelős. Ha Danibá annak érzi magát az az ő dolga :))))


 © keri2016. máj. 06. 08:24 | Válasz | #10167 
Neked amúgy mi bajod?

Senki nem írt olyanokat mint amin te agonizálsz.
Valaki más véleményt írt és fröcsögő pofával elkezded önmagadat hergelni baromságokkal.

Egyszóval igen, vidd ki a szar léptetős gépedet a MÉH telepre, mondom a címet.

 © remrendes2016. máj. 06. 07:45 | Válasz | #10166 
Meg mindig eredmenyesebb egy Trabantban az egy F1 motor, mint egy F1-es kocsiban Trabant motor. :)
Ertem ez alatt, hogy sok gep van itt a forumon is, ami megedemelte (megerdemelene) a szervo hajtast. Valamire pedig valoban felesleges.

 © Danibá602016. máj. 06. 00:36 | Válasz | #10165 

Én meg néha, arra a következtetésre jutok. Ki kellene vinnem a méhbe a Cortini 400 fémipari, CNC marógépemet.
Főorsója 2.2 KW 2,5:1 áttételes orsó. ISO 30 kúpos szerszámbefogóval.
A gép, sima léptetőmotorokkal, MSD vezérlőkkel hajtva, 5 éve hibátlanul, lépésvesztés nélkül dolgozik. Eddig, vele, kizárólag én hibáztam. Ő soha.
De, egyesek már, már olyan kétségeket ébresztenek bennem, hogy inkább kidobom. Mert már a saját szememnek se hiszek.
Tanulság? Az nincs. Csak gondolkodni való.

Látom, itt a fórumon is, mennyire elbizonytalanodott néhány kezdő gépépítő. Sajnálom őket.
Trabantba akarnak velük beépíttetni foma1 motort. Ha akarja, ha nem.


 © Danibá602016. máj. 06. 00:31 | Válasz | #10164 

Sajnos, hitvitával nem tudok mit kezdeni.
A nem jó, a hülyeség, semmire se való, a talán,ha felcicomázod ezzel, azzal esetleg valamire, és a szinte már nincs is, csak a mazochisták használják, önsanyargatásra.
Ezek a kifejezések, utalások teljesen életszerűtlenek, olyan motorra, amik millió szám vannak használatban és gyártásban.

Amiket itt olvasok néha a szervóról, az felér a fanatizmussal.
Szerintem mindent a megfelelő helyre használjunk.
Sok kezdő építő, olyan nyomás alá van helyezve a fanatizmus, és félrevezetések által. Szegény, már a jó ötletét is eldobja, és zavarodottan kapkod fűhöz, fához.
A hangoskodók elnyomják a valóság halk hangját. Ezért úgy tűnik, mindenki azt mondja, ezért az a jó megoldás.

Nemrég láttam egy 300 x 400 as munkaterületű, aluprofilokból összecsavarozott „gépet”.
Rajta 400 Wattos AC szervókkal 1:3 áttétellel. Ezres encóderekkel. 16/5 orsókkal.

Nem nagyon ismerem az illetőt. Csak finoman rákérdeztem. Miért szervó? Miért nem léptetők? Miért ekkorák?
Válasz: Néha olvasom a hobby CNC fórumot. Ott olvastam, a léptetős állandóan lépést veszt, ezért nem lehet vele pontosan dolgozni. Azt is olvastam, legyen jó erős a motor és áttételes.
Valóban tapasztalom, elég pontosan vágom vele ki az alakzatokat fából.
Csak valamiért néha beremeg a gépem. Ezért alacsony előtolással kell dolgoznom.
Én, csak bólintottam.
Szerintem nem regisztrált olvasó. De, jól megtanítottuk gépet építeni. Szerintem ez már a mi felelősségünk is.


 © Danibá602016. máj. 06. 00:20 | Válasz | #10163 

Ez az írás tanulságos lehet mindenkinek.


 © zozo2016. máj. 05. 23:03 | Válasz | #10162 
Msas. köszi.

PSoft, -hogy csinálta? -minden forrasztási pontra köpött egyet, vagy végighúz a forrasztási pontokon egy csíkot? Úgy megnéznék egy ilyet a gyakorlatban.
Ha úgy köpte, az különösen érdekelne, milyen fuvókával...stb. Pont lenne egy ilyen feladat a közeljövőben. ( Braille témához )

 © PSoft2016. máj. 05. 19:55 | Válasz | #10161 

Az "épül és készül a..." címűben mutattam pár hete.

Az asztal emelést fogja vezényelni, egy, az iparból nyugdíjba vonult enkóderes léptecses aktuátor.
Lánykorában, pasztaadagolóként funkcionált egy beültetősoron.
Saját, e célra faragott, dobozolt vezérlője van.
Nem step/dir-es, de nekem pont megfelel így is.
Menüből állítható jópár paraméter, ami a pasztaadagoláshoz kellett.
Kitolás hossza, visszahúzás, véghelyzetek, egy adagra eső lökethossz, meg még csomó minden.
A saját tasztatúrájáról, gombokkal vezérelhető a beállított paraméterek szerin, ami nekem, bőven elegendő erre az alkalmazásra.




 © msas2016. máj. 05. 18:58 | Válasz | #10160 

 © keri2016. máj. 05. 18:42 | Válasz | #10159 
...és nagyjából 30 éve működik hiba nélkül.

Egy időben Videoton ColorStar TV infrás távirányítójával volt távirányítós nyitó is hozzá (ismerős a Videotonba dolgozott) de lekötöttük miután villámlásra is kinyílt :D

 © keri2016. máj. 05. 18:41 | Válasz | #10158 
Azért nem lehetne ennyi pénzt elkérni, és túl jól működik így a javítására sem menne el annyi pénz.

Egyébként ja, apámnál a garázsajtó nyitó is ugyan ez. Áttételes aszinkron motor, két liftből bontott relével és 5 darab orosz mikrokapcsolóval. Ebből kettő a végállás kapcsoló, vasfűrészlap rugós ütközővel, három meg a kezelő szerv, fel, stop, le....ja meg kidobott kerékpár láncok összekötve :)

 © jani3002016. máj. 05. 18:33 | Válasz | #10157 
Végállás kapcsoló ?
Régebbi technika mint a léptető :)
Pár napja csesztem el egy délutánt , megnéztem mi van a két kapunyitóban amit pár éve kerülgetek . 150 wattos fékes , áttételes asszinkron motor , csavarral , végállás kapcsolóval !

 © keri2016. máj. 05. 18:21 | Válasz | #10156 
Most hogy mondod, nálunk a beengedő kapuk is léptetővel mennek. Szép sarkosan nyitja az ajtókat, aztán a múltkor nagyot röhögtem amikor lépést tévesztett és belenyitotta a biztonsági üveget a falba :D


[1] 2 3 4 5 ... Utolsó

Ugrás a tetejére

Tárhely és domain a MediaCentertől

Untitled Document Fórumtagok ftp könyvtára: cnctar.hunbay.com